Belasting op onroerende voorheffing als niet-belg.

Vallyfolie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belasting op onroerende voorheffing als niet-belg.

#1 , 25 sep 2020 19:16

Beste allen,

De laatste tijd word ik gekweld door een hypothetische stelling die mij al een paar dagen wakker houdt.
Hopelijk lukt het één van jullie om mij uit mijn lijden te verlossen:

Stel je bent in het bezit van een appartement in België.
Maar je woont en werkt in het buitenland.
Je verhuurt dit appartement, worden je huurinkomsten belast (los van de wetgeving van het land waar je gedomicilieerd bent)
door België met een onroerende voorheffing en/of een belasting op de huurinkomsten, of niet?

Het antwoord hierop is waarschijnlijk vrij simpel, maar aangezien ik geen juridische achtergrond heb is het voor een leek als mij helaas maar gissen ! ;)


Alvast bedankt voor jullie antwoorden !


Groetjes,
Vally

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 25 sep 2020 19:40

Je zal een aanslagbrief van de Vlaamse belastingsdienst in het buitenland ontvangen met onroerende voorheffing voor dat pand of panden net zoals iemand die in Belgie woont.

Daar kan behoorlijk wat vertraging opzitten, duurt immers een tijd voor men in Aalst in de gaten heeft waar je precies woont.

Je hoeft dit echter niet meer aan te geven als personenbelasting, kan je ook niet, je ontvangt immers geen aanslagbrief voor personenbelasting meer.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 25 sep 2020 19:51

OPGELET:
Indien u inkomsten in België hebt, moet u een belastingaangifte niet-inwoners indienen. Dit geldt ook voor inkomsten uit verhuur!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 25 sep 2020 20:31

Ook als dit onder het belastingsvrij minimum valt?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 25 sep 2020 20:35

Daar zit je bijna steeds boven (2500 EUR).
Ze nemen het geindexeerd KI x 1,4.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

CityBird
Berichten: 792

#6 , 25 sep 2020 20:49

Steeds boven?

Voor 2500€ aan KI x 1,4 spreek je niet meer over een doordeweeks appartement. Dit belastingsvrij minimum hangt bovendien nog af van personen ten laste.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 25 sep 2020 20:55

In dit geval -voor bepaling van het grensbedrag- spelen personen ten laste niet.
Het is een vast bedrag.
In steden zit men snel aan KI van 1000 EUR en meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 sep 2020 14:35

Neen hoor.
In dit geval is Artikel 232, WIB 92 van toepassing:

Voor belastingplichtigen vermeld in artikel 227, 1°, wordt de belasting gevestigd:
op het totale bedrag van hun inkomsten uit in België gelegen onroerende goederen,
wanneer die belastingplichtigen inkomsten verkrijgen uit verhuurde onroerende goederen

….
In de gevallen als vermeld in het eerste lid, 1°, wordt de belasting evenwel niet gevestigd
wanneer het totale bedrag van de inkomsten van onroerende goederen lager is dan 2.500 EUR
.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 okt 2020 05:54

Heb die vraag ooit eens gesteld aan de bealstingsdienst zelf en dit was het antwoord:
U dient geen aangifte als niet-inwoner in te dienen als u geen beroepsinkomsten heeft,en enkel huurinkomsten waarvan het belastbaar inkomen lager is dan 2.500,00 euro. Dit komt ongeveer overeen met een KI op jaarbasis van 1.000,00
Dus als het KI van mijn verhuurd goed lager is dan 1000€ (KI dat vermeld staat op het onroerend aanslagbiljet) dan is het ok? Mijn KI ligt een pak lager dan 1000€. Just te be sure want krijg al jaren geen belastingsbrief meer aan. :)

Maar hoe verloopt die 'berekening' van 2500€ belastbaar inkomen naar 1000€ KI juist?

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 okt 2020 06:19

Hmm, niemand die het antwoord op mijn vraag weet?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 06 okt 2020 09:20

Een KI wordt niet berekend volgens de huurinkomsten, maar volgens de ligging, aard en afwerking van het onroerend goed.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 okt 2020 11:34

Ok, ik stel mijn vraag anders: hoeveel moeten de huurinkomsten bedragen om aan een belastbaar inkomen van 2500€ te geraken? (Als je voor de rest geen inkomsten meer hebt in BE.)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 okt 2020 12:32

Het belastbaar inkomen is gelijk aan het kadastraal inkomen verhoogd met 40 % voor de
volgende onroerende goederen:
– gebouwde onroerende goederen, verhuurd aan een natuurlijk persoon, die ze noch
geheel noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid;
Verhuurt u aan een natuurlijk persoon, die het onroerend goed noch geheel noch gedeeltelijk gebruikt voor het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, dan is het bedrag van de ontvangen huur niet relevant. Dan moet u dus kijken naar het kadastraal inkomen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

ExpatD
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 okt 2020 07:55

Dus om aan een belastbaar inkomen van 2500€ te geraken mag je KI maximaal 1785€ bedragen want 1785KI verhoogd met 40% geeft 2499? (Indien er geen andere bijkomstigheden zijn.)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”