Myminfin - bericht van wijziging

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

Myminfin - bericht van wijziging

#1 , 07 dec 2019 19:34

Beste lezers,

wij hebben een tweetal maanden geleden een bericht van wijziging gekregen van één van de vorige aanslagjaren. Ik heb dit bericht betwist, maar door omstandigheden enkel via email om nog binnen de vooropgestelde antwoord termijn te blijven. Sindsdien is het windstil aan de kant van de belastingen.

Vandaag wilde ik eens zien naar de status van deze betwisting op Myminfin, maar kan geen enkele referentie vinden naar het bericht van wijziging of de betwisting. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het naïef om hieruit te concluderen dat de betwisting aanvaard is?

Dank voor ieder inzicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 08 dec 2019 19:59

Zeer naïef inderdaad. Je hebt daarnaast ook maar één maar om te antwoorden dus waarschijnlijk zal een ambtshalve aanslag volgen waar de bewijslast bij de belastingsplichtige komt te liggen.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 08 dec 2019 20:40

Aanslag van ambtswege kan toch enkel in bepaalde gevallen (laattijdige aangifte etc)? Bericht van wijziging enkel per mail beantwoorden, lijkt mij toch onvoldoende.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 09 dec 2019 12:58

Aanslag van ambtswege kan toch enkel in bepaalde gevallen (laattijdige aangifte etc)? Bericht van wijziging enkel per mail beantwoorden, lijkt mij toch onvoldoende.
Je moet aangetekend antwoorden binnen de maand, anders gaat men er van uit dat er geen antwoord komt. Dan heeft de taxatieambtenaar op zijn beurt opnieuw een maand om een aanslag te vestigen.

Bij geen aangetekend antwoord draait de bewijslast om.

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2019 15:13

Om het een beetje concreter te maken. De belastingsdienst is het niet eens met een interpretatie over de wetgeving die ons bedrijf gebruikt. Daarom krijgt elke werknemer die hiervan gebruik maakte een herziening van zijn belastingen uit 2016. De belastingen voorzien in hun schrijven echter 1 uitzondering waaronder ik val. Ik moest hen enkel het bewijs hiervan leveren wat ik via mail gedaan heb (factuur + bewijs van betaling).

Blijft echter mijn initiële vraag. Moet deze hele historie niet ook beschikbaar zijn in Myminfin?

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 dec 2019 15:15

Aanslag van ambtswege kan toch enkel in bepaalde gevallen (laattijdige aangifte etc)? Bericht van wijziging enkel per mail beantwoorden, lijkt mij toch onvoldoende.
Je moet aangetekend antwoorden binnen de maand, anders gaat men er van uit dat er geen antwoord komt. Dan heeft de taxatieambtenaar op zijn beurt opnieuw een maand om een aanslag te vestigen.

Bij geen aangetekend antwoord draait de bewijslast om.
Ik ga de brief eens herlezen, maar ik dacht niet dat er geëist werd om dit aangetekend te doen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 dec 2019 15:48

Wetboek van Inkomstenbelastingen.
Binnen de termijn van een maand te rekenen van de derde werkdag volgend op de verzending van dat bericht, welke termijn wegens wettige redenen kan worden verlengd, kan de belastingplichtige schriftelijk zijn opmerkingen inbrengen; de aanslag mag niet worden gevestigd voor die, eventueel verlengde, termijn verstreken is, behoudens indien de belastingplichtige met de wijziging van zijn aangifte schriftelijk instemt of indien de rechten van de Schatkist in gevaar verkeren wegens een andere oorzaak dan het verstrijken van de aanslagtermijn.
Een aangetekend schrijven wordt niet vereist. Ik zie niet in waarom dit niet per e-mail zou moeten geschieden.
De administratie kan de aanslag ambtshalve vestigen op het bedrag van de belastbare inkomsten die zij kan vermoeden op grond van de gegevens waarover zij beschikt, in de gevallen waarin de belastingplichtige nagelaten heeft:
[...]
- ofwel binnen de in artikel 346 gestelde termijn te antwoorden op het erin bedoelde bericht.
Voor de aanslag ambtshalve wordt gevestigd, geeft de administratie bij ter post aangetekende brief aan de belastingplichtige kennis van de redenen waarom zij van die procedure gebruik maakt, van het bedrag van de inkomsten en andere gegevens waarop de aanslag zal steunen, alsmede van de wijze waarop die inkomsten en gegevens zijn vastgesteld.
De administratie is niet verplicht om de aanslag te vestigen binnen de maand.


Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”