Aankoop in Nederland met btw-nummer

Eekhoorn18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aankoop in Nederland met btw-nummer

#1 , 17 jun 2020 22:39

Ik heb iets gekocht in Nederland onder mijn btw-nummer terwijl ik dit eigenlijk als particulier wou kopen.

Mijn adresgegevens werden automatisch aangevuld bij het afronden van de bestelling, dit inclusief mijn btw-nummer.
Met als gevolg dat ik hiervoor geen btw heb betaald, maar in bijberoep niet btw-plichtig ben en zodus ook geen btw mag aftrekken.

In de haast heb ik er nooit op gelet. Ik was te laat om de factuur te annuleren, de leverancier raadt aan om het pakket te retouren zodat ze een creditnota kunnen opmaken en ik het opnieuw als particulier kan bestellen.

Moet ik hierna nog iets doen of ben ik dan in regel? Kan ik hier alsnog mee in de problemen komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 17 jun 2020 22:51

U kan ook gewoon de Belgische btw aangeven via een bijzondere btw-aangifte.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 17 jun 2020 23:00

Eenvoudigste is dat de leverancier een integrale creditnota opstelt, en simultaan een nieuwe factuur mét BTW.

U kunt opteren voor de optie van LeenW, wat perfect in orde is.
Dan bent u echter verplicht om de komende 2 jaar bij intracommunautaire aankopen altijd zonder BTW aan te kopen, en deze aangifte te doen (en bij iedere aankoop wordt die termijn natuurlijk voor 2 jaar verlengd).

Reclame

Eekhoorn18
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2020 13:06

Eenvoudigste is dat de leverancier een integrale creditnota opstelt, en simultaan een nieuwe factuur mét BTW.

U kunt opteren voor de optie van LeenW, wat perfect in orde is.
Dan bent u echter verplicht om de komende 2 jaar bij intracommunautaire aankopen altijd zonder BTW aan te kopen, en deze aangifte te doen (en bij iedere aankoop wordt die termijn natuurlijk voor 2 jaar verlengd).
In dat geval dan liever wel met creditnota werken. Maar hoef ik dat dan nog ergens aan te geven? Of is dit dan met de creditnota opgelost?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”