Huurwoning als beroepskost

erik.vandenbulcke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurwoning als beroepskost

#1 , 14 mei 2020 12:21

Ik belde zonet met de belastingdienst met volgende vraag: Kan ik de huurkost van een appartement ingeven als beroepskost?
Ze konden geen antwoord formuleren, omdat ze niet weten of de controledienst dit zal aanvaarden.
Situagie: een vriend werkt in Zwitserland en huurt daar een appartement. Hij heeft een huis in België.
Bij de belastingdienst zeiden ze dat ik een precedent moest zoeken voor dit specifieke geval. Sinds 2017 vind ik hier echter geen antwoord meer op.
De vraag is dus: kan je dit als werkelijke beroepskost ingeven (als dit boven de 4800,00 EUR valt, en aan welk percentage?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2020 16:12

Kan ik de huurkost van een appartement ingeven als beroepskost?
Situatie: een vriend werkt in Zwitserland en huurt daar een appartement. Hij heeft een huis in België.
Wat heeft de situatie van uw vriend te maken met de vraag of u de huurkost van een appartement als beroepskost kan aftrekken?
Of gaat het om de vraag of die vriend deze kost kan aftrekken?
Wat is de situatie van uw vriend? Heeft hij een gezin? Waar woont het gezin? Hoelang verblijft hij in Zwitserland? Gebruikt hij zijn woning in België? Hoe vaak is hij in België?

erik.vandenbulcke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2020 21:42

De vraag komt voort uit mijn telefoon met de belastingdienst. De mevrouw zei dat hij dit wel mocht doen, maar dat ze niet kon garanderen dat die 100% ingebracht mocht worden. Het risico bestond volgens haar dat de inspectie dit zou verwerpen met een mogelijke boete erbij. Ze kon er ook geen percentage op plakken, uit vrees dat dit later fout zou blijken.
Het gaat inderdaad om de vraag of de vriend die kost mag aftrekken, en voor welk percentage. Hij heeft zijn domicilie in België, maar werkt voltijds in Zwitserland. Hij komt om de zoveel weken voor een weekend naar zijn huis in België, waar zijn vriendin verblijft.Het merendeel van de tijd verblijft hij echter in Zwitserland.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 mei 2020 22:50

Enig speciaal statuut ?
Voltijds in Zwitserland werken, slechts om de zoveel weken een weekend naar huis, dat klinkt aardig als domicilie-fraude
Domicilie of hoofdverblijfplaats, is waar men het grootste deel van het jaar verblijft:

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolkin ... registers/


Algemeen kan met onkosten die men maakt om de belastbare inkomsten te genereren, aftrekken als beroepskosten.
(België zou België niet zijn als daar geen massa beperkingen of uitzonderingen op zijn.)

Kan altijd proberen.
Want het kan dus
Verplaatsingskosten heen en weer kunnen ook nog

http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=en

In de mate dat hij daar effectief verblijft voor de werkdagen, en dus best niet meer dan een half jaar aangeven of er zouden belletjes kunnen afgaan dat de hoofdverblijfplaats niet klopt ...

erik.vandenbulcke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2020 13:31

Dat van het domicilie klopt, ik kijk het even na met hem. En inderdaad, dat 2de artikel had ik ook gevonden. Omstreeks 2010 heb ik dat voor een andere vriend 100% kunnen ingeven, maar sinds 2016 zijn er geen artikels meer verschenen.
Dat percentage is daarom belangrijk, want bij de belastingdienst zeiden ze dat dit reden tot weigering kan zijn. Maar ze hebben zelf geen zicht op een correcte verdeling.
Als dat percentage onder de 50% duikt, is er geen reden om de werkelijke kost te bewijzen, want die ligt dan lager dan de forfaitaire kosten.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 15 mei 2020 18:14

Dus hij werkt in Zwitserland en betaalt belastingen in België? Als hij loontrekkende is in België dan zouden zijn logementskosten moeten vergoed zijn door de belgische werkgever.

Als hij met een zwitsers arbeidscontract werkt dan moet hij in Zwitserland belastingen betalen.

Als hij als zelfstandige factureert aan een zwitserse firma dan mag hij zijn kosten als bedrijfskosten inbrengen.

Over welke situatie spreken we?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”