belasting aangifte bijberoep

IngridAntwerpBelgium
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

belasting aangifte bijberoep

#1 , 09 mei 2020 11:06

Beste forum,
Sinds 07/02/20 startte ik in bijberoep als hondentrainer een kleine eenmans-onderneming, vrijgesteld van BTW.
Ik verkoos om niet onmiddellijk een boekhouder onder de arm te nemen vandaar mijn vraag.

Onder welk rubriek op mijn belastingsaangifte vul ik inkomsten en uitgaven in voor mijn bijberoep.?
Ik maakte eind 2019 onkosten (website, kaartjes, en dergelijke)
Ook naar volgend aanslagjaar toe zou ik graag weten onder welke rubrieken ik in- en uitgaven noteer.
Ik houd een kasboek bij met alle in-en uitgave bonnetjes.

Alvast bedankt voor de hulp,
Groeten Ingrid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2020 11:15

DEEL 2 AANGIFTE rubrieken 1600-49 1606-43 1632-17 1617-32 DEEL 1 : 1570-79 indien voorafbetalingen
Indien u een gezamenlijke aangifte doet met een echtgenoot/partner de nummers rechts naast boven vermelde.

berenod
Berichten: 942

#3 , 09 mei 2020 13:43

Wanneer heb je effectief je ondernemingsnummer aangevraagd?
Indien dit pas in 2020 is kan je niet zomaar onkosten gemaakt in 2019 inbrengen in de aangifte 2020/inkomsten 2019!

Investeringen (een laptop, ...), dus dingen die je over een aantal jaar afschrijft, kan je pas inbrengen in het jaar dat je zaak bestaat, en enkel voor de resterende afschrijvingen.

In het voorbeeld van een laptop (courant over 3 jaar afgeschreven) wanneer aangekocht in 2019 en zaak opgericht in 2020, dan kan je enkel in 2020 en 2021 telkens 33% inbrengen, die eerste 33% kan je niet inbrengen...

Komt nog bij dat de facturen van je aankopen in 2019 aan bepaalde vormvereisten moeten voldoen, zo moet de factuur je ondernemings/BTW nummer bevatten, en moet er bijkomend volgende op staan:
Kleine onderneming, onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk
In het kort, op je aangifte nu (inkomsten 2019) kan je nog niets van die uitgaven inbrengen (verondersteld dat je zaak pas op 7/2/2020 geregistreerd geweest is).

In het kort, "Alle bewijsbare kosten die u maakt voor de start van uw zaak, mag u in het startjaar ingeven. " Dus indien uw eenmanszaak geregistreerd is in 2020 dan kan u voor het eerst op de aangifte 2021/inkomsten 2020 deze kosten inbrengen.

Reclame

IngridAntwerpBelgium
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2020 08:42

Dank je wel voor deze uitleg.
Groeten Ingrid

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”