Kadastraal inkomen kantoor tov woning

stoffels65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kadastraal inkomen kantoor tov woning

#1 , 30 sep 2020 18:11

Hallo,
Ik heb een opbrengsteigendom met gemengd gebruik. Nu valt deze week de onroerende voorheffing in de bus, die tov van vorig jaar een serieus pak meer is. Bij het bekijken van mijn aanslagbiljet blijkt dat het gebouw ingeschreven staat als kantoorgebouw. Dit terwijl er ook appartementen en magazijnen in zijn.

Nu vraag ik me af wat de verschil is in berekening van kantoren/magazijn/woningen. Ik betaal nu 9.200 euro voor 1600 vierkante meter. Mijn gebuur betaalt 10.300 euro voor 4000 vierkante meter (dit met meer commerciele ruimte, en meer woonunits in zijn pand)

Als ik ergens een vergelijking maak en deel de onroerende voorheffing door het aantal vierkante meters dan kom ik op 5.75 ik tov van 2.5 voor hem.
Ik betaal dus ergens het dubbel van mijn gebuur.

Nu zoek ik andere referentiepunten in mijn straat om als argument te gebruiken als ik met de heren/dames van het KI rond de tafel gaan zitten.

Ik weet dat het cijfer berekend is in 1975, mijn pand was toen een kantoorcomplex/fabricage ruimte zijn complex stond toen al 10 jaar leeg. Is het hier dat het fout is gelopen dat weet ik niet.

Dus hoe kan ik te weten komen welke waarde het kadaster geeft aan de invulling van kantoorgebouwen en magazijnen. Kan je hier spreken over een coëfficient
of is er een andere sleutel ?

bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2020 22:32

Het maakt niet uit wat uw gebouw in 1975 was.

Per kadastrale afdeling en per soort gebruik heeft men toen vastgesteld wat de gemiddelde huurwaarde was.
Bijvoorbeeld appartementen: x frank per m2. Dat is dan per straat op- of afgewaardeerd ten opzichte van het gemiddelde. Hetzelfde voor winkels, waar de huurwaardes véél hoger liggen maar waar ook ligging per straat veel meer varieert. Indien men in een bepaalde buurt niet genoeg huurwaardes vond voor bijvoorbeeld magazijnen, moest men gebruik maken van constructiewaardes en niet van huurwaardes.

Uw KI is dus om te beginnen een optelling die u nog niet kent maar die u wel kan bekomen. Elk appartement, elke winkel, enz. heeft een eigen officieus KI. Vraag die details.

Het heeft geen zin om vergelijkingen te maken per m2 met een ander gebouw over alle soorten gebruik heen.

KI's worden in de praktijk niet geschat, maar berekend met een regel van drie volgens oppervlakte en gebruik.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 okt 2020 09:33

Bij het vaststellen van een KI wordt ook rekening gehouden met de aard der gebruikte materialen en de luxe. Een marmer vloer is meer luxe dat een vloer in Linoleum. Ook met badkamer en keukeninrichting wordt rekening gehouden.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2020 14:02

het feit dat het veel meer is dan andere jaren ligt waarschijnlijk gewoon aan de opcentiemen

stoffels65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2020 16:12



Uw KI is dus om te beginnen een optelling die u nog niet kent maar die u wel kan bekomen. Elk appartement, elke winkel, enz. heeft een eigen officieus KI. Vraag die details.

ok bedankt voor het advies, ik wist niet dat dit opvraagbaar was. Ik ga er mijn werk van maken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”