Kan ik BTW aftrekken als Student-Zelfstandige?

LesleyXYZ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan ik BTW aftrekken als Student-Zelfstandige?

#1 , 01 mar 2020 23:20

Beste,

Ik heb sinds vorige maand het statuut student-zelfstandige.
Mijn BTW nummer is actief, maar ik krijg verschillende meningen te horen over het volgende.

Graag had ik in Italië of Spanje een extra monitor gekocht voor mijn bedrijf via Amazon. (ik ben daar geregistreerd als Business).
Met mijn BTW nummer zou dit natuurlijk goedkoper zijn, maar mag ik dit wel doen?

Mijn accountant zegt dat als ik producten in het buitenland koop, dat ik als student-ondernemer de BTW er mag van aftrekken.
Een mede-student-zelfstandige zei dat ik in geen enkel geval BTW mag aftrekken, desondanks ik een BTW nummer heb en het in het buitenland is.

Mag ik in het binnenland de BTW er van aftrekken? (ik vermoed van niet)
Mag ik dat in het buitenland wettelijk doen?
Moet ik eerst mijn klanten (wat bedrijven zijn) btw hebben laten betalen? (momenteel zet ik op de facturen dat btw niet van toepassing is)

Bedankt en met vriendelijke groet,
Lesley

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12882

#2 , 01 mar 2020 23:30

Student-zelfstandige is een begrip uit de vennootschapswetgeving, heeft niets met btw te maken. Voor de btw telt welk btw-belastingsregime u heeft. Ik vermoed dat dit in uw geval ofwel kwartaalregeling ofwel vrijstellingsregeling kleine ondernemingen Artikel 56 gaat zijn. Afhankelijk van wat het is, gaat u een ander antwoord krijgen, dus dat moet eerst even worden uitgeklaard.

lukasi
Berichten: 1154

#3 , 02 mar 2020 06:50

Aankoop in buitenland is steeds met BTW verlegd .
Maw de buitenlandse firma factureert u zonder btw tarief. ( btw verlegd)
U betaalt de verschuldigde btw aan de belgische staat voor deze aankoop door middel van uw btw aangifte.

Tip : Daarom bij uw prijsvergelijking steeds bedragen EXCLUSIEF BTW vergelijken !

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2020 08:22

Zeg eerst even welk statuut je heeft, normaal of een vrijstellingsregeling !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LesleyXYZ
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2020 14:01

Student-zelfstandige is een begrip uit de vennootschapswetgeving, heeft niets met btw te maken. Voor de btw telt welk btw-belastingsregime u heeft. Ik vermoed dat dit in uw geval ofwel kwartaalregeling ofwel vrijstellingsregeling kleine ondernemingen Artikel 56 gaat zijn. Afhankelijk van wat het is, gaat u een ander antwoord krijgen, dus dat moet eerst even worden uitgeklaard.
Bedankt voor uw gedetailleerd antwoord, ik ben vrijgesteld.
Aankoop in buitenland is steeds met BTW verlegd .
Maw de buitenlandse firma factureert u zonder btw tarief. ( btw verlegd)
U betaalt de verschuldigde btw aan de belgische staat voor deze aankoop door middel van uw btw aangifte.

Tip : Daarom bij uw prijsvergelijking steeds bedragen EXCLUSIEF BTW vergelijken !
Bedankt voor uw antwoord, dit helpt me het systeem al beter te verstaan. Maar wat als ik vrijgesteld ben van btw aangifte? Geen btw betalen in buitenland?
Zeg eerst even welk statuut je heeft, normaal of een vrijstellingsregeling !!
Ik ben als student zelfstandige vrijgesteld

LeenW
Berichten: 12882

#6 , 02 mar 2020 14:07

Als vrijgestelde (Art 44 of 56 maakt niet uit hier) hebt u de keuze:

1) Ofwel geeft u uw btwnummer op aan de leverancier, die maakt dan een factuur zonder btw op. U moet dan de btw betalen in België via een bijzondere btw-aangifte (via Intervat).
2) Ofwel geeft u geen btwnummer op, u betaalt dan gewoon de buitenlandse btw. Let wel op, dit kan maar tot 11.200 euro per jaar, vanaf dan is 1) verplicht toe te passen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”