Shareholder Cyprus

BertVP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Shareholder Cyprus

#1 , 14 jul 2020 14:26

Beste,

Ik krijg de kans om in ruil voor mijn diensten shareholder te worden van een Cypriotisch bedrijf.
Als shareholder zou ik dan vergoed worden door middel van dividenden.
Ik vroeg mij nu af of dit fiscaal interessanter is dan bijvoorbeeld zelfstandige (in bijberoep) te worden en te factureren aan dit bedrijf?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 jul 2020 14:57

Eén en ander hangt ook af van de Cypriotische fiscale wetgeving.
Laat me echter duidelijk stellen dat het in het algemeen genomen niets uitmaakt of je in geld, aandelen, rotsblokken of peeschijven wordt betaald voor geleverde diensten.
Buitenlandse dividenden op je aandelen zal je vervolgens ook in B moeten declareren. Die "genieten" hier dan van een aanslagtarief van 30 percent (op dit ogenblik....).
U zal het bilateraal belastingverdrag tussen B en C moeten consulteren voor uitsluitsel over alle geneugten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 14 jul 2020 15:40

Ik krijg de kans om in ruil voor mijn diensten shareholder te worden van een Cypriotisch bedrijf.
Als shareholder zou ik dan vergoed worden door middel van dividenden.
Welke garanties zijn er dat er steeds dividend uitbetaald wordt :?:
Hoe vaak :?: 1x Jaarlijks :?:
Wat als er geen dividend is ? Jaartje gratis gewerkt ?


België en Duitsland hebben bvb een verdrag om dubbele belasting te verminderen, maar het is een heel gedoe om de reeds geïncasseerde Duitse voorheffing terug te krijgen

Reclame

Tycoon
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2020 16:30

Dividenden worden alleen uitgekeerd als er winst is. Lees daarom de punten m.b.t. de winstuitkering in de statuten van de onderneming. Als je verwacht dat de onderneming telkens veel meer netto-dividend (bruto dividend - bronheffing - 30% RV) gaat uitkeren dan je als dienst zou kunnen factureren is het interessant. Bij die laatste ben je zeker van een inkomen bij het eerste ben je afhankelijk van het bedrijfsresultaat en het voorstel van de RvB zoals de andere aandeelhouders.

Moest je nu boardmember/director (= bestuurder) kunnen worden met een bestuurdersvergoeding is het iets anders. Maar raadpleeg het dubbelbelastingverdrag en vergelijk.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 15 jul 2020 00:14

Cyprus heeft net zoals Malta en het VK geen bronheffing. Dus dividenden zijn enkel onderhevig aan roerende voorheffing in België, momenteel 30% (maar kunnen ook genieten van het verlaagd tarief van 15%).

Of er effectief een dividend komt, dat is natuurlijk een andere zaak. Dat hangt af van de set-up. Statuten in Cyprus zullen veelal in het Grieks opgemaakt zijn. Maar fiscaal is Cyprus alvast niet het slechtste land.

BertVP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2020 09:03

Bedankt voor alle info iedereen!
De kosten die we zullen hebben zijn heel beperkt. We zouden iedere maand de winst berekenen en op een deel van die winst de dividenden uitkeren (dus maandelijks als er winst is).
Cyprus heeft net zoals Malta en het VK geen bronheffing. Dus dividenden zijn enkel onderhevig aan roerende voorheffing in België, momenteel 30% (maar kunnen ook genieten van het verlaagd tarief van 15%).

Of er effectief een dividend komt, dat is natuurlijk een andere zaak. Dat hangt af van de set-up. Statuten in Cyprus zullen veelal in het Grieks opgemaakt zijn. Maar fiscaal is Cyprus alvast niet het slechtste land.
Wanneer kan je juist genieten van dat verlaagd tarief van 15%?

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 16 jul 2020 10:24

Zie https://www.alteor.be/actua/vanaf-wanne ... oorheffing. Puntje 5 valt weg sinds de hervorming van het vennootschapsrecht.

Zit er effectief iemand op Cyprus? De administratie kan nog altijd argumenteren dat het gewoon een postbus is als het om een los samenwerkingsverband gaat van enkele mensen.

Vijf Belgen die op Cyprus een vehikel oprichten, dat gaat moeilijk passeren. Een Belg, Oostenrijker en een Braziliaan die samen iets oprichten in een neutraal land, dat is al makkelijker te verdedigen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”