Belastingen op traden bij buitenlandse broker als bijverdienste

Tricky_v1.1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingen op traden bij buitenlandse broker als bijverdienste

#1 , 07 sep 2020 18:56

Dag iedereen,

Ik schreef me overlaatst in bij een buitenlandse broker eToro, waar aandelen, CFD's, futures en dergelijke worden aangeboden en verhandeld. Ondertussen heb ik al verschillende verhandelingen gedaan met CFD's, die ik binnen de dag of week afrondde. Ik was me er echter niet van bewust welke belastingswetten hiervoor precies gelden, maar werd hier overlaatst op gewezen dat dit belangrijk is. Ik heb er al wat over opgezocht, en las reeds dat er 33% belastingen moeten worden betaald, maar er is me weinig duidelijkheid over deze vragen:

1) Gaat deze 33% enkel over de verhandelingen die reeds werden afgesloten, of ook op de winst van lopende investeringen?
2) Worden deze belastingen gehoffen op de nettowinst over een bepaalde periode, dus met aftrekking van de verliezen? Of gaat het enkel over de winstgevende afgesloten trades? Ik las reeds dat er enkele jaren geleden een speculatietaks was, waarbij er enkel belasting was op de winsten, zonder aftrekking van de verliezen, maar dat deze wet ondertussen is afgelast. Wat is er dan ondertussen veranderd?
3) Als het gaat over de nettowinst over een bepaalde periode, wat is deze periode dan? Moet deze winst bijvoorbeeld elke maand gemeld worden of is dat slechts 1 afrekening op het einde van het jaar?

Alvast erg bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tricky_v1.1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2020 21:48

Dag iedereen,

Ik ben het antwoord op vragen 2 en 3 ondertussen te weten gekomen:
2) Je moet enkel belastingen betalen op de nettowinst, maar je moet wel de brutowinst en de verliezen hoe dan ook op je belastingsbrief vermelden. Verliezen kunnen tot 5 jaar worder overgedragen naar een volgend jaar.
3) Enkel in de jaarlijkse belanstingsbrief.

Ik vermoed dat het enkel gaat over afgesloten trades, aangezien je nog geen officiële winst of verlies hebt op lopende trades, maar dit zal ik nog nagaan.

Hopelijk helpt dit iemand verder!

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”