VAA mobiel abonnement

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3794

VAA mobiel abonnement

#1 , 06 jun 2020 16:37

Ik heb op dit moment 2 mobiele abonnement:
1 professioneel, 1 privé.
De eerste wordt betaald door de werkgever, tweede door mijzelf, en ik hou alles strikt gescheiden.

De werkgever wilt nu op alle abonnementen VAA heffen, aangezien er meer en meer collega's deze ook privé gebruiken.
Echter zullen ze geen onderscheid maken voor mensen die toch alles strikt gescheiden houden.
Ze raden zelfs iedereen aan, die een onderscheid maakt, om het persoonlijk abonnement op te zeggen.

Na vraag ik mij af:
Ik weet hoe VAA werkt, en uiteindelijk betaal ik iets meer voorheffing hierdoor per maand.
Kan ik dit bij de jaarlijkse belastingaangifte dan toch invullen als "0 euro" VAA, eventueel met bewijs dat ik een privaat abonnement heb, en dit voor mij dus geen voordeel is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5409

#2 , 06 jun 2020 17:43

Om vrijgesteld te worden van je VAA op je GSM moet je werkgever “split billing” contracten aangaan bij de provider. Dit zijn contracten waarbij de provider het privégebruik (die er bij u niet is) rechtstreeks aan u betaalt.

Anderzijds is het VAA 150€ per jaar (of maximaal zo n 80€ belasting per jaar. Als je nu je privé abonnement verlaagt dan behou je je nummer en de gsm van je werknemer gebruikt voor de meeste van je data (tethering) dan ben je toch beterkoop af?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”