btw verlegd Fluvius

ambtenaar16
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

btw verlegd Fluvius

#1 , 02 okt 2020 13:38

Geachte forumleden,

Wegens het moeilijk in- en uitparkeren in de garage aan mijn woning, heb ik van de stad toestemming gekregen om een verlichtingspaal te laten verplaatsen. Er werd door hen bij Fluvius een offerte opgevraagd, dewelke ik ontvangen heb. De offerte vermeldt een bedrag (excl btw) waarbij de btw verlegd wordt. Ik nam contact op met Fluvius om na te gaan of ik als particulier deze uiteindelijk zou moeten betalen. Zij verwezen mij door naar de stad, omdat zij de uiteindelijke eindfactuur opstellen naar mij toe. De stad verzekerde mij dat het bedrag excl btw uiteindelijk aan mij zo wordt doorgefactureerd zonder toepassing van de btw. Om later problemen te vermijden wou ik even informeren of dit inderdaad klopt, dat ik als particulier geen btw verschuldigd ben aan de aannemer die de werken uiteindelijk uitvoerd.

Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 02 okt 2020 13:43

Als Fluvius aan de stad factureert, is dat uw probleem niet.

Het lijkt mij wel onwaarschijnlijk dat de stad deze btw niet aan u zou doorfactureren. Ze gaan die zelf toch niet betalen?

ambtenaar16
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2020 13:50

Het lijkt mij wel onwaarschijnlijk dat de stad deze btw niet aan u zou doorfactureren. Ze gaan die zelf toch niet betalen?
Inderdaad, vandaar de vraag. Ik zal de stad dit nogmaals op papier laten bevestigen.

Ik ben een complete leek als het op btw-wetgeving aankomt, maar is het mogelijk dat de stad als overheid niet btw-plichtig is en zodoende uiteindelijk ook geen btw dient door te rekenen?

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2020 14:02

https://www.lokaalbestuur.vlaanderen.be/node/23685
Open ook eens de bijlage in het artikel
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 02 okt 2020 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

dako
Berichten: 333

#5 , 02 okt 2020 14:04

Ik ben een complete leek als het op btw-wetgeving aankomt, maar is het mogelijk dat de stad als overheid niet btw-plichtig is en zodoende uiteindelijk ook geen btw dient door te rekenen?
Stad is inderdaad een speciaal geval voor BTW en is als "overheid" niet BTW-plichtig. Maar dit dus enkel voor de "overheid"activiteiten, voor "concurrentieverstorende" activiteiten is zij een gewone BTW plichtige. Vb aansluiting op een riolering gebeurt door sommige gemeenten, maar ook door aannemers: ook gemeente dient hierop BTW te rekenen. Waterdistributie door gemeente (zoals regelmatig in walonië) is vb ook BTW-plichtig...

Het verplaatsen van een lantarenpaal lijkt mij ook aan BTW onderworpen te zijn indien door gemeente. Bovendien zou Fluvius dit anders niet met "BTW verlegd" kunnen aanrekenen aan de Stad.

Met de afwikkeling tussen Fluvius en de Stad heb jij echter in principe niets te maken. Het is de stad die in principe de prijs (incl BTW) bepaald, mogelijks dezelfde als Fluvius maar mogelijks ook een vaste prijs. Best dus prijs van hen op papier vragen.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 02 okt 2020 14:10

In aanvulling van de zeer correcte uitleg van Dako:

Ik vermoed dat dit inderdaad dat dit met btw verlegd gaat zijn tussen Fluvius en de stad, laten we zeggen 1000 euro + 210 euro btw. Van de stad naar u toe lijkt mij vrij van btw omdat het plaatsen van straatverlichting m.i. niet concurrentieverstorend is. Ik denk dat u dan een factuur van 1210 euro gaat krijgen, het bedrag gewoon doorgerekend. Indien het toch onder de btw valt, zal u een factuur van 1000 euro + 210 euro btw krijgen. Maar ik zie echt geen mogelijkheid waar u slechts 1000 zou betalen.

Thomas Morus
Berichten: 5935
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 okt 2020 14:44

"De stad verzekerde mij dat het bedrag excl btw uiteindelijk aan mij zo wordt doorgefactureerd zonder toepassing van de btw."
Laat het door u TE BETALEN bedrag als inclusief "alles" bevestigen door de stad.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ambtenaar16
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 okt 2020 14:46

Beste LYNX XX, Dako, LeenW en Thomas Morus,

Allen hartelijk bedankt voor uw antwoord. Ik begrijp inderdaad de rationale achter uw redeneringen.
Ik tracht opnieuw met de Stad een bindende prijs die we uiteindelijk moeten betalen overeen te komen, vooraleer de werken aanvatten.
Misschien niet onbelangrijk (een leek, zoals ik al zei):
De factuur van Fluvius vermeldt het volgende qua informatie

Excl. Btw. EUR 780
Btw EUR 0
Totaal EUR 780


Deze offerte is dus geadresseerd naar de Stad.
In een meer gedetailleerd overzicht verder is het tot slot weergegeven:

Beschrijving: Verplaatsen paal <5m
Aantal : 1
Eenheidsprijs: 780
Totaal Excl Btw EUR: 780
btw voet : btw verlegd
btw bedrag: 0 EUR

Zou de Stad, als ontvanger van deze factuur, dan geen btw dienen te betalen (oftewel een nultarief zoals vermeldt) en ik nadien als particulier die een niet-concurrentieverstorende dienst krijg, ook geen btw?

Op basis hiervan zou de redenering van de Stad dan wel kloppen. Of is een verlegde btw steeds nul en dient de aannemer de finale berekening te maken?


Nogmaals hartelijk bedankt!

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 okt 2020 15:17

Ik heb verschillende steden nagekeken omtrent dit onderwerp. Normale gang van zaken : opdracht gegeven door opdrachtgever : facturatie Fluvius aan de opdrachtgever en betaling door de opdrachtgever aan Fluvius. Normaal met BTW.

Ik veronderstel dat uw stadsbestuur in dit geval als opdrachtgever wordt beschouwd, zij hebben trouwens ook de offerte aangevraagd. Dus zou het kunnen zijn ( afgezien van het BTW regime van uw stad ) dat u een rekening ontvangt zonder BTW van uw stadsbestuur.

In hun geval is de BTW verlegging een nuloperatie. Zij geven de BTW aan als te betalen, en tegelijkertijd als aftrekbaar.

Dus het zit er dik in dat u geen BTW betaald.

LeenW
Berichten: 12841

#10 , 02 okt 2020 16:29

BTW is niet aftrekbaar door de stad als ze deze niet doorrekenen!

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 okt 2020 17:46

BTW is niet aftrekbaar door de stad als ze deze niet doorrekenen!
Voor de stad wordt volgens die offerte Fluvius : BTW met verlegging. Is dus ook 0 voor de stad. BTW te betalen en tegelijkertijd aftrekbaar = 0
Kan dus voor TS ook zonder BTW zijn.

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 02 okt 2020 18:19

BTW is niet aftrekbaar door de stad als ze deze niet doorrekenen!
Voor de stad wordt volgens die offerte Fluvius : BTW met verlegging. Is dus ook 0 voor de stad. BTW te betalen en tegelijkertijd aftrekbaar = 0
Kan dus voor TS ook zonder BTW zijn.
Neen, ze mogen die btw niet aftrekken, Artikel 45 §1 zegt dat je enkel btw mag aftrekken als deze diensten of goederen gebruikt worden voor uitgaande handelingen met btw. Dus als het voor de stad een nuloperatie is, moeten ze aan TS met btw factureren.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 okt 2020 19:50

Zie mijn #9 Fluvius moet normaal factureren aan de TS. En TS betalen aan Fluvius.

De BTW regels voor overheidsdiensten is niet zo klaar als een klontje. Hangt ervan af onder welke systeem zij vallen.
Daarom ook dat de reactie van Dako aansluit bij mijn reactie.

LeenW
Berichten: 12841

#14 , 02 okt 2020 21:06

Daarom dat ik de beide scenario's voorleg in #6, maar ik vrees dat TS in geen van beide geen btw (rechtstreeks of onrechtstreeks) moet betalen.

Fluvius aan de stad lijkt mij correct, de werken vallen onder de btw en gezien openbaar domein moet de stad de geadresseerde zijn. De stad zal een btw-nummer hebben, ook al is de dienstverlening aan de burger vrij van btw, dus altijd te verleggen. De twee scenarios zijn dan:

1) De activiteit is vrij van btw Artikel 6 (openbaar bestuur zonder concurrentie met privé), dan zal TS een factuur van 1210 euro ontvangen zonder btw. Zelf mogen ze de btw dan ook niet aftrekken vanwege Artikel 45 §1, waardoor ze genoodzaakt zijn de factuur inclusief de niet-aftrekbare btw door te rekenen. Dit lijkt mij het meest waarschijnlijke, maar zoals u zelf zegt, deze maaterie is niet altijd even eenvoudig.

2) De stad moet toch btw aanrekenen omdat er wel concurrentie is, dan mogen ze de btw wel aftrekken en is het voor hen een nuloperatie. Factuur is dan 1000 euro + 210 euro btw.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 okt 2020 21:26

#14

Geen weerlegging van uw reactie. De wetgeving hieromtrent is al mistig genoeg.
Normaal facturatie en betaling tussen Fluvius en TS. Maar nu wordt stadsbestuur opdrachtgever.

https://www.ondernemingsdatabank.indica ... 01/related

Deze link is wel betalend om leesbaar te zijn.

Indien geen BTW nr. : BTW 21%
Indien BTW n° : verlegging BTW ja en neen
Verlegging BTW : werken onroerende staat : BTW plichtige met maand- of kwartaalaangiften BTW ART. 20 KB N°1
Overheidsinstelling BTW n° maar geen maand of kwartaalaangifte geen facturatie BTW met verlegging

Een BTW n° volstaat niet om BTW te verleggen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”