Onthaalmoeder ten laste ?

Nickyr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onthaalmoeder ten laste ?

#1 , 09 mar 2020 23:40

Hallo allemaal!

Eerste keer hier. Kort en bondig:

Ik ben een arbeider en mijn vriendin heeft het statuut van onthaalmoeder en dus enkel een onkostenvergoeding en geen belastingen. Mag ik haar ten laste nemen? Ze zegt zelf van wel en dat het OCMW dit bevestigd. Heb al wat opgezocht en denk ook wel dat het mag al denk ik dat er op die vergoeding een limiet staat en soms denk ik dat de onkostenvergoeding ongelimiteerd is .. ( zowizo gelimiteerd per kind natuurlijk).

Dus kan ik ze ten laste nemen??

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 mar 2020 09:21

Mijn echtgenote is gedurende ongeveer 20 jaar onthaalmoeder geweest, terwijl ik haar altijd ben blijven aangeven als tenlaste. Nooit een probleem gehad met de fiscus, terwijl ik in die periode een grote controle van die mannen heb gehad.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 10 mar 2020 11:37

Een echtgenoot/echtgenote is nooit ten laste (kinderen en inwonende ouders kunnen dat wel zijn) doch als hij/zij geen of weinig inkomen heeft wordt de huwelijkscoefficient toegepast. Hierbij “krijgt” hij/zij zo n 10.000€ inkomen toegewezen dat dan niet meer in de hoge schijf belast wordt maar quasi belastingvrij is. Levert je in t beste geval Ruwweg zo n 5.000€ Belastingvoordeel op.

Door die huwelijkscoefficient is het dikwijls niet interessant om een slechtbetaalde deeltijdbaan te nemen omdat daardoor de huwelijkscoefficient verloren gaat zodat op het slechte salaris van de deeltijdbaan hoge belastingen betaald worden door de partner.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2020 12:22

Opgelet TS spreekt van een vriendin, niet van echtgenote en ook niet van wettelijke samen-woonst. Zij worden dan ook apart belast zolang er geen sprake is van huwelijk dan wel wettelijke samenlevingsovereenkomst. In geval van wettelijke samenwoonst wordt het "huwelijkscoëfficiënt"' toegepast, gezien partner zonder belastbaar inkomen is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”