Familiale toestand als niet inwoner

Zetti350
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Familiale toestand als niet inwoner

#1 , 17 jul 2020 07:57

Mijn Situatie:
Ik, belgisch militair, sedert 2006 gehuwd en sinds maart 2019 uitgeschreven uit de rijksregisters in Belgie. Sinds maart 2019 officieel adres in Duitsland.
Mijn echtgenote, duitse nationaliteit en tewerkgesteld in Duitsland, dus geen belgische inkomsten.

Nu mijn vraag:
Van 2006 tot maart 2019 werd ik voor de belastingsaangifte beschouwd als "feitelijk gescheiden", daar ik nog steeds gedomicilieerd was in Belgie, en mijn echtgenote op ons adres in Duitsland woonde. Maart 2019 heb ik me uitgeschreven uit het rijksregister in Belgie en mijn adres officieel naar ons gezamelijk adres in Duitsland gezet.
Wat geef ik nu aan op mijn belastingsaangifte vanaf maart 2019? Feitelijk gescheiden (1018-49) of "gehuwd of wettelijk samenwonend" (1002-65)?
Is me helaas niet duidelijk als ik op de site van de fiscus betreffend onderwerp raadpleeg!

Bedankt voor eventuele verduidelijkende antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tycoon
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2020 12:12

U kruist het vak 1002-65 gehuwd of wettelijk samenwonend aan omdat u op 1/1/2020 terug bij uw echtgenote woont. U dientl voor uw inkomsten 2019, ook terug een gezamenlijke aangifte in.

Kijk eens naar de bepalingen van het dubbelbelastingverdrag tussen België en Duitsland of u als militair (overheidsfuncties/pensioenen) niet steeds onderworpen bent aan de Belgische personenbelasting. Indien niet kan u ook nog het vak 1199-62 invullen.

Tycoon
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2020 12:08

Mijn Situatie:
Ik, belgisch militair, sedert 2006 gehuwd en sinds maart 2019 uitgeschreven uit de rijksregisters in Belgie. Sinds maart 2019 officieel adres in Duitsland.
Mijn echtgenote, duitse nationaliteit en tewerkgesteld in Duitsland, dus geen belgische inkomsten.
Waar bent u gelegerd en wat is uw nationaliteit?

Mogelijk moet u in België nog gedurende een aantal jaren een aangifte in de personenbelasting indienen omdat u nog onder de definitie van rijksinwoner (art 2 WIB 1992) valt. Een duurzaam verblijf verkrijgt men in de EU pas na 5 jaar. U zal tot dan in België een gezamenlijke aangifte PB indienen waarin de inkomsten van uw echtgenote zullen vrijgesteld worden. Pas daarna zal u een gezamenlijke aangifte niet-inwoner in België indienen.

Eventueel moet u in Duitsland altijd een gezamenlijke aangifte PB indienen, waarin uw belgische inkomsten zullen vrijgesteld worden.
Onder rijksinwoners worden verstaan:

(iii) De andere leden van Belgische diplomatieke zendingen en consulaire posten in het buitenland die hun werkzaamheden in het buitenland uitoefenen in een land waarvan zij geen onderdaan zijn of waar zij niet duurzaam verblijf houden, alsmede hun inwonende gezinsleden, daaronder niet begrepen consulaire ere-ambtenaren

(iv) De andere ambtenaren, vertegenwoordigers en afgevaardigden van de Belgische Staat, van de Gemeenschappen, Gewesten, provincies, agglomeraties, (federaties van) gemeenten, of van een Belgisch publiekrechtelijk lichaam, die de Belgische nationaliteit bezitten en hun werkzaamheden buitenlands uitoefenen in een land waar zij niet duurzaam verblijf houden.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2020 16:41

Mag ik eraan herinneren dat België de werkgever is van de beroepsmilitair en dat België dus heffingsbevoegdheid heeft. Zodra deze militair met pensioen is én in Duitsland woont, blijft hij belastingplichtig in België indien hij de Belgische nationaliteit heeft, anders krijgt Duitsland de heffingsbevoegdheid.
Het niet op hetzelfde adres ingeschreven zijn heeft in feite niets met belastingheffingsbevoegdheid te maken, maar wel met de gezinstoestand. Indien mevrouw bij een Duitse werkgever werkt is zij sowieso belastbaar in Duitsland. De belastingen worden immers voor actieven toegewezen aan het werkland.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”