Belastingsaangifte bij fiscaal co-ouderscap

wiwa1978
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Belastingsaangifte bij fiscaal co-ouderscap

#1 , 28 jun 2020 18:10

Hallo,

Ben in 2012 gescheiden en heb co-ouderschap. Met mijn toenmalige vriendin heb ik 2 kinderen en we hebben fiscaal co-ouderschap. In het verzoekschrift staat "het fiscaal voordeel komt toe aan beide partijen bij helften". Ik ben opnieuw getrouwd in 2015 en mijn vrouw heeft ook 2 kinderen. Haar kinderen zijn echter fiscaal volledig ten laste zijn van haar.

Ik moet nu belastingsaangifte indienen en elk jaar opnieuw twijfel ik, dus het is de moment om dit eens helder te krijgen.

De automatisch ingevulde vereenvoudigde aangifte vult steeds het volgende in (elk jaar opnieuw):
  • 1030-37: 4
(dus 4 kinderen fiscaal volledig ten laste).

Dit rijmt -volgens mij- niet met dat fiscale co-ouderschap dat ik heb. Daarom wou ik dit wijzigen als volgt:
  • 1030-37: 2
  • 1034-33: 2
Kan iemand meer duiding geven hieromtrent en aangeven wat correct is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 28 jun 2020 20:44

4 kinderen ten laste is inderdaad niet correct. De fiscus kan dat moeilijk automatisch weten, omdat fiscaal co-ouderschap afhangt van een overeenkomst of een vonnis (dat kan wijzigen).
Dus inderdaad 2 kinderen in 1034 of 1036.

De kinderen zijn bij jou ten laste en je wil dat de helft van het belastingvoordeel toegekend wordt aan de andere ouder: code 1034 (vak II, B2)

De kinderen zijn ten laste bij de andere ouder en de helft van het belastingvoordeel moet aan jou toegekend worden: code 1036 (vak II, B3).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2020 13:51

#2 : correct

https://financien.belgium.be/nl/particu ... erschap#q1

Uitspraak rechtbank of overeenkomst co-ouderschap steeds ter beschikking houden voor fiscus.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”