Belastingen op aandelen en kindergeld

tradingstudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Belastingen op aandelen en kindergeld

#1 , 12 jun 2020 16:57

Hallo iedereen!

Ik ben een 19 jarige student die al jarenlang bezig was met handelen in aandelen via simulators en demo accounts.
Toen ik 18 werd, besloot ik de stap te zetten om met een echt account te handelen op de markt.
Momenteel lukt dit al redelijk goed en heb ik al een redelijk fijne winst, maar ik stelde me hier ook vragen bij.

Ik heb verschillende manieren gebruikt om winst te maken. Ik heb bijvoorbeeld een maand blue chip aandelen gehad (Shell en Total) waarvan ik ook dividend van ontvangen heb maar sinds kort ben ik ook begonnen met handelen in pennystocks.

Onlangs kwam mijn eerste belastingsbrief ooit binnen en ik was een beetje onder de indruk van alles wat er op stond.
Ik weet dat België vroeger een speculatietaks had maar dat deze weer is verdwenen.
Ik weet dus niet of ik mijn winsten moet aangeven en zo ja, hoeveel ze belast worden. Ik heb al veel opgezocht op het internet en vind altijd terug dat je geen belastingen moet betalen als je 'normaal handelt'. Maar helaas kan ik nergens vinden wat de exacte criteria zijn van 'normaal handelen'. Mijn huidige handelen kan van 1 a 3 keer per week tot wel 5 a 10 keer per dag gaan.

Mijn tweede vraag is: Hoeveel kan ik met aandelen verdienen voordat mijn ouders geen kindergeld meer ontvangen? Of kan winst op aandelen er niet voor zorgen dat ze geen kindergeld meer ontvangen?

Ik ben redelijk verward door al deze regels en hoopte een duidelijk antwoord te krijgen door de vraag hier te stellen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2020 17:08

Over welke bedragen praten we?

tradingstudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2020 17:18

In totaal heb ik 759.26 euro staat er op mijn broker. Dit komt omdat vroeger een aantal verliezen heb gehad waarna ik was gestopt. Ben een aantal maanden geleden tijdens de coronacrisis opnieuw begonnen en heb van 10 000 euro 11 976.15 gemaakt. Maar ik denk dat hier enkel deze 759.26 telt. Aangezien ik momenteel toch minimum rond de 50 a 75 euro per dag winst maak en af en toe wel wat meer zal dit in de toekomst waarschijnlijk nog stijgen.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 12 jun 2020 17:31

Winst maken door de verhandelingen mag en is voorlopig nog belastingvrij = kapitaalwinst. Maar als u zo iets als dividenden of premies ontvangt, die moet u wel aangeven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 12 jun 2020 20:02

Bij " 5 tot 10 handelingen per dag " zou ik daar nog niet zo zeker van zijn dat de winsten belastingvrij zijn


viewtopic.php?f=42&p=629301#p629301

tradingstudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2020 21:01

Dat dacht ik inderdaad ook, daarom dat ik het heel verwarrend vind omdat ik nergens terug kan vinden welke criteria nog onder 'goede huisvader' en normaal vallen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”