douane, niet aangerekende btw, kosten inbrengen als niet-belastingplichtige

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

douane, niet aangerekende btw, kosten inbrengen als niet-belastingplichtige

#1 , 13 jul 2020 15:24

Als niet belastingplichtige zelfstandige in bijberoep in Belgie:

Als de douane je geen btw aanrekent (terwijl het wel zou moeten), mag je die kosten dan inbrengen?

Want ik word verondersteld wel btw te betalen op mijn onkosten. Maar wel zeer lastig dat douane dat dan niet aangerekend heeft. Allez, die douane neemt mij eigenlijk mijn inbreng van mijn onkosten af... en dat weegt niet op tegen het btw voordeel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 13 jul 2020 16:26

Als u een fout in uw boekhouding ontdekt, wordt u geacht dat zo snel mogelijk recht te zetten bij de bevoegde diensten.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#3 , 14 jul 2020 13:16

fout, ... euch, ik moet geen btw aangifte doen he, enkel ene persoonsbelastingsaangifte

dus mijn vraag is of ik een fout maak als ik die kosten inbreng, of hoe ik die kosten legaal kan inbrengen als er, buiten mijn wil om, geen btw is op betaald omdat de douane zijn werk niet doet...

Beste
Bedankt voor uw antwoord. Ok, maar laten we er vanuit gaan dat die situatie zo is als omschreven in mijn vraag . Mag ik die kosten dan inbrengen of niet?
trouwens: veel Chinese websites maken er een sport van om de douane te ontwijken. Die zetten hun eigen shipment systeem op. Die shippen niet met DHL waar alles volgens het boekje verloopt. 95% van mijn pakjes zijn zonder douanekosten en btw.
Uiteraard sta ik, als geadresseerde, op de verpakking. Een invoerdocument is niet aanwezig op die pakjes... .
En idd, ik ben vrijgesteld ;) van btw als kleine onderneming onder 15000 euro.

Reclame

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#4 , 14 jul 2020 13:58

Dit is in essentie ook mijn vraag, al gaat het dan om goederen van buiten de EU die de douane niet aanrekent.
Dus voor die goederen besteld uit China mag ik mijn btw nummer niet meedelen aan Chinese verkoper, en moet ik bijzondere btw aangiftes indienen (en betalen)?

Tycoon
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jul 2020 14:57

Beste,

Uw btw-vrijstelling geldt niet voor invoeren, zie blz 5 handelingen uitgesloten van de vrijstellingsregeling btw o.b.v de brochure 9 vragen i.v.m. de vrijstellingsregeling,
de handelingen (leveringen van goederen en dienstverrichtingen) waarvoor de
belasting opeisbaar is in België en welke verricht worden door belastingplichtigen die niet hier te lande zijn gevestigd

de handelingen (leveringen van goederen en dienstverrichtingen) die plaatsvinden in het buitenland

Wanneer de kleine onderneming één of meerdere van deze handelingen verricht kan ze voor deze handelingen niet genieten van de vrijstellingsregeling maar ze kan wel genieten van de vrijstellingsregeling voor al haar andere handelingen voor zover ze aan de toepassingsvoorwaarden van deze regeling voldoet.
.

Voor uw invoeren, uitvoeren en intracommunautaire handelingen moet je wel een kwartaal aangifte voor de btw indienen. De douane heeft hier de verlegging van heffing naar je btw-aangifte toegepast. Hierop ben je dan de invoer btw verschuldigd en mag je die aftrekken, dus een nul operatie. Deze mag je dus niet nog eens in uw personenbelasting opnemen.

Contacteer uw btw-controleur en dien uw bijzondere btw-aangiftes in. U zal geen btw moeten betalen omdat de te betalen bij invoer en de aftrekbare btw bij invoer aan elkaar gelijk zijn.

Als u uw btw-nummer niet opgeeft dan koopt u de goederen privé aan en mag u ze niet voor uw beroep gebruiken en dus ook niet in de personenbelasting aftrekken.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#6 , 14 jul 2020 17:59

hoi Tycoon

Bedankt voor je antwoord. Ik koop al mijn goederen voor mijn zelfstandige activiteit prive aan, zowel binnen Belgie/EU/niet-EU. Als ik in Belgie bv. iets koop voor mijn zelfstandige activiteit, geef ik ook mijn btw nummer niet op, want anders rekenen ze geen btw aan.
Verder bijzondere btw aangiftes gelden blijkbaar voor binnen de EU. Nergens vind ik daar info over terug voor goederen buiten de EU. Ik vind dit: https://financien.belgium.be/nl/onderne ... angifte#q3
Maar dat gaat allemaal over EU lidstaten, en dat is voor mij niet het geval.

Uw citaat klopt idd:


"
Handelingen uitgesloten van de vrijstellingsregeling van belasting:

de handelingen (leveringen van goederen en dienstverrichtingen) waarvoor de
belasting opeisbaar is in België en welke verricht worden door
belastingplichtigen die niet hier te lande zijn gevestigd


"
Je zegt verder:

"Hierop ben je dan de invoer btw verschuldigd en mag je die aftrekken, dus een nul operatie. Deze mag je dus niet nog eens in uw personenbelasting opnemen."

Maar volgens u zou ik dat dan toch via een bijzondere aangifte kunnen indienen? Normaal gezien zou ik geen btw kwartaal aangifte moeten doen als kleine zelfstandige in bijberoep met vrijstelling van btw. Maar als ik dat wel zou doen, tesamen met die bijzondere aangiftes, zou dat dus op een nuloperatie uitkomen? U zegt dat ik dan die btw direct weer mag aftrekken? Van wat trek ik deze dan af? Dat zou toch raar zijn, want voor binnenlandse aankopen betaal ik net WEL btw... .

Ik heb tientallen van deze websites nagelezen, maar nooit staat mijn situatie er in uitgelegt:
https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artike ... eling.html
https://www.accountable.eu/nl/blog/de-i ... werkt-dat/

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 14 jul 2020 18:24

Invoer is steeds via de douane, niet voor bijzondere btw-aangifte. De hierboven vermelde FAQ wordt verkeerd gelezen, een invoer vindt namelijk altijd plaats in België (of valt niet onder BE wetboek).

Dus als u ziet dat bepaalde goederen onterecht niet werden ingevoerd bij de douane, omdat de Chinezen er een valse waarde op plakken of welke reden dan ook, dient u de douane hiervan te verwittigen. Dan klopt uw boekhouding en kan u de kost ook inbrengen.

Verder worden er een hoop regels door elkaar gesmeten, het niet opgeven van het btw-nummer is enkel voor aannemers en aangekochte goederen in een andere EU lidstaat als u geen IC verwerving in BE wil doen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”