Opdraaien voor belastingen broer?

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Opdraaien voor belastingen broer?

#1 , 05 dec 2019 21:25

Dag allen,

Om een lang verhaal kort te maken:

Mijn broer is verhuisd naar het buitenland. De belastingdienst heeft me laten weten dat hij nog een bedrag heeft openstaan aan achterstallige belastingen, en ze eisen dat ik dat moet betalen, omdat mijn broer niet reageert op hun aanmaningen.
Volgens mij kan dit niet zomaar. Ze dreigen bovendien met deurwaarders indien ik niet zou betalen...

Alvast bedankt en groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 dec 2019 21:37

Tuurlijk kan dat niet.
Maar klopt uw verhaal wel?
Ik geloof niet dat ze geschreven hebben dat u de belastingen van uw broer moet betalen. Kunt u die tekst eens citeren?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LordPercy
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2019 21:51

Tuurlijk kan dat niet.
Maar klopt uw verhaal wel?
Ik geloof niet dat ze geschreven hebben dat u de belastingen van uw broer moet betalen. Kunt u die tekst eens citeren?
Kan ik afbeeldingen uploaden vanop mijn PC? Zou handig zijn...

Ze spreken van artikel 3 van het belastingreglement van 21-03-2013, het gaat over een belasting van een stuk bouwgrond waar meerdere eigenaars van zijn.
Volgens dat artikel mag de belastingdienst "naar eigen goeddunken" de schuld van mijn broer opvorderen van één van andere de eigenaars.

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 05 dec 2019 22:01

Tuurlijk kan dat niet.
Maar klopt uw verhaal wel?
Ik geloof niet dat ze geschreven hebben dat u de belastingen van uw broer moet betalen. Kunt u die tekst eens citeren?
Kan ik afbeeldingen uploaden vanop mijn PC? Zou handig zijn...

Ze spreken van artikel 3 van het belastingreglement van 21-03-2013, het gaat over een belasting van een stuk bouwgrond waar meerdere eigenaars van zijn.
Volgens dat artikel mag de belastingdienst "naar eigen goeddunken" de schuld van mijn broer opvorderen van één van andere de eigenaars.
Dan is het niet de schuld van uw broer maar van de vereniging van eigenaars. Ze mogen dat inderdaad bij elke partij die hoofdelijk aansprakelijk is invorderen. U moet dan zelf maar zien dat u het van uw broer terugkrijgt.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 05 dec 2019 22:21

Het betreft dus onroerende voorheffing op een grond. Die aanslag wordt naar één van de eigenaars verstuurd. Normale procedure. Uw broer moet zijn deel aan u betalen.
Het is geen gevolg van vertrek van uw broer naar buitenland.
Het zal ook maar een luttel bedrag zijn; bovendien is de helft ervan voor uw rekening.

Het is ook niet de "schuld van de broer" maar een gezamenlijke schuld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 06 dec 2019 00:34

Het is geen gevolg van vertrek van uw broer naar buitenland.
Waarschijnlijk wel

Rekening zal naar broer gegaan zijn (bij meerdere eigenaars krijgt er immers maar 1 de rekening, wordt niet gedeeld)
Maar onbetaald gebleven wegens verhuis naar buitenland
Dus probeert men bij de/een àndere eigenaar die overigens ook belastingsplichtig is ... simpelste oplossing


Lord Percy: best ASAP betalen, of Overlord Fiscus komt langs
Die dreigementen met deurwaarder zijn niet loos
Hij komt, hij komt, ...

jef007
Berichten: 1680

#7 , 08 dec 2019 16:44

is de Sint al geweest?

CityBird
Berichten: 792

#8 , 08 dec 2019 18:05

Je kan de fiscus in Aalst vragen om de onroerende voorheffing te splitsen en individuele rekening te sturen. Heb dit zelf ooit gedaan en fiscus ging hierop in. Of dat ook zo is als een medeeigenaar met de noorderzon is verdwenen weet ik niet. Ook het feit dat jouw broer al niet betaalde en er maar 2 zijn maakt hiervan een heel andere situatie.

Je kan altijd proberen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”