Geen officiële status, ten laste van ouders?

BRicardo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geen officiële status, ten laste van ouders?

#1 , 08 mar 2020 08:50

Mag ik ifv de belangstingsaangifte, als 30+'er, ten laste vallen van mijn ouders indien ik officieël geen status heb? (Werkloos, maar niet ingeschreven bij VDAB. Geen bron van inkomsten.)

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2020 10:14

Ik kan je enkel maar aanraden om je dringend in orde te stellen voor een inkomen uit arbeid of uitkering. Neem desgevallend contact op met de sociale dienst van het OCMW voor een tewerkstelling art. 60§7.

Indien je een tegemoetkoming geniet van de FOD handicap, ITT en/of IVT, kan je sowieso als persoon ten laste bij je ouders fiscaal ten laste genomen worden.

1.3 Welke zijn de voorwaarden om ten laste te kunnen zijn?
Opdat het kind ten laste zou kunnen zijn voor aanslagjaar 2019, inkomsten 2018, moeten de volgende vier voorwaarden zijn voldaan:

1. Deel uitmaken van uw gezin op 01.01.2019:

Dat betekent dat het kind dat u ten laste wil nemen daadwerkelijk en op duurzame wijze met u moet samenwonen.

Opgelet!

Als het kind tijdelijk de gezinswoning heeft verlaten omwille van studies, gezondheidsredenen, enz. wordt het normaal gezien nog steeds beschouwd als deel uitmakend van het gezin.

Worden nog steeds geacht deel uit te maken van uw gezin op 01.01.2019:

- de kinderen die in 2018 overleden zijn, op voorwaarde dat zij reeds ten laste waren voor het voorgaande aanslagjaar (d.w.z. aanslagjaar 2018, inkomsten 2017)

- de kinderen die in 2018 geboren en overleden zijn

- de kinderen die in 2018 doodgeboren zijn of verloren zijn bij een miskraam na ten minste 180 dagen zwangerschap

- de in 2018 vermiste of ontvoerde kinderen, op voorwaarde dat:

* zij reeds ten laste waren voor het voorgaande aanslagjaar (d.w.z. aanslagjaar 2018, inkomsten 2017)
* zij op 01.01.2019 nog geen 18 jaar waren of die in 2018 geboren zijn
* u de verdwijning of ontvoering uiterlijk op 31.12.2018 hebt aangegeven bij de politie of ter zake een klacht hebt ingediend bij het parket of bij de Belgische overheden die bevoegd zijn inzake ontvoeringen van kinderen.

2. Geen bezoldigingen te hebben ontvangen die u inbrengt als beroepskosten:

Voorbeeld: tijdens de vakantie wordt u door uw zoon geholpen in de familiale slagerij en u trekt zijn loon af van uw inkomsten als beroepskosten. Op dat moment mag uw zoon niet meer als ten laste worden beschouwd, ongeacht het bedrag van zijn bestaansmiddelen!

3. Geen bezoldigingen van bedrijfsleiders te hebben verkregen als student-zelfstandige:

- die beroepskosten vormen van een vennootschap waarvan u rechtstreeks of onrechtstreeks bedrijfsleider bent en waarover u controle uitoefent en

- die bruto meer dan 2.000 euro bedragen en meer dan de helft van zijn belastbare inkomsten vormen (zonder rekening te houden met zijn eventuele onderhoudsuitkeringen).

4. Geen nettobestaansmiddelen te hebben ontvangen die een bepaald bedrag overschrijden:

Het kind mag persoonlijk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 3.270 euro netto bedragen (als u alleen wordt belast, wordt dit bedrag op 4.720 euro gebracht voor kinderen, of op 5.990 euro als die kinderen zwaar gehandicapt zijn).

1.4 Mijn kind heeft een studentenjob. Wat is het maximumbedrag van het inkomen om nog ten laste te blijven?
De nettobestaansmiddelen van een kind ten laste mogen een bepaald bedrag niet overschrijden.

Dat bedrag verschilt naargelang u fiscaal gezien alleen of samen met uw echtgenoot of wettelijk samenwonende partner wordt belast:

Als u

Maximumbedrag nettobestaansmiddelen van uw kind (inkomen 2018)

samen belast wordt met uw echtgenoot of wettelijk samenwonende partner

3.270 euro

alleen belast wordt en uw kind wordt fiscaal niet als gehandicapt beschouwd

4.720 euro

alleen belast wordt en uw kind wordt fiscaal als gehandicapt beschouwd

5.990 euro

Berekening nettobedrag : zie punt 3: Nettobestaansmiddelen
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

BRicardo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2020 10:58

Ik begrijp heel goed dat ik mijn huidige situatie moet zien op te lossen.
Maar losstaand daarvan is dit dus perfect toegestaan aangezien aan die 4 voorwaarden is voldaan in mijn geval?

Ik wil gewoon 100% zeker zijn dat dit mag, aangezien ik ervan uitging dat dit ok was en dit in het verleden is aangegeven op de belastingaangifte van mijn ouders.
Maar iemand deed me hier recent aan deed twijfelen en ik zou niet willen dat de belastingsdienst mij of mijn ouders als fraudeur of dergelijk beschouwt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”