Belasting en Kindergeld bij onderneming

cedric9921
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting en Kindergeld bij onderneming

#1 , 23 nov 2019 11:53

Hallo

Ik heb enkele vragen rond BTW en Kindergeld. Ik zal even de situatie schetsen.
- Ik ben nu meerderjarig en ik studeer nog aan de hoge school. Ik woon dus ook nog bij mijn moeder en ik ben ten laste van haar.
- Ik heb een grote som geld op mijn spaarrekening staan die ik wil investeren.
- Ik heb een deel geïnvesteerd in effecten.

Aangezien mijn vader is overleden krijg ik maandelijks een klein bedrag van Ag Insurance. Nu wil ik dus een deel van mijn geld gebruiken om garageboxen te kopen zodat ik maandelijks inkomen ontvang. Als ik een garagebox verhuur ben ik BTW-plichtig, dus ik zal een BTW-nummer moeten aanvragen om de boxen te kunnen verhuren.

Dus mijn vragen zijn:
Valt het kindergeld dat mijn moeder ontvangt weg indien ik een ondernemening begin op mijn eigen naam?
De limiet om BTW vrij geld te ontvangen is 25.000€, tellen mijn opbrengsten van mijn effecten hierbij ook mee?
Geeft deze onderneming mijn minder recht op studietoelage (op dit moment ben ik een volledige beursstudent)?
Heeft het maandelijks bedrag dat ik ontvang van Ag Insurance invloed op dit onderwerp?

Alvast bedankt!
Sorry als deze post niet onder de juiste categorie is geplaatst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#2 , 23 nov 2019 13:26

Waarom zou je een btw nummer moeten hebben? Je kan ook als privé belegger vastgoed kopen en verhuren.
Je effecten inkomsten tellen niet mee bij je professionele inkomsten.
Op roerende inkomsten wordt normaal bevrijdende bronheffing ingehouden.