Beroepskosten inbrengen bij invaliditeit

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Re: Beroepskosten inbrengen bij invaliditeit

#31 , 20 jan 2020 19:23

Ziekte- en invaliditeitsuitkeringen zijn onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing en personenbelasting, maar...………
Iemand die in een aanslagjaar enkel zo'n uitkeringen ontvangt, betaalt door allerhande vrijstellingen en belastingverminderingen geen enkele euro aan belastingen als zijn uitkering minder dan 17.350,28 euro bedraagt. Dat komt overeen met 1445.85 euro per maand.

Voor zover ik zie, heeft TS nergens vermeld hoeveel zijn uitkering bedraagt.
Door die grens houdt het ziekenfonds geen voorheffing in. Daardoor heeft het meestal geen zin om nog aftrekposten te zoeken. En nogmaals : bij zulke uitkeringen is dat niet van toepassing.
Beroepskosten = kosten die u maakt om u in staat te stellen die beroepsinkomsten te verwerven!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#32 , 21 jan 2020 03:14

Ziekte- en invaliditeitsuitkeringen zijn onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing en personenbelasting, maar...………
Iemand die in een aanslagjaar enkel zo'n uitkeringen ontvangt, betaalt door allerhande vrijstellingen en belastingverminderingen geen enkele euro aan belastingen als zijn uitkering minder dan 17.350,28 euro bedraagt. Dat komt overeen met 1445.85 euro per maand.

Voor zover ik zie, heeft TS nergens vermeld hoeveel zijn uitkering bedraagt.
Door die grens houdt het ziekenfonds geen voorheffing in. Daardoor heeft het meestal geen zin om nog aftrekposten te zoeken. En nogmaals : bij zulke uitkeringen is dat niet van toepassing.
Beroepskosten = kosten die u maakt om u in staat te stellen die beroepsinkomsten te verwerven!!!
Zoals ik reeds duidelijk heb vermeld zijn invaliditeitsinkomsten volgens de officiele website van de FOD Financien wel degelijk beroepsinkomsten waarop belastingen dienen te worden betaald.
Kosten in mindering brengen is dus wel degelijk opportuun. Misschien bent U die mening niet toegedaan maar een resem andere belastingplichtigingen misschien wel. Dat blijkt eveneens uit recente rechtspraak, nl. een vonnis dat ik gisteren onder ogen gekregen heb waar ook de rechtbank dit terecht een gegronde eis vondt.
Wie zegt dat dit bij "zulke uitkeringen niet van toepassing" is? Dat is Uw persoonlijke mening. Minstens een bepaalde rechterbank waarvan ik weet heb, heeft daar dus anders over beslist.

"Beroepskosten = kosten die u maakt om u in staat te stellen die beroepsinkomsten te verwerven!!!"

Volledig mee akkoord.

en invaliditeitsuitkeringen zijn dus eveneens beroepsinkomsten en de aftrek van beroepskosten in een bepaald jaar is echter "niet beperkt tot het al dan niet verwerven van beroepsinkomen in dat betreffende jaar maar ook van toepassing indien ze aangegaan zijn met het oogmerk op het verwerven van beroepsinkomsten in een later tijdperk .... indien deze uitgaven nuttig zijn om eventueel toekomstige inkomsten te verwerven, desgevallend voor een andere werkgever.", aldus de rechtbank.

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#33 , 21 jan 2020 03:19

Ziekte- en invaliditeitsuitkeringen zijn onderworpen aan de bedrijfsvoorheffing en personenbelasting, maar...………
Iemand die in een aanslagjaar enkel zo'n uitkeringen ontvangt, betaalt door allerhande vrijstellingen en belastingverminderingen geen enkele euro aan belastingen als zijn uitkering minder dan 17.350,28 euro bedraagt. Dat komt overeen met 1445.85 euro per maand.

Voor zover ik zie, heeft TS nergens vermeld hoeveel zijn uitkering bedraagt.
Door die grens houdt het ziekenfonds geen voorheffing in. Daardoor heeft het meestal geen zin om nog aftrekposten te zoeken. En nogmaals : bij zulke uitkeringen is dat niet van toepassing.
Beroepskosten = kosten die u maakt om u in staat te stellen die beroepsinkomsten te verwerven!!!
"allerhande vrijstellingen en belastingverminderingen"

??? noem mij deze allerhande vrijstellingen en belastingverminderingen dan eens op.... buiten dat ene reeds eerder vermelde voordeeltje toegekend voor een persoon met een zware handicap ( meer dan 66 %).

Blijkbaar moet ik dus een en ander over het hoofd hebben gezien en dus niet gekregen waar ik recht op had.

Graag Uw antwoord.

Reclame

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#34 , 21 jan 2020 21:31

maw (als ik het goed begrijp)

indien je het werk hervat op zelfstandige basis en je moet na een aantal maanden terug stoppen wegens herval, dan dreig je 3 jaar later terug te vallen op niets of nog heel veel minder omdat je inkomsten in het eerste jaar van de werkhervatting niet echt hoog waren?

jefke007
Berichten: 1812

#35 , 21 jan 2020 23:05

Door die link wordt je al op een verkeerd been gezet.

Het is voor iemand die zelfstandige WAS voor hij/zij aan een toegelaten activiteit begint.
Iiemand die loontrekkende was en tijdens de ziekte een door de AA ( adiverend arts ) een voorafgaandelijk toegelaten activiteit uitoefent als zelfstandige, daar gelden heel andere spelregels voor.
Het ziekenfonds is zelf het best geplaatst om je daar uitleg voor te geven.
Dat je na een tijdje zonder ziekteuitkeringen kan vallen, dat kan zeker

jefke007
Berichten: 1812

#36 , 22 jan 2020 00:11

normaal de juist link voor iemand die loontrekkende was voor hij ziek gevallen is

ttps://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbeidsonge ... iteit.aspx

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#37 , 22 jan 2020 11:23

normaal de juist link voor iemand die loontrekkende was voor hij ziek gevallen is

ttps://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbeidsonge ... iteit.aspx
thanks.

Ik denk dat dit vragen aan mijn ziekenfonds geen echt goed idee is. Ik heb ooit eens gebeld om te vragen of een wortelkanaalbehandeling (bepaalde tandheelkundige behandeling) al dan niet terugbetaald werd en ze zeiden mij van niet. Mijn tandarts zei echter van wel. Na even googlen kwam ik de website van het ziekenfonds zelf tegen waar letterlijk op hun eigen website zwart op wit stond dat er wel een tussenkomst voor is.

Ik heb hiervoor ook al eens een paar keer naar mijn ziekenfonds gebeld en tegenstrijdige berichten gekregen voor wat betreft werkhervatting als zelfstandige.

persoon 1) wist het niet goed, zei dat ik dat best eerst moest vragen aan een sociale kas, maar ze raadde mij dat af want ze zei mij dat ik zoveel zou moeten betalen aan de sociale kas dat ik er veel slechter aan zou uitkomen.
persoon 2) zei mij dat er de eerste 3 jaar geen inhoudingen voor SZ gebeuren, dat vanaf de 7e maand de uitkering met 10 % naar beneden gaat en na het derde jaar gekeken wordt naar de inkomsten van 3 jaar tevoren. Over dat laatste heeft ze niet veel meer kunnen zeggen. Dat ik voordien loontrekkende ben geweest en nog nooit eerder zelfstandige kon ze waarschijnlijk ook niet weten en een fout is snel gemaakt.

Ik denk dat ze zichzelf daar baseren op de websites van het RIZIV. Misschien best aan het RIZIV zelf vragen?

Edita
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#38 , 23 jan 2020 10:29

normaal de juist link voor iemand die loontrekkende was voor hij ziek gevallen is

ttps://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arbeidsonge ... iteit.aspx
Ik was loontrekkende op moment dat ik ziek ben geworden.

Geldt deze cumulregeling dus voor mij indien ik het werk zou hervatten op zelfstandige basis?

Dank bij voorbaat.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”