Kosten zelfstandige Life coach in bijberoep

Chloë C.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten zelfstandige Life coach in bijberoep

#1 , 20 mei 2020 18:23

Graag wil ik naast mijn fulltime job (40u/week) in bijberoep starten als Life coach. Nu wil ik graag weten aan welke jaarlijkse kost ik mij moet verwachten. Daar ik puur uit interesse dit in mijn vrije tijd wil uitvoeren, raam ik niet op grote inkomsten. Zo stel ik op om max. 150 euro/maand "te verdienen". Ik heb geen vaste kosten daar de praktijkruimte zich thuis bevindt en ik geen materiaal meer moet aankopen. Nu wil ik graag weten als ik op jaarbasis max. 1800 euro inkomsten heb, hoeveel ik in mijn eerste jaar kwijt ben aan belastingen, instapkosten,... Met andere woorden, wat zou ik in principe overhouden van deze 1800 euro na mijn eerste jaar? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 20 mei 2020 21:50

Daar zou je verlies mee maken. De minimum sociale bijdrage is 735 euro per kwartaal. Plus ongeveer een 100 euro aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds. Plus wellicht nog minstens een aparte aansprakelijkheidsverzekering.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

jef007
Berichten: 1684

#3 , 20 mei 2020 23:03

is geen vrijstelling van sociale bijdragen als je minder dan X verdient?

Reclame

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2020 23:16

Inderdaad vrijstelling van kwartaalbijdragen bij heel beperkte inkomsten (1400 €/ jaar dacht ik). Maar boek een gratis eerste gesprek bij een sociaal verzekeringsfonds, bijvoorbeeld Acerta, Xerios,... zij kunnen je precies zeggen welke kosten erbij komen kijken. Succes!

Blaatpraat
Berichten: 3796

#5 , 21 mei 2020 00:16

1800 euro inkomsten per jaar: hierover betaal je dan inderdaad sociale bijdrages.
De bedragen zijn de volgende:
Minder dan 1548,18 euro per jaar: geen bijdrages (indien wel betaald, krijg je ze 2 jaar later terug, maar je kan op voorhand de vrijstelling aanvragen).
Minder dan 60427,75 (en minstens die 15k): 20.5%
Tussen de 60427,75 en 89051.37: 14.16%
Alles daarboven: vrijgesteld

Opstart: 85 euro.
Dan de sociale bijdrages: in jouw geval zou je 20.5% dienen te betalen op die 1715 euro: 351 euro.
Reken grofweg geschat dat de rest voor 50% aan vadertje staat gegeven wordt: 682 euro (dit zal mogelijks minder zijn, maar dit hangt af van hoeveel je verdient met je hoofdberoep).
Blijft over: 682 euro.

Dit wel grofweg geschat dus.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”