Facturatie tussen partners met elk eigen bijberoep

rubiedes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Facturatie tussen partners met elk eigen bijberoep

#1 , 07 jun 2020 10:22

Hey,

Mijn partner baat een hondenkennel uit. Zelf heb ik een winkel van dierenartikelen. We hebben ieder een eigen BTW-nummer en doen dit ieder in bijberoep.

Nu, waarschijnlijk een domme vraag voor velen, maar ik stel ze toch...

Als ik via de groothandel iets aankoop op vraag van mijn partner wat zij nodig heeft voor de uitbating van haar kennel (zij baat geen winkel uit en kan daarom niet zelf bij die groothandel terecht), hoe zit het dan met facturen en fiscaliteit?

Maak ik voor haar een factuur voor het aankoopbedrag dat ik betaalde? Of moet ik daar toch een bepaald % winst op nemen omdat de belastingdienst anders moeilijk gaat doen (omdat ik teveel zou aankopen en doorverkopen zonder winst)? Ik wil mijn partner uiteraard helpen waar ik kan en de hele winstmarge laten vallen, maar aan de andere kant heb ik geen zin om achteraf een rekening gepresenteerd te krijgen door de belastingdienst om de een of andere reden...

Kan zij de facturen die ze van mij krijgt gewoon inbrengen als kosten voor haar zaak? (ik neem aan van wel, maar als we toch bezig zijn, vraag ik meteen alles :wink:)

Can anyone shine a light on this?

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2020 13:09

Is de kennel BTW plichtig ?

Ik begrijp niet waarom uw partner niet kan bestellen bij die groothandel. Indien zij daar bestelt, kan zij zeker een factuur krijgen voor haar aankopen en inbrengen als kosten.
Waarom over uw winkel van dierenartikelen gaan ? Is problemen zoeken die er niet zijn.

Indien zij BTW plichtig is, kan ze zelfs de BTW aftrekken.

Kennel bestellen bij groothandel en factuur vragen. Ook al heeft ze geen winkel = zelfstandige.

rubiedes
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2020 09:14

Sommige groothandels controleren strikt of je met jouw BTW-nr en daaraan gekoppelde Nacebel-codes bij hun mag kopen. For argument's sake, ga er maar even vanuit dat het is zoals ik beschreef in mijn oorspronkelijke post... Er zijn bijvoorbeeld een aantal groothandels die enkel verkopen aan winkels en webshops. En dat weet ik met zekerheid, heb al meerdere keren te horen gekregen.

So, I repeat my original question:
Maak ik voor haar een factuur voor het aankoopbedrag dat ik betaalde? Of moet ik daar toch een bepaald % winst op nemen omdat de belastingdienst anders moeilijk gaat doen (omdat ik teveel zou aankopen en doorverkopen zonder winst)? Ik wil mijn partner uiteraard helpen waar ik kan en de hele winstmarge laten vallen, maar aan de andere kant heb ik geen zin om achteraf een rekening gepresenteerd te krijgen door de belastingdienst om de een of andere reden...
Kan zij de facturen die ze van mij krijgt gewoon inbrengen als kosten voor haar zaak? (ik neem aan van wel, maar als we toch bezig zijn, vraag ik meteen alles :wink:)

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 08 jun 2020 10:09

Allereerst lijkt mij dit discriminatie, een groothandel mag enkel weigeren te verkopen aan particulieren.

Aangezien een vennootschap geen familie heeft, zou ik toch de gebruikelijke marge hanteren om discussies te vermijden, alsook uw nacebelcode bij de btw laten veranderen zodat u geregistreerd staat voor de verkoop van deze producten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”