beroepskosten

Frederik12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

beroepskosten

#1 , 02 mar 2020 21:08

Beste,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een boekhoudingsdocument in Excel en stel ik mij de volgende vragen.

Op de eerste vraag kreeg ik reeds een antwoord in bovenstaande post. Moet het bruto inkomen met of zonder btw aangegeven worden als ik dit goed begrepen heb is dit zonder ontvangen btw.

Tweede vraag

Mogen de onkosten die ik maak voor mijn bijberoep zonder of met btw van het bruto inkomen afgetrokken worden om mijn netto inkomen te berekenen.


Derde vraag
indien ik meer btw heb betaald dan ik ontvangen heb wordt dit normaal gezien terug gestort. Moet ik de terug gekregen btw volgend kwartaal dan nog aangeven ? of wat moet hier precies mee gebeuren.

Mvg Frederik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 02 mar 2020 21:20

Bovenstaande post?

Btw staat lost van directe belastingen, enkel uw niet-aftrekbare btw kan als kost gezien worden.

Betaalde btw maakt niets uit, enkel afgetrokken btw verrekent u met de door te storten btw. Als het tegoed groot genoeg is om terug te storten, staat uw RC btw op 0 en dient u niets meer te doen.

Een cursus bedrijfsbeheer kan m.i. geen kwaad.

Frederik12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2020 19:06

Beste,

Het was de bedoeling om deze vraag bij eens bestaand onderwerp te stellen er is schijnbaar iets mis gegaan.


Momenteel voer ik het beroep krantenbededeler uit(BIJBEROEP). Hier voor ben ik vrijgesteld van BTW en is de kans ook groot dat mijn onkosten lager zullen liggen dan het forfait. Maar ik zou eventueel willen overschakelen naar btw plichtige om een ander beroep uit te oefenen.

Momenteel voer ik alle beroepskosten inclusief btw in en trek ik deze af van mijn inkomsten inclusief btw.

Als ik het goed begrijp zal dit wanneer ik overschakel naar BTW plicht.


Beroepskosten zonder btw - inkomsten zonder btw zijn = netto belastbaar inkomen.

BTW van mijn beroepskosten (betaalde btw) - BTW van mijn inkomsten(ontvangen BTW) = Te betalen btw of btw die ik terug zal krijgen


Mvg Frederik naam verwijderd - JurecaBE - moderator

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”