schoonouders overleden, wat met aangifte personenbelasting?

johangel
Topic Starter
Berichten: 90

schoonouders overleden, wat met aangifte personenbelasting?

#1 , 22 mei 2020 22:35

Beste,
in september 2019 is mijn schoonvader overleden,in maart 2020 mijn schoonmoeder.
Nu ontvang ik van de belastingen een papieren aangifte asj.2020 , ink.2019 op naam van mijn schoonmoeder
ik vind echter nergens de fiche van het gezinspensioen of enig andere fiche, zelfs geen documenten van voorgaande jaren ivm. de belastingen.
Hoe los ik dit op? Aan de notaris geven die de nalatenschap afhandelt?
Bedankt
Johan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mei 2020 11:15

Mijn deelneming
in september 2019 is mijn schoonvader overleden,in maart 2020 mijn schoonmoeder.
Uw partner kan de aangifte van schoonvader waarschijnlijk digitaal doen
Als ze in haar Tax-on-web gaat kijken, is er een optie voor "vorig jaar overleden persoon" en zal daar mogelijk al een deel ingevuld zijn (al wat de fiscus weet)

Paar jaar geleden was het zo dat je als erfgenaam de aangifte digitaal kon doen voor een in het voorgaande kalenderjaar overleden ouder, maar NIET voor een ouder die in het lopende jaar overleed ...
Nu ontvang ik van de belastingen een papieren aangifte asj.2020 , ink.2019 op naam van mijn schoonmoeder
Zie boven ...

Voor schoonmoeder zal dan eender hoe een papieren aangifte nodig zijn
ik vind echter nergens de fiche van het gezinspensioen of enig andere fiche, zelfs geen documenten van voorgaande jaren ivm. de belastingen.
Hoe los ik dit op?
Kan het zijn dat ze een vereenvoudigde aangifte hadden, ttz, dat alle gegevens om de aanslag te berekenen, gekend zijn bij de fiscus ?


Geen idee hoe "mee" de schoonouders waren met digitale toestanden.
De nodige papieren om aangifte te doen, worden typisch in (begin) mei verstuurd.
Die zouden dus moeten aangekomen zijn

Mogelijk kregen ze die al digitaal, maar voor uw schoonmoeder geraakt u daar niet aan ... 1 van de bizarre gevolgen van de digitalisering.


Als je niets van gegevens terugvindt :
Maak afspraak bij belastingsdienst
(enfin, dat zal uw partner of andere erfgenaam moeten doen)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2020 15:14

U kan de fiscale fiche op naam van uw schoonvader en uw schoonmoeder opvragen bij de Federale Pensioendienst. Tot en met 09.2019 is er een gezinspensioen. Van 10.2019 tot en m 03.2020, overlevingspensioen schoonmoeder. Indien uw schoonmoeder ook gewerkt heeft, dan is er zowel op naam van uw schoonvader als op naam van uw schoonmoeder een fiscale fiche, ook al ging het om een gezinspensioen. Na overlijden is er dan sprake van een overlevingspensioen en een eigen rustpensioen aan uw moeder. U kan een duplicaat fiscale fiche opvragen bij socfis@sfpd.fgov.be, met vermelding van beider R.R.N.. De aangifte over 2020 op naam van uw schoonmoeder, zal volgend jaar gebeuren, aangifte 2021, aanslagjaar 2020. Deze inlichtingen zijn louter informatie en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

johangel
Topic Starter
Berichten: 90

#4 , 25 mei 2020 16:42

In orde ,dubbels ontvangen van socfis@sfpd.fgov.be,
Wat moet ik nu kiezen? gemeenschappelijke aanslag of afzonderlijke aanslag.
samen: code wettelijk pensioen 228: 15595 euro
sinds overlijden schoonvader:
code wettelijk pensioen 228: 216,18 euro
code overlevingspensioen 229: 3910 euro
code belastingsvoorheffing 225: 112 euro

en wie of hoe moet ij die papieren aangifte ondertekenen?
bedankt,
Johan

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”