Personenbelasting en zelfstandige activiteit in bijberoep

Nick__v
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Personenbelasting en zelfstandige activiteit in bijberoep

#1 , 30 apr 2020 21:53

In KW3 van 2019 ben ik van startgegaan als zelfstandige in bijberoep, dit in o.a.Webdesign & Ontwikkeling, Digitale Services, ...

Nu, 2020 zijnde, komt dus de eerste personenbelasting eraan waar ik inkomsten, opbrengsten, kosten van mijn bijberoep zal moeten aangeven. Dit alles is me echter nog niet allemaal heel duidelijk. Namelijk wat waar hoort in 'Deel 2 van de personenbelasting'.

Omdat ik 'Digitale Services' aanbiedt heb ik ook geen 'fysieke' producten m.a.w. ik koop (& verkoop daarna) geen fysieke zaken. Mijn 'Aankopen' zijn beperkt tot mijn eigen domeinnaam, webhosting, aankoop van designprogramma, ... (maar dit zijn dan ... kosten?)

De vragen die ik nu heb zijn:

1) wat moet ik bekijken als brutowinst? (Verkopen - Aankopen)
--- Verkopen -> lijkt me logisch, mijn uitgeschreven facturen
--- Aankopen -> (is me dus niet duidelijk ... vooral t.o.v. Kosten)

2) wat moet ik bekijken als 'kosten'
--- Domeinnaam / webhosting / aangekochte programma's / ...
--- Sociale bijdragen (die heb ik tot nu toe steeds elk KW betaald)

2.1) Betaalde sociale bijdragen wel of niet aangeven
Aangezien ik < 1500 EUR (afgerond) ben gebleven in 2019, ben ik in principe vrijgesteld zijn van sociale bijdragen. Ik heb deze wel betaald maar zal deze (wanneer?) normaal gezien terugkrijgen.

Als ik deze nu wel aangeeft als kosten, en ze later terugkrijg, lijkt het me dat ik ze later als 'inkomsten' zal moeten aangeven? Geef ik ze nu dan gewoon beter niet aan als kost?

3) Aansluiting bij Social Verzekeringsfonds
--- telt ook als kost mee dan...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 30 apr 2020 22:13

1) Brutowinst is inderdaad verkopen - aankopen.
De aankopen zijn de aankopen die rechtstreeks verhouden met de verkopen.
Als u puur webdesign doet, maar niet zelf de hosting en dergelijke, heeft u geen aankopen voor deze, en vermeldt u dus puur uw gefactureerde bedragen.

2) Kosten zijn alle kosten die je moest maken om je werk te kunnen uitvoeren, en die niet rechtstreeks konden verkocht worden.
Daar valt inderdaad webhosting, domeinnaam, investeringen (aankoop licenties) enzovoort onder.
Ook je sociale bijdrages vallen hieronder.

2.1) Dit zal je normaal een jaar na datum terugkrijgen.
Ik had in 2017 teveel betaald, en in 2019 teruggekregen.
Aangezien ik pas in 2018 alles diende door te geven, en voordat het allemaal verwerkt is bij de FodFin...
Dus in jouw geval: 2021.

Ik zou persoonlijk de bijdrages aangeven, alsook de terugstorting.
Deze documenten zijn ook gekend door de FodFin, dus moest je controle hebben, zullen ze ook opgenomen zijn.
En zo klopt ook je bankrekening met je boekhouding.

3) Ja

De eerste jaren worden veel gemaakte kosten perfect aanvaard, en mag je zelfs zonder consequenties hierdoor met verlies draaien.
Bij de overheid weten ze ook dat in het begin een bedrijf moet investeren om te kunnen werken.
Dit zal wel niet eeuwig duren, want bij "verlies" krijg je immers een belastingvermindering op het totaal.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2020 08:58

#2 Blaatpraat is correct.

In te vullen rubrieken in DEEL 2 : 1600-49
1606-43
1617-32

In DEEL : rubriek 1570-79 indien voorafbetalingen

Reclame

Nick__v
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2020 19:33

@Blaatpraat
Bedankt voor duidelijke info.

@father b
Bedankt!

Die nummers had ik inderdaad ook gevonden binnen Deel 2.
Alleen heb ik code '1632-17' ook nog voor de reeds Sociale Bijdragen? (Staan apart dan van de andere kosten?)

En 1617-32 is 'het totaal van ...', dus alle voorgaande nog eens opgeteld...?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2020 10:54

Inderdaad de sociale bijdragen moeten nu vermeld worden in rubriek 1632-17
Het attest van deze bijdragen ontvangt u van uw sociaal secretariaat, of kunt aldaar opvragen.

Rubriek 1617-32 : goed lezen welke cijfers in dit totaal moeten : staat naast punt 7

lees ook eens bijgaande linken :

https://www.partena-professional.be/sit ... 202019.pdf

https://jongondernemerschap.be/de-personenbelasting/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”