IC verwervingen

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

IC verwervingen

#1 , 25 aug 2020 15:38

Je ziet het vaker tegenwoordig, buitenlandse firma's met een Belgisch BTW nummer.

Maar nu is er een hele discutie (en ik vind het niet zo meteen terug), als ze een Belgisch BTW nummer hebben, maar geen Belgisch adres,
moeten ze dan toch de BTW verleggen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 25 aug 2020 16:25

Het hangt er ook van af naar waar de goederen gaan. Kunt u het misschien iets concretiseren?

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 sep 2020 13:21

Het hangt er ook van af naar waar de goederen gaan. Kunt u het misschien iets concretiseren?
Van buitenland (Nederland bvb) naar België.

Dus neem als voorbeeld een Nederlands bedrijf heeft een KvK nummer en een Belgisch btw nummer, maar enkel een Nederlandse vestiging. Goederen worden dus zoiezo uit Nederland vervoerd. Dient btw verlegd te worden? Of zijn de regels ic verwervingen hier niet van toepassing (of anders?) het is me echt de onduidelijk (zelf in het wetboek vind ik het onduidelijk)

Bedankt

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 04 sep 2020 13:38

Zie Artikel 12bis voor de overbrenging.

Ik stel mij dan wel de vraag naar waar die goederen gaan als er geen inrichting in België is? Rechtstreeks naar de klant wil u dan zeggen?

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 sep 2020 22:13

Zie Artikel 12bis voor de overbrenging.

Ik stel mij dan wel de vraag naar waar die goederen gaan als er geen inrichting in België is? Rechtstreeks naar de klant wil u dan zeggen?
Ja idd direct naar de klant. (klant die zelfstandige en btw plichtig is in België)

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 05 sep 2020 22:43

Dan speelt het op zich niet echt een rol, aangezien de btw toch verlegd gaat worden. In B2C context gaat het wel uitmaken met de regeling verkoop op afstand als de drempel overschreden wordt.

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2020 12:17

Dan speelt het op zich niet echt een rol, aangezien de btw toch verlegd gaat worden. In B2C context gaat het wel uitmaken met de regeling verkoop op afstand als de drempel overschreden wordt.
Maar dit is het net, op het factuur staat de btw niet verlegd. Je zou hopen dat het automatisch gedaan wordt, maar ik merk dat bij vele facturen btw niet verlegd wordt als ze een zowel een KVK als BE btw nummer hebben. (zonder adres in België)

Dus moet ik dan toch een nieuw factuur aanvragen met verlegging van btw ?

Wij als organisatie kopen goederen aan in Nederland. Degene die enkel een KVK nummer hebben verleggen 9/10 automatisch de btw.
Echter degene die een KVK en BE BTW nummer hebben, discuteren hier steeds over. (we spreken dan over degene ZONDER adres of verkoopplek in België)
De ene doet het wel, de andere zegt dat hij dit niet moet doen en weigert een nieuw factuur op te maken met verlegging van BTW.

Voor boetes te voorkomen tijdens een mogelijke controle, willen we toch graag wie nu gelijk heeft.

Ik hoop dat dit het iets duidelijker maakt :lol: :)
Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 10 sep 2020 14:16

En welk btw nummer wordt er dan gebruikt op de factuur, een BE of een NL nummer?

Als ze vanuit hun BE nummer factureren, is het gewoon 21% btw (ze hebben dan zelf al verlegd via overbrenging Artikel 12bis), als het via hun NL btw nummer is (dus niet enkel KVK!) is het btw verleggen.

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 sep 2020 16:29

En welk btw nummer wordt er dan gebruikt op de factuur, een BE of een NL nummer?

Als ze vanuit hun BE nummer factureren, is het gewoon 21% btw (ze hebben dan zelf al verlegd via overbrenging Artikel 12bis), als het via hun NL btw nummer is (dus niet enkel KVK!) is het btw verleggen.
Er staat niet duidelijk van welk uit ze factureren.
Beide nummers staan altijd vermeld onderaan het factuur vermeld.

Ik heb wel 1 leverancier die BE voor het btw tarief zet en btw factureert. Deze zal dan waarschijnlijk via het Belgisch btw nummer factureren, maar duidelijk is het ook bij hen niet. Dus deze zou ik kunnen inboeken zoals u hierboven vermeld. Maar bij anderen staat er niets die verwijst dat ze hun BE of NL nummer gebruiken.

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 sep 2020 11:22

En welk btw nummer wordt er dan gebruikt op de factuur, een BE of een NL nummer?

Als ze vanuit hun BE nummer factureren, is het gewoon 21% btw (ze hebben dan zelf al verlegd via overbrenging Artikel 12bis), als het via hun NL btw nummer is (dus niet enkel KVK!) is het btw verleggen.
Ik probeer het echt te snappen, maar zelf als ik de wetteksten opzoek, snap ik er de *** van...

Er staat niet duidelijk van welk BTW nr uit ze factureren.
Beide nummers staan altijd vermeld onderaan het factuur.

BIJ 1 leverancier staat BE voor het btw tarief, maar als ik opzoek, heeft die geen Belgisch adres, op zijn BE BTW nummer in het KBO staat zijn Nederlands adres gelinkt.

Dus in mijn ogen, als ik BTW plichtig bent, en zij hebben een Belgische btw nummer, zenden vanuit NEDERLAND, maar hebben wel een BELGISCH BTW nummer, is het dan IC en moet btw verlegd worden of niet? En als ze dit weigeren recht te zetten, kan ik dit dan door SOLVIT laten onderzoeken?

PLS help me out... :( :(

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 21 sep 2020 11:34

Een BE btw-nummer kan effectief een buitenlands adres hebben, dat heet rechtstreekse identificatie. Er is dan geen Belgisch bedrijf, enkel een BE btw-nummer.

Als ze vanuit hun BE btw-nummer naar uw BE btw-nummer factureren, is het gewoon 21% Belgische btw op de factuur.

Darvina
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 sep 2020 12:21

Een BE btw-nummer kan effectief een buitenlands adres hebben, dat heet rechtstreekse identificatie. Er is dan geen Belgisch bedrijf, enkel een BE btw-nummer.

Als ze vanuit hun BE btw-nummer naar uw BE btw-nummer factureren, is het gewoon 21% Belgische btw op de factuur.
En hoe weet ik dat ze daaruit factureren gezien steeds beide op factuur vermeld staan?

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 21 sep 2020 12:35

Een BE btw-nummer kan effectief een buitenlands adres hebben, dat heet rechtstreekse identificatie. Er is dan geen Belgisch bedrijf, enkel een BE btw-nummer.

Als ze vanuit hun BE btw-nummer naar uw BE btw-nummer factureren, is het gewoon 21% Belgische btw op de factuur.
En hoe weet ik dat ze daaruit factureren gezien steeds beide op factuur vermeld staan?
Omdat dit de enige legale optie is als ze 21% btw rekenen.

Twee btw-nummers op één factuur kan mogelijk wel een inbreuk zijn op KB1 Artikel 5, die vraag kunt u misschien aan uw plaatselijk btw-kantoor stellen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”