Woonbonus igv nieuwe kredietopening

freyja
Topic Starter
Berichten: 4

Woonbonus igv nieuwe kredietopening

#1 , 07 jul 2020 22:16

Vraagje ivm woonbonus:

In 2009 kochten wij ons huis en gungen hiervoor een hypothecaire lening aan.
In 2013 lieten we de lening herzien, veranderden van bank en dit ging gepaard met een nieuwe kredietopening (inkorting looptijd etc).

In ons VVA werd nu automatisch het verhoogde bedrag van 3040€ ingevuld, met een kruisje in het vak voor leningen vanaf 2010.
Klopt dit? Ik neem aan dat ze zich hiervoor baseren op de nieuwe kredietopening in 2013? Dit zou dan ook betekenen dat we nog tot 2022 het verhoogde bedrag kunnen genieten?
Of klopt het niet en moeten we dit bijgevolg corrigeren, uitgaande van startdatum in 2009?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 jul 2020 11:08

Ik vrees dat de administratie dat zal aanpassen. Uw krediet is origineel van 2009, dus uw 10-jarige periode van verhoogde aftrek is voorbij.
Op het attest van 2013 - in bezit van de fiscus - zal vermeld staan dat de lening heeft gediend voor de terugbetaling van de oorspronkelijke lening. Ooit komt dat uit.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freyja
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 jul 2020 15:14

Ik dacht het al... Bedankt voor je antwoord!
Het is eigenlijk maar door die vooraf ingevulde aangifte dat ik begon te twijfelen...
Zou ik die fiche zelf ook moeten gehad hebben/kunnen opvragen bij de bank? Zodat ik dit nog kan dubbelchecken?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 08 jul 2020 19:17

U bedoelt dat attest uit 2013? Jawel. U heeft dat toen gehad , en u kan normaal een kopie vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”