Boete douane

Anoniem0808
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Boete douane

#1 , 11 sep 2020 19:35

Ik heb een vraag omtrent een boete.

Ik kocht schoenen op het internet. Deze bleken namaak te zijn. De douane schreef me een brief met daarin allerlei informatie en ook een boete van 300 euro.

Ikzelf had dit niet bewust gekocht en wist niet dat dit namaak was ik betaalde 50 euro. Ik mailde naar de douane en legde uit dat ik dit voor eigen gebruik kocht en niet bewust kocht als namaak.

Heb ik hier gelijk?
Zou het voordelig zijn als ik vermeld dat ik minderjarig ben? Ik wordt binnen enkele maanden achttien.

Danku

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 11 sep 2020 19:39

En wat is de prijs voor die schoenen in de winkel?

mava105

#3 , 11 sep 2020 20:02

Heeft geen zin. Ze willen je gewoon duidelijk maken dat dergelijke aankopen totaal illegaal zijn. Vandaar de hoge boete, die nbog veel hoger kan oplopen als ze u een 2de maal betrappen. Enige oplossing: voorzichtig met aankopen op buitenlandse sites.

Reclame

LeenW

#4 , 11 sep 2020 20:39

Als het verschil met de normale prijs in de winkel te groot is, wordt u geacht te weten dat het namaak is. Goed dat het voor eigen gebruik is, voor handel zou het nog een veel zwaardere straf zijn.

Franciscus

#5 , 12 sep 2020 17:29

Volgende stap zou kunnen zijn een brief van een advocaat van het B.A.F : organisatie die 'valse' producten opspoort en voor de echte merken desnoods naar de rechter gaat om schadevergoeding te eisen en te verkrijgen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”