Belasting en Kindergeld bij onderneming

cedric9921
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting en Kindergeld bij onderneming

#1 , 23 nov 2019 11:53

Hallo

Ik heb enkele vragen rond BTW en Kindergeld. Ik zal even de situatie schetsen.
- Ik ben nu meerderjarig en ik studeer nog aan de hoge school. Ik woon dus ook nog bij mijn moeder en ik ben ten laste van haar.
- Ik heb een grote som geld op mijn spaarrekening staan die ik wil investeren.
- Ik heb een deel geïnvesteerd in effecten.

Aangezien mijn vader is overleden krijg ik maandelijks een klein bedrag van Ag Insurance. Nu wil ik dus een deel van mijn geld gebruiken om garageboxen te kopen zodat ik maandelijks inkomen ontvang. Als ik een garagebox verhuur ben ik BTW-plichtig, dus ik zal een BTW-nummer moeten aanvragen om de boxen te kunnen verhuren.

Dus mijn vragen zijn:
Valt het kindergeld dat mijn moeder ontvangt weg indien ik een ondernemening begin op mijn eigen naam?
De limiet om BTW vrij geld te ontvangen is 25.000€, tellen mijn opbrengsten van mijn effecten hierbij ook mee?
Geeft deze onderneming mijn minder recht op studietoelage (op dit moment ben ik een volledige beursstudent)?
Heeft het maandelijks bedrag dat ik ontvang van Ag Insurance invloed op dit onderwerp?

Alvast bedankt!
Sorry als deze post niet onder de juiste categorie is geplaatst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#2 , 23 nov 2019 13:26

Waarom zou je een btw nummer moeten hebben? Je kan ook als privé belegger vastgoed kopen en verhuren.
Je effecten inkomsten tellen niet mee bij je professionele inkomsten.
Op roerende inkomsten wordt normaal bevrijdende bronheffing ingehouden.
Of je uitkering van AG Insurance impact heeft hangt af onder welk fiscaal stelsel zij dat uitkeren.
Je vraag is niet te beantwoorden zonder juiste gegevens, Ook variabelen in gezinssituatie spelen daarin een rol.

Enige haalbare methode is op basis van correcte gegevens een simulatie te maken op een fiscale tool of in tax on web.
Dan zal je het effectief belastbaar bedrag zien.
Dat kan je vergelijken met de maxima voor kinderbijslag en studietoelage die je op de respectieve sites kan terugvinden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 23 nov 2019 13:35

Het verhuren van garageboxen is een uitzondering waarvoor TS inderdaad een btw-nummer gaat moeten hebben.

Die 25000 voor de vrijstellingsregeling gaat enkel over uw btw-inkomsten, de rest doet dus niet ter zake.

Deze inkomsten tellen normaal gezien wel mee voor de berekening van uw kindergeld.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2019 17:06

Gezien tegenstrijdige antwoorden op dit forum raad ik u aan om uw vraag te stellen aan uw kinderbijslagfonds. Zij zij het best geplaatst om correcte info te verstrekken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”