Bijberoep zelfstandig verpleegkundige

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Bijberoep zelfstandig verpleegkundige

#1 , 06 mar 2020 15:50

Goeie namiddag,

ikzelf werk als hoofdverpleegkundige van maandag tot vrijdag; Van een kennis heb ik de vraag gekregen om als zelfstandige in bijberoep in zijn praktijk te komen werken: concreet betekent dit 2 weekends/ maand.

Iemand ervaring mee?

Deze week bij een boekhouder langs geweest en zij had de volgende berekening voor zich:

- Brutto/ maand ongeveer een 2200euro (is effectief ook zo heb de cijfers gezien van afgelopen weekend): ongeveer een 24000bruto/jaar.
- Netto zou dit rond de1200/ maand liggen: waarom?
- Aangezien ik op jaarbasis niet aan een minimum van 30% onkosten komt stelt ze een forfait voor van 30% op bruto.
- omdat ik in een hoge loonschaal van (wat ik verdien in loonverband+ eventueel zelfstadig) meer dan 50000euro bruto/ jaar dien ik per kwartaal 739euro sociale zekerheid te betalen...

Concreet:
bruto/jaar (als alles blijft gelijk nu): 24000euro
min 30% onkosten: 7200
min: RSZ: 739x4: 2956
Totaal van 13844/jaar : aan belastingen: 6920euro/jaar (50% van 13844euro)

totaal netto: bruto/jaar- RSZ- Belastingen: 14124euro/jaar= 1200euro/maand

Kloppen die berekeningen van de boekhouder? Heb ergens het gevoel dat ze niet juist zitten ;-)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2020 20:50

https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1316 ... -aftrekken
https://blog.liantis.be/nl/zelfstandig- ... #bijberoep
https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten

sociale lasten/bijdragen : 20.5% + beheerskosten 3.95 % te betalen per kwartaal indien onder de limiet : geen soc. bijdragen

forfaitaire aftrek beroepskosten is 30 % op uw hoofdberoep en 30 % op uw bijberoep met max. in 2020 van 2 x € 4810.00 voor beide gevallen
REKENING HOUDEN MET MAX. AFTREK IS NIET GELIJK AAN 30 % OP ONBEGRENSD INKOMEN
Denk dat uw boekhoudster hier geen rekening mee houdt.

Opmerking : indien u forfaitaire aftrek toepast : moet u niets invullen op de aangifte deel 1 en 2 : doet de administratie. Voor bijberoep moet u wel
uw bruto inkomen - soc. bijdrage ( zie link 2 ) vermelden

in bijberoep is dit : bruto inkomsten - bedrag sociale bijdragen - aankopen goederen voor verkoop ( in uw geval niet van toepassing )

Belastingpercentage voor totaliteit : hoofdberoep + bijberoep : hangt af van de grootte netto belastbaar bedrag.

Linken goed lezen en toepassen

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2020 07:27

Bedankt voor de informatie, laar snap er nu nog minder van. Mijn berekeningen kloppen dan niet (allé van de boekhouder dan)?
Bruto inkomen per jaar in loondienst is 48000€. Ik vermoed dat ik dan een stuk minder kan verdienen in bijberoep niet?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2020 08:26

Bedankt voor de informatie, laar snap er nu nog minder van. Mijn berekeningen kloppen dan niet (allé van de boekhouder dan)?
Bruto inkomen per jaar in loondienst is 48000€. Ik vermoed dat ik dan een stuk minder kan verdienen in bijberoep niet?

Op uw bruto inkomen in loondienst heeft u recht op 30% forfaitaire aftrek met een max. € 4810.00 in 2020
Op uw inkomen in bijverdienste heeft u ook recht op 30 % forfaitaire aftrek met een max. van € 4810.00 in 2020

In uw geval 2 x gelimiteerd tot € 4810.00 is geen 30 % op het bruto maar tot de max. beperkt.

De uitbetaling van uw bijberoep zal het bruto bedrag per maand zijn. Belastingen en soc. bijdrage komen na verloop van het jaar.
Per maand ongeveer € 2200.00, afrekening op belastingaangifte. U maakt zelf maandelijks een rekening/factuur aan uw collega voor dit bedrag,
gezien u zelfstandig bent voor de geleverde diensten. Verpleegkundigen zijn vrij van BTW regeling, kunnen ook geen BTW aftrekken..

Hoeveel belastingen u moet betalen, kan ik niet voorspellen gezien de detail van uw aangifte niet bekend is ( aftrekposten hypotheeklening,
pensioensparen … ) of andere inkomsten. Zal wel niet van de poes zijn.

Uw bijberoep zal wel een sociale bijdrage met zich brengen van 20.5% op het gestelde bedrag. Deze sociale bijdragen geven geen recht op ziekte uitkeringen of invaliditeit.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2020 10:47

Werkt u als hoofdverpleegkundige in een privaatrechtelijke, dan wel een publiekrechtelijke instelling? M.a.w. bent u statutair in hoofdberoep? U zou zich ook de vraag moeten stellen of uw huidige werkgever u zal toestaan om verpleegkundige in bijberoep te zijn. Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Mocht u in dit statuut intreden, hou dan rekening met de bijdragen sociale zekerheid zelfstandige. Ik zou u sowieso aanraden om zeker maximaal in te zetten op de aanvullende pensioenen als zelfstandige.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Stijn085
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2020 14:04

Beste,

Ik ben geen statutair, publiekrechtelijk wzc...
heb al de toelating van de directie. Nu verdien ik maandelijks rond de 2500€ netto= beuto rond de 4100€/ maand. Aanvullend pensioen die ik via de werkgever... dot onder de vorm van een groepsverzekering (1500€ op jaarbasis): een extra van de werkgever.
Wat betreft op zelfstandige basis ligt de ronde nu rond de 568€/ dag in het weekend. Afspraak is dat ik 10% afgeef aan de ‘eigenaar’ zodat ik mij niets hoef aan te trekken van eventuele paperassen/ materiaal,... gewoon auto in en werken.
Wat betreft aangifte aan d belastingen zit ik met een hypothekaire lening van 911€, alimentatie van rond de 400€/ maand....

Soms heb ik het gevoel dat ik geen pasklaar antwoord krijg van hoeveel ik effectief overhoud🤔😏. Kwil eigenlijk gewoon weten of het financieel nuttig is om eraan te beginnen... vooral wil ik volgend jaar 4/5 gaan werken... dit onder de vorm van ouderschapsverlof

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 07 mar 2020 15:41

Ik vrees --- van horen zeggen--- dat de combinatie van deels zelfstandig en deels ouderschapsverlof wat moeilijk zou liggen, toch zeker bij ambtenaren :(

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 08 mar 2020 09:04

Algemeen gezien moet je rekenen dat die inkomsten in de hoogste schijf belast zullen worden, waar je al inzit. Dus om makkelijk te rekenen kan je stellen dat je als zelfstandige in bijberoep zonder vennootschap 50% zal overhouden. Dus zo'n 12.000 EUR per jaar. Dat forfait van 30% van de boekhouder klopt niet.

Door gebruik vennootschap (bijvoorbeeld VOF of CommV) kan je waarschijnlijk meer overhouden. Voor een basic vennootschap met weinig facturen moet je rond de 1.500 EUR rekenen aan boekhoudkosten. Schiet er nog 22.500 belastbare winst over, belast aan 25% = 16.875 EUR na vennootschapsbelasting. Daarop moet je nog eens roerende voorheffing betalen bij uitkering van het dividend, 30 of 15%. Dat komt uit op netto 11.812 of 14.343 EUR.

Dividenden zijn niet onderhevig aan sociale bijdragen, dus je kan gewoon de minimumbijdrage van zelfstandige in bijberoep betalen en geen loon opnemen uit de vennootschap.

Moest je het geld van de vennootschap niet meteen nodig hebben maar eerder wilt als een extra'tje om bijvoorbeeld te investeren, dan kan het bijvoorbeeld interessant zijn om vastgoed via dezelfde vennootschap aan te kopen. Zo kan je al de kosten (registratiebelasting, notariskosten, etc) aftrekken en zal je weinig belastingen betalen. Dan investeer je in feite met bruto geld.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”