een verlieslatende hobbie dat lijkt op een bedrijf

zbdk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

een verlieslatende hobbie dat lijkt op een bedrijf

#1 , 10 jun 2020 13:31

Ik heb een full-time job als bediende in de IT.
Om ervaring op te doen, heb ik voor mijn hobbie een website gemaakt.

Die website maakt complexe berekeningen (denk aan het bordspel schaken) en heeft heel wat rekenkracht nodig.
Snel begon de factuur van de rekenkracht op te lopen tot 500 euro per maand.
Het was allemaal heel educatief, ik leerde bijzonder veel bij in een korte tijd.

Om de kosten te drukken begon ik meer te programmeren, en maakte ik een module die automatisch offertes aanvraagt bij bedrijven voor goedkopere rekenkracht, die dan goedkeurt en nieuwe servers huurt. Zo kan ik nu de kosten drukken tot 200 à 350 euro per maand.

Omdat de kosten voor mij zwaar begonnen te worden, en ook anderen geïnteresseerd waren, heb ik dan een databank gemaakt voor gebruikers, en hun laten deelnemen in de kosten. Ze doen dus een betaling via paypal, naar een paypal business account.

Ik weet het, allemaal niet erg slim. Want ik heb dus geen BTW nummer of niks.

Het blijft verlieslatend, en dat vind ik helemaal niet erg, omdat ik het een "nobel doel" vind, en omdat ik er zelf veel uit leer. Ik heb reeds "klanten" die 2 jaar vooruitbetaald hebben. In totaal heb ik iets meer dan 2000 euro betalingen ontvangen, anderzijds heb ik wellicht voor 4000 à 5000 euro kosten gemaakt. Een dure hobbie.

Ik draai nu ongeveer 50 euro verlies per maand, en zou het toch wat willen legaliseren.
Wat doe ik nu eigenlijk best ?

Zelfstandig in bijberoep worden ? En hoe zit het dan met het feit dat ik verlieslatend ben ?
Wanneer ik zelfstandig in bijberoep wordt, doe ik dan beter die oude paypal rekening verdwijnen; en vanaf een proper blad beginnen ?

Alvast bedankt,
Want ik weet niet hoe ik hier het beste uit geraak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 10 jun 2020 13:36

Uw "nobel doel" heet in de praktijk "zwartwerk".

Best zo snel mogelijk een afspraak bij de Fiscus maken om alles te laten regulariseren. Hopelijk hebt u toch iets van boekhouding, dan kunnen er nog wat kosten gerecupereerd worden.

zbdk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2020 13:43

Bedankt voor de (harde) reactie, LeenW.
Je laat wel heel wat vragen onbeantwoord.

Moet ik dan een boete betalen ? ...

Aangezien mijn volledige activiteit zich online afspeelt, heb ik alle facturen nog van mijn gemaakte kosten.
En aangezien ik een aparte paypal account heb voor de inkomsten, heb ik ook een vlekkeloos overzicht van alle betalingen.

Maar belangrijker misschien:
Zal de fiscus mij wel laten starten met een activiteit die duidelijk verlieslatend is ?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 10 jun 2020 13:49

De fiscus hoeft geen toelating te geven voor het opstarten van welke activiteit ook.
Als u verlieslatend werkt moet u in fine geen belasting betalen omdat verlies (nog) niet wordt belast.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12841

#5 , 10 jun 2020 13:51

Verlieslatende activiteiten zijn geen probleem, de eerste jaren wordt er vaak met verlies gedraaid.

Qua boetes: laattijdige registraties, niet aangegeven inkomsten personenbelasting, niet aangegeven btw, mogelijks sociale bijdragen. Als u zelf rechtzet, kunnen de boetes vaak lager uitvallen.

jef007
Berichten: 1684

#6 , 10 jun 2020 16:38

en in principe kan u uw verlies aftrekken van uw bedrijfsinkomsten

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 10 jun 2020 18:05

Ooit een antwoord gehad van prof economisch recht ... het is niet de bedoeling dat de staat uw hobby financiert.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”