Onroerende voorheffing - eerste aanslag

JV
Topic Starter
Berichten: 3

Onroerende voorheffing - eerste aanslag

#1 , 25 aug 2008 16:07

Toegegeven, het is een beetje een rare vraag, maar hoe lang kan het duren vooraleer je de eerste keer je onroerende voorheffing moet betalen? Niet dat ik zo graag belastingen betaal ofzo maar ik heb mijn huis anderhalf jaar geleden gekocht en vind het vreemd dat ik daar intussen nog niks van gehoord heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 aug 2008 18:23

De belastingdienst van de OV int de belasting bij diegene die op 1 januari van het lopende jaar de eigenaar is. Indien U dus begin 2007 gekocht heeft , is bij de notaris waarschijnlijk een onderlinge verrekening gebeurd voor de resterende maanden.
U bent de eigenaar op 1 januari 2008 : U zal het aanslagbiljet aanslagjaar 2008 ontvangen. Wanneer? Kortelings. De eerste zendingen zijn gebeurd in juli. Dus , niet panikeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JV
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 aug 2008 22:15

Wanthon, bedankt!

Reclame

Jonas Helaut
Berichten: 42

#4 , 01 nov 2008 11:57

OV eigen woning is vrijgesteld!!!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 01 nov 2008 15:52

OV eigen woning is vrijgesteld!!!
Foute veronderstelling!!!
Men moet het KI (kadastraal inkomen) niet meer opgeven van de eigen woning op de belastingbrief , maar men moet nog wel degelijk onroerende voorheffing betalen. Dat zal zeker niet afgeschaft worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jonas Helaut
Berichten: 42

#6 , 01 nov 2008 16:57

De programmawet van 27 december 200412 schaft vanaf 1 januari 2005 de woningaftrek af. In de plaats daarvan wordt het kadastraal inkomen van de eigen woning volledig van belasting vrijgesteld. Ook de verrekening van de onroerende voorheffing wordt volledig geschrapt. Om niet te raken aan de verrekening van de onroerende voorheffing in de gevallen waarin vóór 1 januari 2005 een lening voor de eigen woning werd afgesloten, is in een overgangsregeling voorzien.

Ik sluit me aan bij het vorige antwoord; KI is idd vrijgesteld id PB, doch OV (gewestbelasting) blijft verschuldigd

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”