Particulier/Kwitantie

Informant
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Particulier/Kwitantie

#1 , 20 apr 2020 23:06

Beste

Is het mogelijk om als particulier een kwitantie op te stellen aan een vennootschap voor het leveren van diensten (commissie op aanbrengen klanten)?

Indien ja, wat zijn de voorwaarden/verplichtingen?
Staat hier een limiet op, bedrag?
Staat hier een limiet op, x aantal per jaar?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 20 apr 2020 23:13

Indien dit herhaaldelijk gebeurt, moet u zelfstandige worden en factureren. Eenmalig kan u een onkostennota opmaken.

Informant
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2020 23:20

Indien dit herhaaldelijk gebeurt, moet u zelfstandige worden en factureren. Eenmalig kan u een onkostennota opmaken.
Indien eenmalig, staat er een limiet op het bedrag? Kan ik bv. een commissie kwitantie van 15K maken, wat met belastingen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 20 apr 2020 23:47

Bedrag is geen enkel probleem, aan te geven als diverse inkomst op uw belastingsbrief.

Informant
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2020 23:49

Bedrag is geen enkel probleem, aan te geven als diverse inkomst op uw belastingsbrief.
Ok, bedankt!
Hoeveel belastingen zal ik hierop betalen?

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 20 apr 2020 23:51

Bedrag is geen enkel probleem, aan te geven als diverse inkomst op uw belastingsbrief.
Ok, bedankt!
Hoeveel belastingen zal ik hierop betalen?
33%

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 21 apr 2020 18:54

+ gemeentelijke opcentiemen.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 22 apr 2020 18:33

Diverse inkomsten moeten occationeel zijn. 15.000€ lijkt me niet occationeel maar ws het resultaat van hard werken. Het lijkt dus een beroepsinkomst die aan marginaal tarief belast zal worden. Ook de werkgever had mi hiervoor loonfiches moeten opmaken, sociale bijdragen moeten betalen etc. Je kan t proberen als diverse inkomst maar niet ongelukkig worden als de fiscus dat herziet.

Voorts zal de fiscus dit voor de schuldenaar beschouwen als een “geheim commissieloon” omdat er geen loonfiche is noch facturen en dit torenhoog belasten. Nu 103% als k juist ben. Vroeger was dit meer dan 300%.

Slecht advies: u in t zwart laten uitbetalen als de schuldenaar zwart geld heeft ;-)))

Informant
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 apr 2020 11:37

Diverse inkomsten moeten occationeel zijn. 15.000€ lijkt me niet occationeel maar ws het resultaat van hard werken. Het lijkt dus een beroepsinkomst die aan marginaal tarief belast zal worden. Ook de werkgever had mi hiervoor loonfiches moeten opmaken, sociale bijdragen moeten betalen etc. Je kan t proberen als diverse inkomst maar niet ongelukkig worden als de fiscus dat herziet.

Voorts zal de fiscus dit voor de schuldenaar beschouwen als een “geheim commissieloon” omdat er geen loonfiche is noch facturen en dit torenhoog belasten. Nu 103% als k juist ben. Vroeger was dit meer dan 300%.

Slecht advies: u in t zwart laten uitbetalen als de schuldenaar zwart geld heeft ;-)))
Het is occationeel omdat ik in hoofdberoep gewoon aan het werk ben.
Aan welk tarief zal dit dan belast worden, ik las hierboven 33%, wat is het tarief voor een eenmanszaak in bijberoep?
Is het niet gek om waarschijnlijk voor een éénmalige deal van ongeveer 15K te starten in bijberoep, of kan ik er zo financieel meer uithalen?

Bedankt!

Informant
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 mei 2020 22:50

Beste lezer

Ik zou hierin graag finaal voor mezelf een beslissing in gaan maken.

Is er een groot verschil wanneer ik als eenmanszaak dit zou factureren op vlak van belastingen? Bij kwitantie als particulier lees ik dat ik 33% zou moeten afgeven, is er in eenmanszaak een verschil. Wat met vennootschap? Er van uitgaande dat dit een éénmalige actie zou zijn?

Bedankt!

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 13 mei 2020 23:04

Voor een eenmalige actie, zou ik geen vennootschap oprichten of het moest echt al over een enorm bedrag gaan. Ga eens met uw cijfers naar een boekhouder (uiteraard gemakkelijker gezegd dan gedaan in deze tijden) om te vergelijken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”