Vrijgesteld van BTW

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Vrijgesteld van BTW

#1 , 11 dec 2019 15:14

Heb onlangs ergens gelezen dat men toch 1 maal per jaar (einde) een btw aangifte moet doen via Intervat zelfs als men vrijgesteld is van btw.

1/ Klopt dat? Zoja in welke gevallen (handel met buitenland)?
2/ Klantenlisting is enkel nodig vanaf 250euro per klant met belgische btw nummer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 11 dec 2019 15:53

Indien vrijgesteld van BTW (Art 44) dient er niets te gebeuren.

Waarschijnlijk gaat het over de BTW vrijstelling kleine ondernemingen waarbij je inderdaad jaarlijks nog een BTW listing dient op te maken voor de Belgische BTW plichtige klanten + 250 EUR
Bij BTW vrijstellingsregeling kleine ondernemingen moet je zelfs deze listing, indien nihil, niet meer in te dienen sinds enkele jaren.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 11 dec 2019 15:53

Er zijn twee situaties voor de kleine onderneming:

1) Aankoop van goederen of diensten uit het buitenland (EU) zonder btw, hiervoor moet je een bijzondere btw aangifte doen elk kwartaal dat het van toepassing is.
2) Klantenlisting waarop je je totale jaaromzet alsook lijst met klanten met belgische btw nummer en meer dan 250 euro, die moet elk jaar ingediend worden uiterlijk 31 maart.

Reclame

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 11 dec 2019 19:41

Er zijn twee situaties voor de kleine onderneming:

1) Aankoop van goederen of diensten uit het buitenland (EU) zonder btw, hiervoor moet je een bijzondere btw aangifte doen elk kwartaal dat het van toepassing is.
2) Klantenlisting waarop je je totale jaaromzet alsook lijst met klanten met belgische btw nummer en meer dan 250 euro, die moet elk jaar ingediend worden uiterlijk 31 maart.
Ok. Bedankt.

1/ dus bvb in april 2019 aankoop in buitenland van hosting + domeinnaam
—>kwartaalaangifte voor jullie 2019?

2/ als je dan klant dienst hebt geleverd twv juist 250 (vrijgesteld btw). —>het is 250e
en niet meer dan 250e. Wat dan?
2’/ wat als belgische klant dienst laat doen maar zijn btw nummer niet geeft...hoe die list dan correct doorgeven?

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 11 dec 2019 20:10

Er zijn twee situaties voor de kleine onderneming:

1) Aankoop van goederen of diensten uit het buitenland (EU) zonder btw, hiervoor moet je een bijzondere btw aangifte doen elk kwartaal dat het van toepassing is.
2) Klantenlisting waarop je je totale jaaromzet alsook lijst met klanten met belgische btw nummer en meer dan 250 euro, die moet elk jaar ingediend worden uiterlijk 31 maart.
Ok. Bedankt.

1/ dus bvb in april 2019 aankoop in buitenland van hosting + domeinnaam
—>kwartaalaangifte voor jullie 2019?

2/ als je dan klant dienst hebt geleverd twv juist 250 (vrijgesteld btw). —>het is 250e
en niet meer dan 250e. Wat dan?
2’/ wat als belgische klant dienst laat doen maar zijn btw nummer niet geeft...hoe die list dan correct doorgeven?
1) Bijzondere btw-aangifte uiterlijk 20/07/2019 (ook via intervat)
2) Zet er maar op bij twijfel, er is enkel een tolerantie om het onder de 250 er niet op te zetten, geen verbod of zo.
2') Dan gaat het ook niet op de factuur staan en hebt u geen probleem. De klant wel want die heeft geen correcte factuur, maar dat maakt uw zaak niet.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 12 dec 2019 06:20

Er zijn twee situaties voor de kleine onderneming:

1) Aankoop van goederen of diensten uit het buitenland (EU) zonder btw, hiervoor moet je een bijzondere btw aangifte doen elk kwartaal dat het van toepassing is.
2) Klantenlisting waarop je je totale jaaromzet alsook lijst met klanten met belgische btw nummer en meer dan 250 euro, die moet elk jaar ingediend worden uiterlijk 31 maart.
Ok. Bedankt.

1/ dus bvb in april 2019 aankoop in buitenland van hosting + domeinnaam
—>kwartaalaangifte voor jullie 2019?

2/ als je dan klant dienst hebt geleverd twv juist 250 (vrijgesteld btw). —>het is 250e
en niet meer dan 250e. Wat dan?
2’/ wat als belgische klant dienst laat doen maar zijn btw nummer niet geeft...hoe die list dan correct doorgeven?
1) Bijzondere btw-aangifte uiterlijk 20/07/2019 (ook via intervat)
2) Zet er maar op bij twijfel, er is enkel een tolerantie om het onder de 250 er niet op te zetten, geen verbod of zo.
2') Dan gaat het ook niet op de factuur staan en hebt u geen probleem. De klant wel want die heeft geen correcte factuur, maar dat maakt uw zaak niet.
Ok. Bedankt.
Wat met als freeancer werken via een online feelanceplatform zoals Fiverr (Israel). Fiverr brengt freelancer en klant bij elkaar. Dus Fiverr is ergens mijn klant.
Bvb. Ik plaats mezelf op Fiverr voor het uitvoeren van een dienst voor 100$ (bvb website maken). Iemand vind mijn dienst die ik via Fiverr aanbiedt en wil dat ik hem een website bouw. Eenmaal de opdracht voltooid krijg ik 80$ en Fiverr zelf neemt 20$. Mijn 80$ staat op mijn account bij Fiverr. Blijkbaar zit hierin VAT inbegrepen...Hoe moet ik dit inboeken als ik ben vrijgesteld van BTW en dus kleine onderneming ben?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 12 dec 2019 08:27

Israël is geen EU en is dus een ander soort btw. U maakt gewoon een factuur op voor wat overeengekomen is en de vermelding dat u vrijgesteld bent van btw.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 13 dec 2019 13:36

Wat met aankopen in het buitenland als vrijgesteld van btw (dus kleine onderneming)?

2 concrete voorbeelden:

-Stel dat je hosting koopt in buitenland. Het bedrijf geeft je factuur waarop de btw is verlegd. Hoe boek je deze aankoop in?
-300 vinyl laten persen in Denemarken ter waarde van 1000e (1200incl vat) om te verkopen per stuk. Hoe boek je deze aankoop best in?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”