gemeenschappelijk KI, verschillende huurders waaronder firma

George2
Topic Starter
Berichten: 197

gemeenschappelijk KI, verschillende huurders waaronder firma

#1 , 19 jun 2020 10:19

Dit jaar moet ik voor de eerste keer een handelspand met afzonderlijke woning aangeven.

Van dit pand met gemeenschappelijk KI, is het winkelgedeelte verhuurd aan een firma, het woongedeelte is particulier verhuurd, met een gewoon geregistreerd woninghuurcontract. Het zijn dus 2 verschillende huurcontracten en die elk een verschillende aanvangsdatum en duurtijd hebben.

Ik begrijp dat ik een verdeling moet maken op basis van oppervlakte en dan aan de hand van die bekomen percentages het niet-geïndexeerde kadestraal inkomen moet opsplitsen volgens deze percentages. Het bekomen gedeeltelijke KI van het woningedeelte, vul ik dan in onder code 106 (waarschijnlijk gelijk te verdelen tussen mij en mijn echtgenote), het resterende KI moet ik invullen onder code 109 (ook verdeeld over beide aangevers). Onder code 110 moet ik de ontvangen brutohuur invullen. Uit wat ik terugvind is de brutohuur, de ontvangen huurgelden, verhoogd met de "huurvoordelen" zoals bijkomende kosten voor de huurder. Die ingevulde brutohuur wordt dan achteraf verminderd door de belastingdienst zelf, met een forfaitaire aftrek van 40%, beperkt tot twee derde van het niet-geïndexeerde ki, vermenigvuldigd met een handelshuurcoëfficiënt.

Klopt dit ongeveer en kan ik hier nog iets verbeteren. Alle tips en adviezen hierover zijn welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 jun 2020 12:26

Kijk eens op uw kadastrale legger. indien het nog niet voorzien is, vraag dan aan het kadaster een splitsing van het KI aan.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#3 , 20 jun 2020 10:16

Bedankt voor het advies. En het lijkt waarschijnlijk een domme vraag, maar wat is daar precies het voordeel van?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 jun 2020 10:52

Bij een handelshuur dient iedere huurder zijn OV te betalen. Daarom moet het KI gekend zijn. Bij een woninghuur dient de verhuurder/eigenaar de OV ten laste te nemen

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#5 , 21 jun 2020 13:08

Maar is dat wel vanzelfsprekend. Het is inderdaad juist dat het bij woningverhuur verboden is om het KI door te rekenen aan de huurder, maar het omgekeerde is toch niet zo. Bij een handelshuur is dit toch niet altijd verplicht te betalen door de huurder. Dat maakt toch deel uit van de vrij te bepalen contractuele verbintenissen; En zelfs bij een ongesplitst KI kan toch ook bedongen worden dat de huurder van het handelsgedeelte een bepaald percentage van het KI dient te betalen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 jun 2020 17:17

Wat staat er in uw huurovereenkomst? Dat is het voornaamste. Normaal is het de huurder die dit dient te betalen, maar je kan natuurlijk altijd minnelijk overeen komen tussen beide partijen wie wat en hoeveel betaald.
Heb gedurende bijna 30 jaar beheer gedaan van Horecapanden, en het KI was altijd tlv de huurders, tenzij sinterklaas wilde betalen. :lol:

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#7 , 23 jun 2020 11:54

Tja, het is dus niet voorzien in het huurcontract en ik draai er dus voor op. Dit huurcontract heb ik mee overgenomen met het pand en ik zit eraan vast.. Sinterkaas bestaat dus echt blijkbaar.
Was het ontwerp van de aangifte correct?. .

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”