Vragen bij invullen van Taks Op Beursverrichting formulier

Bil2020
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vragen bij invullen van Taks Op Beursverrichting formulier

#1 , 11 jun 2020 00:37

Dag iedereen

Kleine achtergrond: Belg, 23 jaar. Gebruiker van het DEGIRO-platform maar getransitioneerd naar Trading212 omwille van fractional shares en DRIP. Ik heb gekozen om mijn aandelen bij DEGIRO te verkopen, en deze bij Trading212 terug aan te kopen. Een transfer van mijn portefeuille was niet betaalbaar omdat DEGIRO 100 euro per lijn aanrekent. Als je dan 20 bedrijven hebt, moet je 2000 euro neertellen.

DEGIRO is een goed platform maar mist de nodige functies die ik graag heb (T212 heeft deze wel), maar een groot verschil tussen de 2 brokers is dat T212 de Taks op beursverrichtingen (TOB) niet doet. Dit betekent dat ik deze als ordergever zelf moet invullen. Dit vind ik niet erg maar zou graag hulp krijgen bij mijn vragen, ik kan deze moeilijk op het internet vinden.

Op https://financien.belgium.be/nl/experte ... htingen#q4 kon ik het formulier downloaden en bekijken. Wanneer ik me als ordergever benoem, kan ik de TOB betalen op de voorgaande 2 maanden. De aandelen dat ik gekocht en verkocht heb bij degiro zijn allemaal onderheven aan de 0.35% regeling. Enkel: op het formulier staan er 4 secties:

- berekening van de taks zonder plafond

- berekening van de taks met plafond

- terugbetaling door middel van aanrekening op de taks zonder plafond

- terugbetaling door middel van aanrekening op de taks met plafond

Ik weet niet tot welke categorie ik hoor, ik neem aan dat diezelfde aandelen die ik ga kopen bij Trading212, onderheven zijn aan de 0.35% zonder plafond. Mijn vraag is in welk scenario ik te maken heb met een plafond (2de sectie) als/of met een terugbetaling (sectie 3 en 4).

Aangezien ik getransfered ben op 10/06/2020 naar Trading212 zal ik de aankopen in juni en juli moeten aangeven in augustus, en dus de TOB van juni en juli in augustus moeten betalen. De verkopen die gebeurden in de eerste week van juni op het DEGIRO platform zal door DEGIRO worden afgehandeld, ga ik toch van uit.


Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij mijn vraag van welke sectie ik moet invullen.


Enorm bedankt voor jullie hulp

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding