Aanpassing kadastraal inkomen 5KI°

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

Aanpassing kadastraal inkomen 5KI°

#1 , 30 mar 2020 15:30

Ik heb onlangs mijn buitenmuren laten isoleren. Ik moest hiervoor een omgevingsvergunning aanvragen. Ik moest ook melden wanneer de werken afgerond waren wat ik heb gedaan. Nu krijg ik een herziening van mijn kadastraal inkomen (KI)
Deze hebben echter naar het schijnt niets te maken met deze werken maar omdat het kadaster geen weet had van de aanwezigheid van centrale verwarming in mijn woning. 20 jaar geleden is de badkamer wel groter gemaakt. Wij wonen al 32 jaar in deze woning. De centrale verwarming was er toen al. Ik heb ook niemand gezien van het kadaster om de vaststellingen te komen doen. Op wat baseren die zich zonder te komen kijken. Het KI is verhoogt van 679€ naar 938€

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2020 15:44

Net telefoon gehad van kadaster. Men gaat er automatisch van uit dat elk huis centrale verwarming en een badkamer heeft zonder een vaststelling te komen doen. Ik kan bezwaar indienen maar dat heeft geen zin denk ik. Ook zuiver juridisch denk ik geen verhaal te hebben ?

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 30 mar 2020 15:49

Betwist u een centrale verwarming en een badkamer te hebben?

Reclame

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2020 15:53

Betwist u een centrale verwarming en een badkamer te hebben?
neen maar ik snapte niet hoe ze wisten dat ik centrale verwarming en een badkamer had. Ze gaan daar gewoon van uit van wel zonder vaststelling te komen doen.

guy263202
Berichten: 163

#5 , 30 mar 2020 16:18

Je kan altijd het dossier en de berekening gaan inkijken bij de ambtenaar van het kadaster die daarmee belast was.
Daarna kan je eventueel bezwaar indienen en gaat er er wel terplaatse gekomen worden; maar de kans
bestaat dat het nog hoger zal zijn als er gezien wordt dat er bv. nog een bijgebouw (tuinhuis) in jouw
tuin staat enz... Aan de andere kant misschien blij zijn dat je jaren een lage onroerende voorheffing hebt betaald.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 mar 2020 16:48

KI wordt tegenwoordig automatisch herzien ifv omgevingsvergunning

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 230&k=2079


U betaalt dus al jaren te weinig KI voor uw woning
U heeft de elementen die uw KI verhoogden blijkbaar nooit aangegeven ...

https://www.kadaster.be/Kadaster/Wat_in ... al_inkomen

https://www.kadaster.be/Kadaster/Hersch ... al_inkomen

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 30 mar 2020 16:55

Zouden ze ook zo vinnig zijn om het KI (automatisch) neerwaarts aan te passen als men een woning afbreekt (daarvoor is ook een "omgevingsvergunning" voor nodig)?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Etdc
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2020 17:06

KI wordt tegenwoordig automatisch herzien ifv omgevingsvergunning

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 230&k=2079


U betaalt dus al jaren te weinig KI voor uw woning
U heeft de elementen die uw KI verhoogden blijkbaar nooit aangegeven ...

https://www.kadaster.be/Kadaster/Wat_in ... al_inkomen

https://www.kadaster.be/Kadaster/Hersch ... al_inkomen
Ik zeg toch dat de CV er al lag toen ik de woning kocht. Er was ook al een badkamer. Ik heb niets veranderd sinds 32 jaar buiten de badkamer groter gemaakt. Dat is alles.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 30 mar 2020 17:15

Tiens, ik heb einde vorige week ook een aanpassing gekregen van een KI.

Zoals het hoort aangetekend. En daar stelde ik me vragen bij (zonder dat ik het KI wil aanvechten trouwens).
De aangetekende brief is me overhandigd door de postbode, gewoon in het passeren (ik ging, zoals het nu nog mag, even om een boodschap :) ) . Hij was gehaast, ik ook, en toen ik vroeg waar ik moest tekenen, zei hij me dat het niet nodig was, dat hij zelf wel een elektronische handtekening zou plaatsen. Nieuwe of tijdelijke regelgeving ?

Vandaar ook de vraag die me vorige week stelde : wat als de ontvanger van zo'n aangetekende, maar niet echt voor ontvangst getekende zending, nadien de ontvangst van die betekening betwist ?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 30 mar 2020 17:17

Klopt bewijskracht is net de handtekening uw echte of uw elektronische.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 30 mar 2020 17:47

Dat is het hem net.

Ik heb NIET getekend, noch echt noch elektronisch. Heb zelfs dat toestelletje niet eens gezien. De postbode kan dan gewoon beweren wat hij wil , en niet iedereen heeft een crème van een postbode zoals wij, dus men kan zich voorstellen wat er allemaal mogelijk is als één van de partijen te kwader trouw is.
.

Nogmaals, voor mij is de discussie puur theoretisch,

Sirkii
Berichten: 5414

#12 , 30 mar 2020 18:58

Een van de Corona noodmaatregels is dat pakjesbestellers etc de klant niet meer laten aftekenen doch zelf aftekenen (in bijzijn van de klant)

@TS: je KI was dus al vele jaren te laag omdat de vorige eigenaar (zoals elke goede belg) de KI-verhogende renovaties vergeten aan te geven was ...

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 mar 2020 09:05

Zouden ze ook zo vinnig zijn om het KI (automatisch) neerwaarts aan te passen als men een woning afbreekt (daarvoor is ook een "omgevingsvergunning" voor nodig)?
Natuurlijk. Als de start van de werken en het einde van de werken netjes gemeld werd en als je een jaar of twee geduld hebt :wink:

Wij hebben een stuk grond gekocht waar voorheen een woning op stond. De verkopers hadden deze woning enige jaren geleden al gesloopt. Wij hebben geloof ik drie of vier jaar een KI van nog geen 90 euro per jaar betaalt, tot op het moment dat ze ons KI herberekend hebben omdat we het einde van de werken gemeld hadden en de woning in gebruik hadden genomen....

Op het kadaster-kantoor van mijn regio zijn ze momenteel nog niet begonnen met de omgevingsvergunningen te bekijken trouwens, het zijn nog allemaal de 'analoge' stedenbouwkundige vergunningen waar ze zich door aan het worstelen zijn :D (ik geloof zelfs dat ze nog altijd het juist programma niet hebben om in het omgevingsloket te kunnen :P )

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 31 mar 2020 10:30

Maar als ze de aanpassing eerst na één à twee jaar doorvoeren nadat een gebouw is afgebroken dan betaal je onroerende voorheffing op een gebouw dat niet meer bestaat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 mar 2020 14:29

Als antwoord op bosprocureur:

Van maandag tot vrijdag, vanaf maandag 16 maart 2020:
- Alle producten (kranten, tijdschriften, pensioenen, aangetekende zendingen, pakjes, post) worden zoveel mogelijk uitgereikt.

Voor de uitreiking van de pensioenen, aangetekende zendingen en pakjes zijn er verschillende aanpassingen voorzien, namelijk:

De postbode en de klant blijven op minstens één meter afstand van elkaar;
De uitreiking gebeurt in de mate van het mogelijk zonder fysiek contact;
Indien een handtekening vereist is, tekent de postbode zelf in aanwezigheid van de klant, voor ontvangst.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”