BTWnummer zaak voor privégebruik

Jelle1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

BTWnummer zaak voor privégebruik

#1 , 02 okt 2020 09:39

Goede morgen,

Ik krijg de vraag van iemand die ik ken of ze mijn BTW nummer mogen gebruiken voor de aankoop van speelgoed in een groothandel.
De factuur zou op naam van onze vzw komen terwijl het speelgoed niet door of voor ons aangekocht werd.

Ik heb dit geweigerd omdat ik vermoed dat dit een vorm van BTW fraude is.

Wat zijn de gevolgen daarvan en is dit ook fraude?

Alvast bedankt voor het antwoord!
Met vriendelijke groeten
Jelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 02 okt 2020 09:43

Fraude is het niet zolang u het niet inbrengt als kosten, maar het is wel misbruik van btw-nummer. Niet doen dus, btw boetes zijn over het algemeen zeer hoog.

Jelle1989
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2020 09:47

Fraude is het niet zolang u het niet inbrengt als kosten, maar het is wel misbruik van btw-nummer. Niet doen dus, btw boetes zijn over het algemeen zeer hoog.
Leen, bedankt voor uw antwoord!

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 02 okt 2020 12:24

en ik denk zelfs dat je het aankoopfacuur met uw BTW nummer MOET inbrengen in uw BTW aangifte.
of toch minstens ergens melding van maken.
Dit omdat het op de klantenlisting van de speelgoedgroothandel komt te staan.
maar inderdaad NIET doen

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2020 12:35

De klantenlisting is een lijst van de Belgische BTW nrs. aan wie uw onderneming goederen heeft geleverd of diensten heeft verstrekt tijdens het vorige kalenderjaar en die voor een totaal bedrag van meer dan € 250.00 ( excl. BTW ). Dus leveringen voor in totaal minder dan € 250.00 ( excl. BTW ) niet.
De klanten die alleen vrijgestelde handelingen verrichten ( art. 44 BTW Wetboek ) en die toch over een BTW nr. beschikken moeten niet in de listing opgenomen worden.

Indien kleine VZW welke geen BTW aangifte moet doen, boekt het totale bedrag onder een kostenrekening.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 02 okt 2020 12:50

Blijft misbruik van het btwnummer..

En indien effectief op de klantenlisting vermoedelijk ook een alarmbelletje voor controle, een onderneming die niets met speelgoed te maken heeft (vermoed ik), die ineens bedrijfsaankopen gaat doen bij een speelgoedwinkel.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 okt 2020 13:56

Blijft misbruik van het btwnummer..

En indien effectief op de klantenlisting vermoedelijk ook een alarmbelletje voor controle, een onderneming die niets met speelgoed te maken heeft (vermoed ik), die ineens bedrijfsaankopen gaat doen bij een speelgoedwinkel.
Volledig mee eens. Is BTW ontduiking tot en met.
Mijn reactie is slechts een verduidelijking bij : KLANTENLISTING

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”