Vragen ivm taksen bij crowdfunding

LynnH1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vragen ivm taksen bij crowdfunding

#1 , 08 aug 2020 17:15

Ik probeer al even een antwoord te zoeken op mijn vragen via internet, maar ik vind er erg weinig over. Ik hoop dat ik het goede platform heb gevonden hiervoor.

Ik ben me aan het voorbereiden om een Kickstarter (crowdfunding) campagne op te starten voor een blog/vlog te financieren en ik probeer zo veel mogelijk info te verzamelen om een haalbaar plan op te stellen. Ik heb geen gigantisch bedrag nodig, ongeveer €2.500. Daar heb ik de kosten van Kickstarter al bijgerekend. Het is voornamelijk voor materiaal aan te kopen zoals een camera/microfoon + accessoires hiervoor, verlichting, tekenmateriaal en webhosting.

Ik ga voor de beloningen voornamelijk digitale dingen plaatsen: erkenning op de blog/sociale media, kleine pdf-bestandjes,... Geen fysieke producten dus.

Ik ben niet van plan er direct geld met te verdienen, want het duurt gemiddeld een jaar voor je goede traffic krijgt op een blog en ik probeer zo realistisch mogelijk te zijn bij het opstellen van mijn plannen.

De vragen waar ik echter geen antwoord op vind:

1. Als de campagne slaagt, ben ik dan verplicht om een bedrijf op te richten met btw-nummer? Ik vraag me dit af omdat ik er in het begin waarschijnlijk geen geld mee ga verdienen. Als het verplicht is, dan zal ik dit mee moeten inplannen, want dan gaat het waarschijnlijk erg kostelijk worden door de sociale zekerheid en administratieve kosten te betalen.

2. Moet er 21% btw betaald worden op deze giften? Ook al zou een bedrijf aanmaken niet verplicht zijn?

3. Stel je voor dat er iets meer wordt ingezameld, hoeveel % belasting moet ik dan betalen op de winst (giften min materiaal en kosten.)? Ik ben niet van plan om de belastingsvermindering aan te vragen voor crowdfunding, want dan moet je aandelen aanmaken.(Dit is trouwens het enige wat ik er online over vond). Dat is een beetje belachelijk om voor een blog te doen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 08 aug 2020 17:35

Indien u publiciteit geeft aan die bedrijven, moet u reeds bij de crowdfunding een btwnummer hebben, u bent immers reclamediensten aan het uitvoeren. Dat is inderdaad 21% btw. Belastingen hangen af van welke vorm en uw overige inkomsten, daar kan weinig over gezegd worden zonder concreet businessplan.

Gelet op de aard van de vragen, raad ik u toch ook aan om een cursus bedrijfsbeheer te volgen.

LynnH1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2020 22:04

Indien u publiciteit geeft aan die bedrijven, moet u reeds bij de crowdfunding een btwnummer hebben, u bent immers reclamediensten aan het uitvoeren. Dat is inderdaad 21% btw. Belastingen hangen af van welke vorm en uw overige inkomsten, daar kan weinig over gezegd worden zonder concreet businessplan.

Gelet op de aard van de vragen, raad ik u toch ook aan om een cursus bedrijfsbeheer te volgen.
Bedankt voor uw reactie. Er wordt echter geen reclame gemaakt voor een bedrijf. Het is ook niet mijn doel om te starten als bedrijf, maar gewoon hobbymatig te beginnen, daarom dat ik me afvraag of het verplicht is na zo'n crowdfundingcampagne. Het geld wordt namelijk gegeven als een soort gift van verschillende mensen over de wereld en je kan er iets tegenover stellen. In mijn geval is dat moeilijk aangezien ik niet met een fysiek product ga werken, daarom dat ik gewoon simpele digitale dingen post. Uit verschillende andere campagnes die iets soortgelijk aanboden, werkte dit ook.
Op de website wordt er niet veel over gezegd.

Hierna ga ik ook niets verkopen of een dienst leveren. Ik wil een blog/vlog runnen. Het heeft tijd nodig om zoiets op te bouwen tot een punt waarbij je er geld mee kunt verdienen.

Dit concept komt niet zo voor bij bedrijfsbeheer, daar heb je maar beperkte info rondom het opstarten en runnen van een bedrijf en verplichtingen erond. Heb het diploma enkele jaren geleden gehaald. Het is basisinfo voor het ondernemerschap, maar helemaal niet zo uitgebreid. Maar dit is zo'n speciaal geval. Daarom wil ik zo veel mogelijk research doen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12838

#4 , 08 aug 2020 23:06

Wat bedoelt u dan juist met "de beloningen"? Deze zijn niet voor de mensen die u sponsoren?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 aug 2020 09:17

Het is ook niet mijn doel om te starten als bedrijf, maar gewoon hobbymatig te beginnen,
Ik wil ook mijn hobby van rallypiloot graag uitoefenen. Kan ik daarvoor ook op bedeltocht trekken?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”