kasboek

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

kasboek

#1 , 05 feb 2020 08:33

Beste,

ik heb een vraag als zelfstandig in bijberoep.
ik doe massage en workshops/lezingen. ik heb heel klein opbrengst en ik werk met kleine bedragen (vanaf 7 tot 30euro), alle mijne klanten betallen altijd cash ter plaatse. ik noteert alles in mijn kasboek. Ik ben niet btw plichtig en alle mijne klanten zijn particulieren.
Ben ik verplicht voor alle klanten ook altijd en factuur opmaken?
Ik heb deze vraag ook aan een boekhouder gestelllt volgens hem is dit(kasboek) voldoende maar voor ieder gevall stell ik mijn vraag ook hier.

alvast bedankt voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 feb 2020 09:09

Ofwel is het voor alles een factuur maken, ofwel moet u een dagontvangstenboek bijhouden voor de cash verkopen. Dit is niet hetzelfde als uw kasboek.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 05 feb 2020 10:27

Vb
Exacompta bedrijfsformulieren met doorslag 23504 X bij elke goede kantoorvakhandel.



alle boeken en bescheiden waarvan het gebruik verplicht is : kasboek met de kassarollen, het aan- en het verkoopboek, het financieel dagboek en het inventarisboek;
alle boekhouddocumenten, d.w.z. de bescheiden die gediend hebben tot het bijhouden van de boeken : facturen, bankuittreksels, BTW-bonnetjes, enz
alle andere bescheiden in de mate waarin ze kunnen dienen tot de bepaling van de belastbare inkomsten.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2020 11:38

Zeer goed lezen wat leen schreef, een kasboek is GEEN dagontvangsten boek !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2020 12:22

Beste,

ik heb een vraag als zelfstandige in bijberoep.
ik doe massage en workshops/lezingen. ik heb heel kleine opbrengst en ik werk met kleine bedragen (vanaf 7 tot 30euro), alle mijn klanten betallen altijd cash ter plaatse. ik noteer alles in mijn kasboek. Ik ben niet btw plichtig en alle mijn klanten zijn particulieren.
Ben ik verplicht voor alle klanten ook altijd en factuur opmaken?
Ik heb deze vraag ook aan een boekhouder gesteld volgens hem is dit(kasboek) voldoende maar voor ieder gevall stell ik mijn vraag ook hier.

alvast bedankt voor antwoord
Een kasboek ( desnoods met een betalingsbewijs in dubbel eentje voor u en eentje voor de klant ), een aankoopfacturenboek ( aankopen met betrekking op uw bijberoep ), bewijzen van de onkosten/staat ( tickets , facturen, betaalde taksen … ).dat zijn de zaken die u nodig heeft in uw geval ( kleine inkomsten ). Facturen moet u niet opmaken.
Aan te geven in deel 2 belastingaangifte. rubrieken 1600.13 1606.13 1617.02 deel 1 1570.49

Volgens mij is dit voldoende voor kleine inkomsten.
Tot op heden geen problemen gehad voor aangiften/controles zodanig . Ook sociale bijdragen zult u niet moeten betalen.

Indien u natuurlijk een grote omzet moest draaien; dan kunt u best extra comptabel bijkomende boeken aanleggen ( zoals Franciscus meldt ),
en een soort kleine VZW boekhouding bijhouden.

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2020 14:39

Iedereen, hartelijk bedankt voor alle atwoorden.

ik heb ook dagontvangsten boek (uw voorbeeld van exacomta) gekocht en begon te invullen maar de boekhouder heeft gezegt dat het niet nodig is (maar blijkbaar wel zoals ik lees).

Bestaan het aankoop en het verkoopboek ook als een bedrijfsformulieren (in de vorm als dagontvangstboek bedoel ik)?
ik heb tot nu toe gewoon alle ankoopfacturen chronoligisch genummerd en in excel heb ik een formulier zelf gemaakt waar ik deze facturen ook chronologisch noteert. is deze voldoende of moet ik echte boek hebben?

in verband met financiele dagboek als ik goed begrijp is deze in verband met bank, dus in deze geval druk ik altijd banku uitreksel als ik bjv. mijn aankoop facturen betaald. Is het juist of niet?

inventarisboek ... in principe heb ik tot nu toe enkel kantoorbenodigheiden voor mijn activiteit gekocht dus in principe heb ik geen inventaris (denk ik toch). Klopt dat?

en de laatste vraag is: Franciscus schrijft ."kasboek met de kassarollen" deze begrijp ik niet wat hij darmee bedoelt. wat zijn kassarollen?

Is het dan echt verplicht aan elke klant betalingsbewijs geven? of is het gewoon vrijwillig (bjv. als deze de klant aanvraagt? ) zoveer als ik heb gevragt moest ik het niet doen.

ik heb met 2 boekhouders mijn zaak besproken maar zijn antwoorden zijn vaak verschillent daroom voel ik me so verward en ik stel uw adviezen op prijs.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 feb 2020 18:01

Iedereen, hartelijk bedankt voor alle atwoorden.

ik heb ook dagontvangsten boek (uw voorbeeld van exacomta) gekocht en begon te invullen maar de boekhouder heeft gezegt dat het niet nodig is (maar blijkbaar wel zoals ik lees).

Bestaan het aankoop en het verkoopboek ook als een bedrijfsformulieren (in de vorm als dagontvangstboek bedoel ik)?
ik heb tot nu toe gewoon alle ankoopfacturen chronoligisch genummerd en in excel heb ik een formulier zelf gemaakt waar ik deze facturen ook chronologisch noteert. is deze voldoende of moet ik echte boek hebben?

in verband met financiele dagboek als ik goed begrijp is deze in verband met bank, dus in deze geval druk ik altijd banku uitreksel als ik bjv. mijn aankoop facturen betaald. Is het juist of niet?

inventarisboek ... in principe heb ik tot nu toe enkel kantoorbenodigheiden voor mijn activiteit gekocht dus in principe heb ik geen inventaris (denk ik toch). Klopt dat?

en de laatste vraag is: Franciscus schrijft ."kasboek met de kassarollen" deze begrijp ik niet wat hij darmee bedoelt. wat zijn kassarollen?

Is het dan echt verplicht aan elke klant betalingsbewijs geven? of is het gewoon vrijwillig (bjv. als deze de klant aanvraagt? ) zoveer als ik heb gevragt moest ik het niet doen.

ik heb met 2 boekhouders mijn zaak besproken maar zijn antwoorden zijn vaak verschillent daroom voel ik me so verward en ik stel uw adviezen op prijs.
Berk zie mijn antwoord in # 5 : dit is voldoende.
Een betalingsbewijs is ook niet verplicht; maar voor u het makkelijkst om de zaken op te volgen.
Momenteel zeker uw bijverdienste niet te ingewikkeld maken, is niet nodig. Heb zelf als ervaren boekhouder geen problemen gehad met fiscus/BTW omtrent een netjes bijgehouden excel files.
Bij uitbreiding en een veel groter bedrag; is het iets anders zie ook mijn # 5

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 05 feb 2020 18:20

Ter aanvulling: een betalingsbewijs is inderdaad niet verplicht, maar als de klant er een vraagt, moet u wel altijd iets kunnen afleveren.

Kassarollen is een boekhoudkundig stuk dat u moet bewaren, als u een kassa hebt. Het is altijd goed om verantwoordingsstukken te hebben voor uw dagontvangsten, dan kan de Fiscus die niet in vraag stellen.

Berk
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2020 17:39

bedankt iedereen,

ik begrijp het nu.

U bent gelijk, father b, ik zal het niet te ingewikkeld maken proberen, het is een goede raad.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en geduld

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”