Informaticus: vrij beroep?

bartw79
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Informaticus: vrij beroep?

#1 , 26 jun 2020 19:59

Ik werk als informaticus in bijberoep (eenmanszaak), wat onder NACECODE 6202001 valt.

Nu moet ik DEEL 2 invullen, en weet ik niet op welk vak ik mij moet focussen:
- Vak XVI - BEZOLDIGINGEN VAN BEDRIJFSLEIDERS: ik neem aan dat dit niet voor mij is, maar pas relevant wordt als ik mijn eenmanszaak naar een BV omzet?
- Vak XVII - WINST UIT NIJVERHEIDS-, HANDELS- OF LANDBOUWONDERNEMINGEN: dit lijkt het meest voor de hand liggende vak als ik deze forum doorneem.
- Vak XVIII - BATEN VAN VRIJE BEROEPEN, AMBTEN, POSTEN OF ANDERE WINSTGEVENDE BEZIGHEDEN: een vrij beroep wordt gekenmerkt door dienstverlening die hoofdzakelijk bestaat uit een intellectuele prestatie. Daar ik voornamelijk software schrijf, lijkt dit mij meer plausibel. In dit onderzoek (https://www.unizo.be/sites/default/file ... g_2018.pdf) van UNIZO wordt de NACECODE 62.020 "Computerconsultancy-activiteiten" beschouwd als een vrij beroep door RSVZ.

En dus ben ik verward. Doet dit er uiteindelijk wel toe waar ik mijn winsten en kosten aangeef? Kan iemand uitleggen wat het correcte vak is, en liefst ook waarom?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2020 15:28

Volgens mijn mening : Vak XVIII - Baten van vrije beroepen punt 1

edc1
Berichten: 50

#3 , 30 jun 2020 08:32

Ik ben een 10-tal jaar informaticus in bijberoep geweest. Telkens mijn bruto omzet ingevuld onder XVIII - Winst uit Nijverheid-, handels- of landbouwondernemingen. (Is nu blijkbaar Vak XVII geworden) Rubriek 1600-49 (Bruto winst van de exploitatie).
Onkosten vulde ik in onder rubriek 8. 1606-43 (c) andere beroepskosten)
Nooit enig probleem mee gehad.

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2020 11:30

Als u 10 jaar geen problemen heeft gehad, waarom veranderen ?
Indien u codes 1600 1606 1617 steeds heeft ingevuld; zou ik dat zeker blijven doen in VAK XVII
Fiscus is reeds 10 jaar akkoord met deze rubriek ( Vak Winst uit Nijverheids ... ).

Alhoewel u beroep informaticus bij vrije beroepen behoort : VAK XVIII Baten vrije beroepen

Ik zou zeggen never change a winning team.

https://www.tijd.be/netto/belastingen/a ... 26591.html

https://finance.belgium.be/sites/defaul ... 2-2020.pdf

https://www.practicali.be/blog/aangifte ... ting-2020/

Ik voor mijn eigen een simulatie gemaakt en daaruit bleek dat VAK XV11 voordeliger was.



p.s. TOELICHTING
Gegevens verstrekt op basis info TS
Geplaatste links ter verduidelijking en nuttige info voor TS

Tycoon
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2020 13:47

Ik werk als informaticus in bijberoep (eenmanszaak), wat onder NACECODE 6202001 valt.

Nu moet ik DEEL 2 invullen, en weet ik niet op welk vak ik mij moet focussen:
- Vak XVI - BEZOLDIGINGEN VAN BEDRIJFSLEIDERS: ik neem aan dat dit niet voor mij is, maar pas relevant wordt als ik mijn eenmanszaak naar een BV omzet?
- Vak XVII - WINST UIT NIJVERHEIDS-, HANDELS- OF LANDBOUWONDERNEMINGEN: dit lijkt het meest voor de hand liggende vak als ik deze forum doorneem.
- Vak XVIII - BATEN VAN VRIJE BEROEPEN, AMBTEN, POSTEN OF ANDERE WINSTGEVENDE BEZIGHEDEN: een vrij beroep wordt gekenmerkt door dienstverlening die hoofdzakelijk bestaat uit een intellectuele prestatie. Daar ik voornamelijk software schrijf, lijkt dit mij meer plausibel. In dit onderzoek (https://www.unizo.be/sites/default/file ... g_2018.pdf) van UNIZO wordt de NACECODE 62.020 "Computerconsultancy-activiteiten" beschouwd als een vrij beroep door RSVZ.

En dus ben ik verward. Doet dit er uiteindelijk wel toe waar ik mijn winsten en kosten aangeef? Kan iemand uitleggen wat het correcte vak is, en liefst ook waarom?

Welke nacebel code staat er als hoofdactiviteit vermeldt in je KBO-registratie? Normaal volg je het fiscale regime van die hoofdactiviteit.
Omdat je software schrijft is je nacebel code niet 62.020 maar 62.010 wat ook een vrij beroep is, zie bijlage 7.5 in de brochure Statistieken over het vrije beroep : Polsslag 2019 van Federatie van vrije beroepen. Dus je vult vak XVIII Baten van vrije beroepen in.

Een overzicht van de nacebel codes vind je op Statbel.
62.010 Ontwerpen en programmeren van computerprogramma's
Deze subklasse omvat het ontwerpen, aanpassen, testen en ondersteunen van software.

Deze subklasse omvat:
- het ontwerpen van de structuur en de inhoud en/of het schrijven van programmatuur voor de creatie en de implementatie van:
• softwaresystemen (inclusief de updates en de correcties)
• informaticatoepassingen (inclusief de updates en de correcties)
• databestanden
• webpagina's
- de aanpassing van de programmatuur, d.w.z. het aanpassen en configureren van een bestaande applicatie, zodat deze functioneel kan worden gebruikt in het informaticasysteem van de klant.
Deze subklasse omvat niet:
- de uitgeverijen van gebruiksklare niet-gepersonaliseerde standaardsoftware - cfr. 58.290
- de vertalingen of aanpassingen voor eigen rekening van niet gepersonaliseerde programmatuur voor welbepaalde markten - cfr. 58.290
- het analyseren en ontwerpen van computersystemen waarbij hardware, software en communicatietechnologie worden geïntegreerd, zelfs indien het leveren van software daar een integraal deel van uitmaakt - cfr. 62.020


62.02 Computerconsultancy-activiteiten
62.020 Computerconsultancy-activiteiten
Deze subklasse omvat:
- het analyseren en ontwerpen van computersystemen waarbij hardware, software en communicatietechnologie worden geïntegreerd.
De dienstverlening kan ook een opleiding voor de desbetreffende gebruikers omvatten.
Deze subklasse omvat het verlenen van advies over soorten computers (hardware) en hun configuratie en over de toepassing van de bijbehorende programmatuur (software), alsook het analyseren van de behoeften en problemen van de gebruiker en het aanbieden van de beste oplossing.
Deze subklasse omvat niet:
- de groothandel en de detailhandel in computers, randapparatuur en software - cfr. 46.510 en 47.410
- de installatie van mainframes en gelijkaardige computers - cfr. 33.200
- de installatie (configuratie) van PC's - cfr. 62.090
- de installatie van programmatuur; gegevensherstel na een computercrash cfr. 62.090

Is je activiteit de uitgave van niet gepersonaliseerde software nacebel code 58.290 dan val je ook onder vrije beroepen. Voor die software schrijf je maar eenmalig de broncode, die je compiled en dan verdeel/verkoop je dezelfde executable/pakket aan je klanten. Je mag natuurlijk die broncode updaten maar dan verdeel/verkoop je de update/upgrade exec aan je klanten als een nieuwe versie.
De verkoop in het klein van die standaardsoftware, nacebel 47.410, is dan weer een winst en valt onder vak XVII Winsten.

bartw79
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2020 14:28

Bedankt edc1, father b en Tycoon voor de nuttige info! Heb ook even de fiscus gecontacteerd. Eerst zei hij meteen "Winst uit Nijverheid-, handels- of landbouwondernemingen", maar toen ik naar de RSVZ categorisatie verwees, stelde hij dat het onder vrij beroep steken ook goed is. Ik had dus de indruk dat het niet zo veel uitmaakt waar het geplaatst wordt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2020 17:01

Probeer eens voor uw eigen een simulatie te maken : eentje met VAK XVII en eentje met VAK XVIII
Neem dan het voordeligste : de fiscus vindt het toch gelijk ( zoals na uw tel. onderhoud ).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”