Belastingsbrief overleden moeder ontvangen

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Belastingsbrief overleden moeder ontvangen

#1 , 06 jul 2020 22:44

Hi, eind vorige week kreeg ik naar aanleiding van het overlijden van mijn moeder begin maart, haar nog in te vullen belastingbrief (papieren versie) toegestuurd. Deze had ten laatste 30 juni ingevuld moeten zijn voor een geldige aangifte.
Ik heb echter al meer dan 10 jaar geen contact meer met mijn moeder en heb als enig kind ook niet de nodige documenten om deze in te vullen. Als de notaris me eind maart niet geïnformeerd had, had ik niet eens geweten dat ze overleden is.
Ik had op het forum wel al terug gevonden dat ik blijkbaar op het belastingkantoor terecht kan maar door die Corona soep is dat niet evident. Bovendien moet ik gaan werken en kan ik in juli en augustus heel moeilijk een dag vrij krijgen omdat veel collega's verlof hebben.

Ondertussen maak ik me zorgen over de mogelijke gevolgen van een laattijdig indienen.

Alle info en advies is dus welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 jul 2020 22:54

Te laat indienen zorgt voor boetes en/of verhogingen

Belastingen zelf helpen niet meer, dat was tot 30 juni. U hebt nu de keuze om ofwel zelf in te dienen via taxonweb tot 16 juli, daarna moet het via een boekhouder, dan kan tot 22 oktober.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jul 2020 07:18

Taxonweb gaat niet indien de belastingsplichtige dit jaar overleden is .

Volgend jaar gaat vraagsteller dat wel zien verschijnen in zijn Taxonweb (aangifte 2021, inkomstenjaar 2020)


Heeft u de nalatenschap aanvaard :?:

Is er iemand die de nodige papieren wél heeft en aan u bezorgen ?

Indien niet, informeer bij de belastingen.
Officieel helpen ze niet, maar bij speciallekes kan dat wel.

Had uw moeder misschien al een vereenvoudigde aangifte ?
Dan is het mogelijk om daar gewoon akkoord mee te gaan.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 07 jul 2020 07:22

Beste

Je moeder had waarschijnlijk een pensioen. Je kan naar de pensioenkas bellen (gratis nummer 1765) om de fiscale fiche van haar pensioen op te vragen.
Je hebt hiervoor haar rijksregisternummer nodig. Dit vind je terug op het aanslagbiljet dat je ontving.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 07 jul 2020 09:07

Taxonweb gaat niet indien de belastingsplichtige dit jaar overleden is .

Volgend jaar gaat vraagsteller dat wel zien verschijnen in zijn Taxonweb (aangifte 2021, inkomstenjaar 2020)
Ik lees nochtans:



U kunt de aangifte van een persoon die in 2019 of 2020 overleden is online indienen.

Met het nationaal nummer van de overleden persoon hebt u rechtstreeks toegang tot zijn aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) (externe link) > De belastingaangifte voor een overleden persoon indienen (Tax-on-web).

De aangifte van de overleden persoon zal grotendeels vooraf ingevuld zijn als u:

ofwel een nakomeling van de 1e of 2e graad bent
ofwel een voorouder van de 1e graad bent
ofwel zijn echtgenoot of wettelijk samenwonende partner bent


https://financien.belgium.be/nl/particu ... ngaangifte

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 07 jul 2020 10:01

Waarschijnlijk ben jij de oudste zoon. Daar sturen ze het gewoonlijk naar toe als die persoon overleden is. Zijn er nog andere broers/zussen. Contacteer die dan, en vraag de nodige papieren op, of vraag dat zijn ze willen invullen.
Vraag ook een telefonisch raad op de FOD Financiën.de afzender van het document.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 07 jul 2020 11:48

Neem contact op met de belastingdienst verantwoordelijk met uw gemeente. Binnen de 5 minuten is dat opgelost.
Om via ToW de aangifte van een overledene in te vullen, hoeft men zelfs geen familielid te zijn. Ik heb er zo verschillende gedaan dit jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 jul 2020 20:20


U kunt de aangifte van een persoon die in 2019 of 2020 overleden is online indienen.
Dan hebben ze het vrij recent aangepast.
In 2017 ging dat niet in het jaar van overlijden.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 07 jul 2020 21:06

Heb toch ook gezien dat ze het dit jaar aangepast hebben, misschien heeft corona het wat versneld dat het vanaf dit jaar online kan

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 jul 2020 21:10

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

johangel
Berichten: 90

#11 , 07 jul 2020 22:13

dubbel van pensioenfiche via socfis@sfpd.fgov.be, wel rijksregisternummer vermelden

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 08 jul 2020 11:03

Bel naar 1765 / tik 1 nederlands / tik 4 : aanvraag pensioenfiche door rijksregisternummer in te tikken.
Document na enkele dagen binnen.
Ik heb gisteren naar het belastingkantoor in Leuven gebeld, voor de aangifte van een persoon overleden in november 2019. Familie kreeg maandag een aangifteformulier, maar hadden geen pensioenfiche. De ambtenaar gaf mij alle codes en bedragen. Tien minuten later was de aangifte via ToW afgerond. Waar ik mij voorstelde als gevolmachtigde van de nalatenschap - met medeweten van de familie uiteraard.
De ambtenaar vertelde wel dat zij na 30/6 dat niet zelf meer mogen bevestigen, wat zij daarvoor wel deden.
Neem initiatief.
Of bezorg mij via een PB alle gegevens over de overledene : naam, adres, rijksregister, enz.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jul 2020 20:58

Bedankt voor al jullie snelle antwoorden! Ik had een email naar het belastingkantoor gestuurd en die hebben me heel vriendelijk de nodige info en fiches gemaild. Ik kan haar belastingaangifte via tax on web met die fiches in orde maken door met mijn eigen ID in te loggen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jul 2020 21:07

Bel naar 1765 / tik 1 nederlands / tik 4 : aanvraag pensioenfiche door rijksregisternummer in te tikken.
Document na enkele dagen binnen.
Ik heb gisteren naar het belastingkantoor in Leuven gebeld, voor de aangifte van een persoon overleden in november 2019. Familie kreeg maandag een aangifteformulier, maar hadden geen pensioenfiche. De ambtenaar gaf mij alle codes en bedragen. Tien minuten later was de aangifte via ToW afgerond. Waar ik mij voorstelde als gevolmachtigde van de nalatenschap - met medeweten van de familie uiteraard.
De ambtenaar vertelde wel dat zij na 30/6 dat niet zelf meer mogen bevestigen, wat zij daarvoor wel deden.
Neem initiatief.
Of bezorg mij via een PB alle gegevens over de overledene : naam, adres, rijksregister, enz.
Zeer goede reactie op de topic. PLUIM

XXX123
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 08 jul 2020 22:23

Heel erg bedankt voor alle info en tips. De aangifte is in orde. Ik kon ze met behulp van de pensioenfiche en het rijksregisternummer dat het belastingkantoor me via email gegeven had, zonder problemen invullen op tax-on-web.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”