eenmanszaak: van bruto naar netto

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

eenmanszaak: van bruto naar netto

#1 , 22 dec 2019 16:49

Stel dat je nu vrijgesteld bent van btw plicht (zelfstandige in bijberoep), is het voorbeeld onder dan correct?

voorbeeld 1. Van bruto naar netto in een eenmanszaak

1. Stel 10.000 euro omzet (=wat je gefactureerd hebt, zonder btw, wegens vrijstelling)

vraag 1: Mag je sociale bijdragen, gemeente en provinciebelastingen als kosten inbrengen? Stel tesamen dat dit zo een 35% is, dus 3500 euro aan kosten? Moeten die EERST afgetrokken worden?

Dan schiet er nog 6500 euro netto belastbaar inkomen over voorlopig.

Stel je hebt nog voor 3500 euro beroepskosten gemaakt.

Dus dan is je netto belastbaar inkomen van je eenmanszaak 2000 euro. Stel dat je in de schijf van 50% personenbelasting valt, dan hou je dus hiervan 1000 euro als 'winst' over (vergoeding voor je arbeid).

vraag 2: Stel je wilt je netto belastbaar inkomen op nul brengen: moet je dan 10 000 euro kosten inbrengen bovenop de sociale bijdragen, gemeentebelasting en provinciebelasting? Of slechts nog 6500 euro kosten, omdat sociale bijdragen, gemeentebelasting en provinciebelasting ook als kosten mogen afgetrokken worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2019 18:20

Dit is een topic juridisch forum onwaardig. schijnzelfstandigheid. Trachten de fiscus te belazeren.
Stelling van TS is gewoon belachelijk. Tracht op een eerlijke deftige wijze uw kost te verdienen.
Hier wilt u zelfstandigheid om geen belastingen te betalen maar kosten in te brengen.
Eerst ernstig bedrijfsleer.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 22 dec 2019 18:28

Fiscale optimalisatie is geen misdrijf, en van schijnzelfstandigheid lees ik al helemaal niets?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2019 18:41

Fiscale optimalisatie is geen misdrijf, en van schijnzelfstandigheid lees ik al helemaal niets?
Laat die interpretatie aan u over.
Dit is recuperatie op de kap van de gemeenschap. En juridisch forum bestaat niet om belastingen te helpen ontduiken
en instrumenten aan te brengen om de inkomsten helemaal op nul te brengen.
Zelfstandigheid in bijberoep is tegenwoordig een roeping om op de kap van de gewone belastingbetaler inkomens te genereren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2019 19:51


Zelfstandigheid in bijberoep is tegenwoordig een roeping om op de kap van de gewone belastingbetaler inkomens te genereren.
100% met u eens mocht men de belastingen zien van deze bijberoepers die bijberoep doen om veel verliezen te hebben om hun gewone belastingen naar beneden te halen , en als schijn zelfstandigen gaan werken 4 uur officieel en 8 uur in het zwart de sectoren ga ik niet noemen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 22 dec 2019 20:14

Ik gebruik niet graag mijn moderatorfuncties, maar:

Laten we uitgaan van de eerlijke intenties van elke vraagsteller. Dit kan perfect een 100% legaal bijberoep zijn, dus als iemand meteen van het ergste wil uitgaan, geef dan gegronde argumenten.

Ik lees 2 vragen: 1) Is een bepaalde kost aftrekbaar en 2) Hoe wordt het netto belastbaar inkomen berekend. Dat zijn 2 logische vragen, dus ik snap niet waarom deze beschuldigingen meteen verschijnen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 dec 2019 20:22

Eerst en vooral 6500 - 3500 = 3000 euro en niet 2.000 euro.

Om wat voor activiteit gaat het hier?

Als het inkomen uit een bijberoep tot onder de grens bijdrageplicht valt, zijn er geen bijdragen verschuldigd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 22 dec 2019 20:42

TS kan niet stappen maar wil al lopen!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 dec 2019 21:08

LeenW, ik zou het opportuun vinden indien het juridisch forum zou bekend maken wie allemaal een moderatorfunctie heeft. Zo kunnen de leden ook gerichter reageren en weten tot wie ze zich moeten wenden.

Voor wat T.S. betreft, ik raad hem ten stelligste aan om contact op te nemen met en/of een boekhouder en/of een ondernemingsloket.

Er zijn immers te weinig concrete elementen om hier een zinnig antwoord op te geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#10 , 22 dec 2019 23:35

Beste

Ik zie vreemd genoeg dat mijn bericht veel commotie teweeg brengt. Echter, mijn enige bedoeling is de fiscaliteit wat beter te begrijpen, zodat ik ongeveer weet wat ik moet factureren om er iets aan over te houden. Uiteraard zal ik wel een boekhoeder nemen als de tijd rijp is. Maar deze vraag is zo basis, dat ik hoopte online een antwoord te vinden, helaas zijn de voorbeelden daar verwarrend. Alvast bedankt aan de moderator om de gemoederen wat te bedaren. Voor de rednecks, even wat info:
1) zelfstandige als bijberoep zonder btw plicht is een veelgebruikte manier om te kijken of je eenmanszaak kan draaien, daar is niets illegaal aan
2) sommige denken dat het enkel gebruikt wordt om kosten in te brengen... eh, ik moet btw betalen op mijn aankopen, aangezien ik geen btw mag doorrekenen aan mijn klanten, dus nee, dit is niet de bestaansreden van mijn eenmanszaak
3) mijn vraag om de belastbare netto inkomsten op nul te brengen, is enkel maar om inzicht te krijgen op de werking, niet per se in realiteit mijn betrachting, alhoewel natuurlijk iedere goede zelfstandige al zijn kosten zoveel mogelijk inbrengt, logischerwijs

Dus, als er iemand zin heeft om effectief op de vraag te antwoorden, ipv allerlei assumpties te maken en onbekenden via het internet af te breken zonder zinnige inhoud aan te leveren, zeer welkom. Een link of referentie naar een boek of cursus waar zo een dingen duidelijk in uitgelegd staan, mag ook altijd.

p.s. Ik merk op juridisch forum, dat er ongelooflijk veel zuurpruimen zitten eigenlijk vergeleken met andere plekken online, mss kan de moderator deze ook even op hun plaats zetten, als dat hun enige bijdrage is aan het forum.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#11 , 22 dec 2019 23:39

ik had er eigenlijk nog eens niet aan gedacht, maar dankzij de mensen die hier rap kwade bedoelingen zien:

vraag 3: kunnen kosten in uw eenmanszaak, ook van uw inkomen als hoofdberoep worden afgetrokken (indien kosten > omzet)? Zou mij straf lijken, maar er wordt hierboven blijkbaar gesuggereerd dat zelfstandigen niets anders doen

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#12 , 22 dec 2019 23:45

LeenW, ik zou het opportuun vinden indien het juridisch forum zou bekend maken wie allemaal een moderatorfunctie heeft. Zo kunnen de leden ook gerichter reageren en weten tot wie ze zich moeten wenden.

Voor wat T.S. betreft, ik raad hem ten stelligste aan om contact op te nemen met en/of een boekhouder en/of een ondernemingsloket.

Er zijn immers te weinig concrete elementen om hier een zinnig antwoord op te geven.
U kan er van uitgaan dat de omzet boven het wettelijk vrijgestelde minimum van +- 1500 euro valt. Dan is de vraag toch volledig, lijkt me? Maar mijn vraag is dus of persoonsbelasting berekend wordt op het bedrag voor of na het aftrekken van sociale bijdragen, gemeente en provinciebelastingen. Simpele vraag, lijkt me.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 23 dec 2019 10:16

Met fiscale optimalisatie is m.i. niks mis. Hieronder dus het antwoord:

10.000 inkomsten
- 3.500 beroepskosten (kosten voor het genereren van bovenstaande inkomsten, aankoop materiaal e.d.)
- 3.500 diverse kosten (boekhouder, aftrekbare taksen, etc)
= 3.000 belastbare inkomsten

Op deze 3.000 EUR zal men dus de personenbelasting berekenen (telt men bij uw inkomsten uit hoofdberoep).

Om tot een nihil resultaat te komen moeten er nog 3.000 EUR extra kosten (rechtstreekse kosten en/of afschrijvingen via investeringen) geboekt worden.

Kosten maken is allemaal goed in theorie, maar het heeft vaak geen zin om één euro uit te geven om 40 cent in belasting te besparen. Maar wanneer er bijvoorbeeld investeringen gemaakt kunnen worden in de beginjaren kan dit wel nuttig zijn om niet onnodig veel belastingen te betalen.. zeker bij een eenmanszaak.

Fortuin
Berichten: 1013

#14 , 23 dec 2019 10:19

vraag 3: kunnen kosten in uw eenmanszaak, ook van uw inkomen als hoofdberoep worden afgetrokken (indien kosten > omzet)? Zou mij straf lijken, maar er wordt hierboven blijkbaar gesuggereerd dat zelfstandigen niets anders doen
Dat kan, maar dat is natuurlijk een gigantische "red flag" om controle te krijgen. En in zo'n situaties zal je toch serieus uw dossier moeten kunnen onderbouwen naar de fiscus toe.

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 23 dec 2019 12:52

Gelieve het on topic te houden. Mensen die ongestoord hun zegje willen doen, kan ik naar politics.be verwijzen.

PM indien er nog opmerkingen zijn.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”