Onroerende voorheffing 1,5 jaar na verkoop nog betalen aan verkoper?

Lanyha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Onroerende voorheffing 1,5 jaar na verkoop nog betalen aan verkoper?

#1 , 04 aug 2020 11:35

Goeiemiddag iedereen,

Een korte vraag, onder het motto: "wat zouden jullie doen?"

We kochten in februari 2019 een huis. Onze notaris heeft toen aan de verkopers & hun notaris herhaaldelijk gevraagd naar de onroerende voorheffing, zodat dit verrekend kon worden bij het ondertekenen van de akte. Ze hebben daar nooit gehoor aan gegeven, dus in het compromis noch de akte staat er iets over die verrekening.

Gisteren (dus begin augustus 2020) kregen we ineens een sms van hen: Gelieve € XXX te betalen op dit rekeningnummer voor de onroerende voorheffing. Meer stond er niet in: geen bewijsstuk, niets. Hier hebben we uiteraard wel naar gevraagd, want zonder een bewijs op papier schrijf ik niets over.

Maar: op de site van de belastingsdienst lees ik ook dat wie op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar was, de onroerende voorheffing betaalt, tenzij anders opgenomen in de akte.

Dus vandaar de vraag: kunnen de vorige eigenaars nu nog vragen/eisen dat we betalen voor aanslagjaar 2019?
Ik zou gewoon betalen en ervan af zijn, maar manlief denkt er net iets anders over :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 aug 2020 11:44

Ze kunnen dat pro rata voor de maand(en) dat u eigenaar was in het jaar van aankoop.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 aug 2020 16:45

Ze kunnen dus een deel van de maand februari en de rest van 2019 aan u vragen. Ze moeten echter wel de nodige bewijsstukken overmaken, zoals kopie van het aanslagbiljet.

Reclame

Lanyha
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2020 09:37

Bedankt!
Ondertussen wachten we op de bewijsstukken :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”