Laat die interpretatie aan u over.Fiscale optimalisatie is geen misdrijf, en van schijnzelfstandigheid lees ik al helemaal niets?
100% met u eens mocht men de belastingen zien van deze bijberoepers die bijberoep doen om veel verliezen te hebben om hun gewone belastingen naar beneden te halen , en als schijn zelfstandigen gaan werken 4 uur officieel en 8 uur in het zwart de sectoren ga ik niet noemen .
Zelfstandigheid in bijberoep is tegenwoordig een roeping om op de kap van de gewone belastingbetaler inkomens te genereren.
U kan er van uitgaan dat de omzet boven het wettelijk vrijgestelde minimum van +- 1500 euro valt. Dan is de vraag toch volledig, lijkt me? Maar mijn vraag is dus of persoonsbelasting berekend wordt op het bedrag voor of na het aftrekken van sociale bijdragen, gemeente en provinciebelastingen. Simpele vraag, lijkt me.LeenW, ik zou het opportuun vinden indien het juridisch forum zou bekend maken wie allemaal een moderatorfunctie heeft. Zo kunnen de leden ook gerichter reageren en weten tot wie ze zich moeten wenden.
Voor wat T.S. betreft, ik raad hem ten stelligste aan om contact op te nemen met en/of een boekhouder en/of een ondernemingsloket.
Er zijn immers te weinig concrete elementen om hier een zinnig antwoord op te geven.
Dat kan, maar dat is natuurlijk een gigantische "red flag" om controle te krijgen. En in zo'n situaties zal je toch serieus uw dossier moeten kunnen onderbouwen naar de fiscus toe.vraag 3: kunnen kosten in uw eenmanszaak, ook van uw inkomen als hoofdberoep worden afgetrokken (indien kosten > omzet)? Zou mij straf lijken, maar er wordt hierboven blijkbaar gesuggereerd dat zelfstandigen niets anders doen
rubriek 1600 : brutowinst = inkomsten - kosten rechtstreeks betrekking op activiteit ( materiaal, goederen aangekocht voor verkoop … )Met fiscale optimalisatie is m.i. niks mis. Hieronder dus het antwoord:
10.000 inkomsten
- 3.500 beroepskosten (kosten voor het genereren van bovenstaande inkomsten, aankoop materiaal e.d.)
- 3.500 diverse kosten (boekhouder, aftrekbare taksen, etc)
= 3.000 belastbare inkomsten
Op deze 3.000 EUR zal men dus de personenbelasting berekenen (telt men bij uw inkomsten uit hoofdberoep).
Om tot een nihil resultaat te komen moeten er nog 3.000 EUR extra kosten (rechtstreekse kosten en/of afschrijvingen via investeringen) geboekt worden.
Kosten maken is allemaal goed in theorie, maar het heeft vaak geen zin om één euro uit te geven om 40 cent in belasting te besparen. Maar wanneer er bijvoorbeeld investeringen gemaakt kunnen worden in de beginjaren kan dit wel nuttig zijn om niet onnodig veel belastingen te betalen.. zeker bij een eenmanszaak.
Ik volg u in dit voorbeeld, maar dit was mijn concrete vraag:Met fiscale optimalisatie is m.i. niks mis. Hieronder dus het antwoord:
10.000 inkomsten
- 3.500 beroepskosten (kosten voor het genereren van bovenstaande inkomsten, aankoop materiaal e.d.)
- 3.500 diverse kosten (boekhouder, aftrekbare taksen, etc)
= 3.000 belastbare inkomsten
Op deze 3.000 EUR zal men dus de personenbelasting berekenen (telt men bij uw inkomsten uit hoofdberoep).
Om tot een nihil resultaat te komen moeten er nog 3.000 EUR extra kosten (rechtstreekse kosten en/of afschrijvingen via investeringen) geboekt worden.
Kosten maken is allemaal goed in theorie, maar het heeft vaak geen zin om één euro uit te geven om 40 cent in belasting te besparen. Maar wanneer er bijvoorbeeld investeringen gemaakt kunnen worden in de beginjaren kan dit wel nuttig zijn om niet onnodig veel belastingen te betalen.. zeker bij een eenmanszaak.