Bitcoin winst aangeven te laat

WiLo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bitcoin winst aangeven te laat

#1 , 29 aug 2020 16:24

Beste,
Ik heb in de loop van 2014-2015 enkele bitcoins gekocht. Deze hebben enkele jaren onaangeroerd in de wallet gezeten.

In de loop van 2017, toen alles rond Bitcoin nogal hyperig begon te worden, heb ik ze wel wat heen en weer gehandeld met altcoins. Vooral naar het einde van 2017 toe, toen de top van Bitcoin naderde, want toen werd het allemaal wat spannend en ging het nogal hard. In 2018 in stukken verkocht. De opbrengsten heb ik gewoon naar mijn bankrekening overgeschreven, dus niets proberen verstoppen of iets dergelijks.

Ik heb in de verste verte nooit iets met de fiscus te maken gehad: ik heb een heel doorsnee profiel. De regelgeving toen was voor mij nogal onduidelijk en variabel, waardoor het in de vergetelheid is geraakt en ik deze winst niet aangegeven heb.

Met de huidige regels in het achterhoofd zou ik bij mijn weten dit moeten aangegeven hebben als "diverse inkomsten", belast aan 33%. Maar daar is het dus wat laat voor.

Bijkomend punt: vorig jaar, 2019, heb ik het merendeel van die winst opnieuw geïnvesteerd in Bitcoin. Die heb ik nog steeds en die hou ik vast, als het goed is nog 2 à 3j.

Mijn vragen:

Is het zinvol om alsnog mijn winst van 2018 gaan aan te geven? Gaat dit dan aan 33% zijn, of sowieso met een boete? Of meteen 50% of meer?

Wat indien ik het zo laat en de fiscus komt er zelf achter: dan is het sowieso 50% neem ik aan? Of komen daar nog boetes bij?

Stel dat Bitcoin binnen enkele jaren weer aan een veelvoud staat en ik verkoop: dan zal ik uiteraard gewoon de nodige belastingen betalen, 33% allicht. Maar als ze vragen naar de oorsprong van mijn investering en men komt erachter dat ik op mijn eerste winst nagelaten heb belastingen te betalen...die kunnen ze dan alsnog vorderen veronderstel ik, dat is ok. Maar hopelijk werkt dat niet door naar de hele winst van investering twee? Ik hoop dat enkel op de eerste verkoop alsnog belastingen betaald moeten worden, hoogste schijf, boete, en dat de tweede schijf gewoon de waarschijnlijke 33% wordt die ik zelf aangeef?

Dit zijn een paar scenario's die ik kan bedenken. Het liefst had ik toen alles gewoon betaald zoals het hoort. Ik heb nooit de intentie gehad iets te verbergen of ontduiken. Het is de combinatie van toen onduidelijke regels omtrent compleet nieuwe materie, de piek van de hype waarna zowat iedereen Bitcoin voor lange tijd vergeten is en verder ging met de rush van het dagelijks leven (ik ook), het feit dat ik maar een doorsnee verdiener/vader ben die voor één keer in zijn leven een financieel gelukje heeft maar nu schrik heeft over de situatie waar ik in beland ben...

Bedankt voor het eventueel wat verhelderen van de mogelijke scenario's!
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
petergoff77
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2020 22:01

Gewoon zo laten.. zeer zeer waarschijnlijk komt er geen vervolg.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”