personenbelasting en echtscheiding

easyrider62
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Bilzen

personenbelasting en echtscheiding

#1 , 13 apr 2006 15:06

Hier een voorbeeldje van de logica die men bij de belastingen hanteert.

Sinds begin 2003 leven mijn ex-echtgenote en ik feitelijk gescheiden.

Ik heb het ganse jaar 2003 in Spanje verbleven. Ik was hier in Belgie uitgeschreven uit het bevoliingsregister en had hier geen inkomsten.

Mijn ex-echtgenote verbleef in Belgie en werkte hier. Zij heeft dus voor het inkomstenjaar 2003 een belastingsaangifte ingevuld met enkel haar inkomsten (inbegrepen de allimentatie die ik haar betaalde voor mijn kinderen).

Nu zijn wij wettelijk gescheiden sinds mei 2005, doch het aanslagbiljet over 2003 staat nog op beide namen, daar wij toen nog niet wettelijk gescheiden waren.

Mijn ex-vrouw betaalt nu deze belastingen niet. Ikzelf ben ondertussen weer in Belgie ingeschreven en werk hier. Ik heb dus voor het voorgaande jaar normaal een belastingaangifte ingevuld, waarvan ik een redelijke som terugtrek. Nu worden die openstaande belastingen van mijn ex-vrouw hiervan afgetrokken !

Ik moet dus belastingen betalen op de inkomsten van mijn ex-vrouw, terwijl ik kan bewijzen dat ik toen in Spanje verbleef. Erger nog...ik betaal zo zelfs belastingen op de alimentatie die ikzelf betaalde voor mijn kinderen !

Toen men mij dit vertelde op het ontvangkantoor heb ik overal achter de verborgen camera gezocht, maar het bleek de bittere ernst !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 13 apr 2006 16:02

hier voor moet je de voorlopige echtscheidingspapieren na kijken. als er niet instaat dat jullie elke voor eigen belastingsschulden opdraaien volgens eigen inkomen van af de dag dat jullie gescheiden leven, vrees ik dat je of moet betalen of naar een advocaat met specialiteit belastingen moet om het voor het gerecht te brengen.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#3 , 14 apr 2006 14:43

Wanneer de echtgenoten gehuwd zijn zonder contract of onder een stelsel van gemeenschap, vertegenwoordigt de inkomstenbelasting een gemeenschappelijke schuld, dewelke in haar geheel kan ingevorderd worden ten laste van beide echtgenoten en op al hun eigen goederen.

Wanneer de echtgenoten echter gehuwd zijn onder het stelsel van de zuivere en eenvoudige scheiding der goederen of wanneer de rechtbank de scheiding der goederen heeft uitgesproken, kan het evenredig aandeel van ??n van hen niet worden ingevorderd op de persoonlijke goederen van de andere echtgenoot behoudens in uitzonderlijke gevallen dewelke in voorkomend geval niet relevant zijn.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”