Bijberoep verliesjaar

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

Bijberoep verliesjaar

#1 , 27 apr 2020 10:20

Stel dat je werkt in bijberoep op zelfstandige basis en hoofdjob is in loondienst in een fabriek,en door de huidige corona crisis draai je dit jaar ongewild verlies,ttz nettoloon volstaat niet om onkosten/maandelijkse/jaarlijkse kosten te dekken. Gaat het 'verliesbedrag' dan af van je nettoloon van de hoofdjob,of gaat dit af van de bedrijfsvoorheffing die er in de hoofdjob reeds is afgehouden?
Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 27 apr 2020 14:22

U hebt dan gewoon in totaal wat minder belastbaar inkomen denk ik... En dus ook iets minder belastingen, dus een grotere kans dat er van de bedrijfsvoorheffing iets terugkeert naar de ware bestemmeling, Uzelf :)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2020 15:05

Wat is uw bijberoep eigenlijk ? U spreekt al over jaarkosten ... en wij zijn slechts april 2020.
Men weet zelfs niet wat er in mei gaat gebeuren. Misschien kunt terug beginnen.

Inkomsten/verliezen bijberoep moeten aangegeven worden in deel 2 van de aangifte.

Reclame

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#4 , 27 apr 2020 17:58

Ben schilder van beroep,weliswaar maar in bepaalde periodes van het jaar waaronder nu de drukste periode was en wegvalt........

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2020 18:49

Een schilder ? heb je veel verlies omdat je niet kan werken ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2020 19:30

Zie niet goed in waar het grote verlies kan zitten. Geen schilderwerken = ook geen verf, materiaal aankopen ...
U blijft momenteel werkloos als schilder, maar maakt toch ook geen kosten; uw situatie blijft hetzelfde zo lang u niet schildert. Het is niet in uw geval dat er extra uitgaven zijn, of de verliezen zich opstapelen. Kan enkel zijn indien u een opslagplaats huurt : dan loopt de huur door = een jaarkost; desnoods afschrijvingen/verzekering = jaarkost. Maar u kunt nog niet voorspellen wat de overige 9 maanden 2020 gaan brengen.

Ik zie in mijn streek toch tal van klussers in bijberoep volop bezit, hetzij wel binnenwerk.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 apr 2020 09:47

Als alleen werkende schilder kan je toch werken? Ik had begin deze maand gedurende 1 week een schilder in huis om een kamer te schilderen en een nieuwe vloer te leggen. Werkte alleen in deze afgesloten kamer, en wijzelf bleven uit de buurt. Als we toch bij hem moesten zijn droegen we beiden een mondmasker en handschoenen.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 28 apr 2020 09:51

welk zijn dan uw kosten?

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 28 apr 2020 10:52

Telefoon, internet, afbetaling camionette + verzekering+rijtaks+ diverse, investering in materiaal (schuurmachine, stofzuiger....) ?
Deel van het kantoor in de kosten van lening en afschrijving + onderhoud en schoonmaak ?
Abonnement op vakbladen?
Ik overdrijf lichtjes misschien, maar er zullen dus wel degelijk een aantal kosten blijven doorlopen...

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#10 , 28 apr 2020 11:23

Kosten zijn idd zoals bosprocureur het zegt,camionette/verzekeringen/afschrijving materiaal...

De geplande werken waren werken waarvoor speciaal gerief(behang) nodig was,en dit is niet mogelijk om te bestellen,...
Zoals ik al zei,ik werk in bijberoep,en werk bijv niet in de schoolvakanties en als de kinderen thuis zijn...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 apr 2020 11:39

#10 die kosten zoals u vermeld zijn wel op jaarbasis, zoals ik in # 6 vermeldde.
Dus volgens uw reactie bent u nu thuis en werkt niet omdat de kids thuis zijn.
Gerief kan men ook online bestellen ( zeker behang ). Dus die kosten heeft u nu zeker niet, want is niet besteld.

Maar zoals ik duidelijk lees in uw reactie werkt u een aantal maanden per jaar niet ( wegens uw kids ... wat ik niet afkeur ). Maar rekening houden dat u uw kosten dan ook in die verhouding kunt inbrengen.
Dus andere jaren heeft u praktische dezelfde situatie ( behalve nu de kids thuis wegens corona situatie ).
Kids hebben 4 maanden schoolvakanties : dus uw zelfstandigheid is gebaseerd op 2/3 jaar.
Hou hier ook steeds rekening mee dat een bekwame belastinginspecteur hier ook rekening zal/moet mee houden. Gezien de vrijwillige stop/onderbreking bijberoep.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#12 , 28 apr 2020 11:52

Sommige zaken zijn minder makkelijk online te bestellen,en neem ik het risico niet.... Bijv behang van 150€ per rol;..,als er dan iets misloopt met het behang of dergelijke,waar heb ik dan een degelijke feedback/ondersteuning? Nu ja ,dit is eigenlijk beetje naast de kwestie....
Nu rekening houdend dat de scholen niet terug zullen opstarten zal ik nog niet direct terug aan het werk kunnen,en reken daar dan aansuitend de vakantie aan....:-(
Ondertss zijn er ook mensen die niet kunnen wachten en minder begrip opbrengen voor de situatie en die beroep doen op iemand anders/de opdracht annuleren..;,of mensen waar ik niet mag gaan door de schrik die ze hebben...

Dus ja,heb het al voor mezelf uitgemaakt dat het een kalm jaar zal zijn helaas....

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 apr 2020 12:15

Sommige zaken zijn minder makkelijk online te bestellen,en neem ik het risico niet.... Bijv behang van 150€ per rol;..,als er dan iets misloopt met het behang of dergelijke,waar heb ik dan een degelijke feedback/ondersteuning? Nu ja ,dit is eigenlijk beetje naast de kwestie....
Nu rekening houdend dat de scholen niet terug zullen opstarten zal ik nog niet direct terug aan het werk kunnen,en reken daar dan aansuitend de vakantie aan....:-(
Ondertss zijn er ook mensen die niet kunnen wachten en minder begrip opbrengen voor de situatie en die beroep doen op iemand anders/de opdracht annuleren..;,of mensen waar ik niet mag gaan door de schrik die ze hebben...

Dus ja,heb het al voor mezelf uitgemaakt dat het een kalm jaar zal zijn helaas....
Wil absoluut niet zeggen dat u geen redelijke kosten kunt inbrengen en dat u een negatief cijfer zult bekomen dit jaar.
Aangifte in deel 2 belastingaangifte. Wordt verrekend met deel 1
/b]
Toch ook fijn om vast te stellen dat u om de kids geeft.

knokkie
Topic Starter
Berichten: 109

#14 , 28 apr 2020 21:16

Ja dat was hier de afspraak,niet werken als de kinderen thuis zijn...en aangezien we hier met 3jongêns zitten in verschillende leerjaren gaat er wel altijd ene thuis zijn tem eind juni....

Dus ja,wss tot begin september geen bijberoep niet meer kunnen uitoefenen,als de kinderen thuis zijn is er veel te veel rompslomp om te kunnen werken.

Feit is dat ik gewoon niet in de problemen wil geraken als ik dit jaar mijn onkosten niet kan dekken met mijn inkomen van bijberoep...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 apr 2020 15:39

Beste Knokkie :

Verlies maken met uw bijberoep is geen ramp op fiscaal gebied. Gewoon verlies aangeven in DEEL 2.
Indien bij controle de belastingambtenaar u voorstelt om de verliezen op nul te zetten, niet toestemmen.
Deze verliezen kunt worden afgetrokken van uw inkomen hoofdberoep, en ook indien uw partner een inkomen heeft.

Natuurlijk moet u ervoor zorgen dat uw boekhouding prima in orde is en overzichtelijk; en geen exuberante kosten bevat.

Wat nu huidig jaar betreft : kunt u vaste kosten halveren ( gezien u uw kids maanden thuis opvangt ). Dus afschrijvingen en dergelijke verminderen
in verhouding tot aantal maanden gewerkt ( het af te schrijven bedrag blijft dan groter voor volgende boekjaren ). Kosten die typisch zijn voor uw activiteit en een gans jaar overlappen; kunt u wel indienen omdat die jaar gebonden zijn.

Indien u materialen heeft aangekocht en die dit jaar niet meer verbruikt; is ook geen probleem kunt u inbrengen voor dit jaar, en volgend jaar heeft u dan minder materialen in te brengen.

Zorg wel voor een degelijke administratie ( zeker indien verlies ).

Verlies op bijberoep komt in mindering van uw voltijds beroepsinkomen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”