Stopzetten wettelijk samenwonen

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Stopzetten wettelijk samenwonen

#1 , 18 nov 2019 13:22

Hallo,

Mijn partner en ik gaan onze wettelijke samenwoning stoppen. Alles gaat gelukkig in de beste overeenkomst. Eerst wouden we dit doen op 01/01/2020. Fysiek blijft ze sowieso nog tot 31/12/2019 bij ons in het huis wonen. De 2 kinderen zouden vanaf 01/01/2020 dan ook bij haar gedomicilieerd worden. Tot nu toe hebben ze altijd bij mij ten laste gestaan. We zijn ook bezig om te regelen dat ik haar uit ga kopen uit ons huis. Hiervoor zijn we al langs de notaris geweest. Nu stelt zich volgend "probleem" om de afstandsakte bij de notaris te tekenen moet de wettelijke samenwoning beëindigd zijn. Als we dit in kader van de woonbonus nog rond willen krijgen in 2019 zou de wettelijke samenwoning dus in 2019 nog gestopt moeten worden. Voor zover ik weet zouden we voor 2019 dan allebei terug als alleenstaande belast worden en denk ik dat dit voor mij wel redelijk nadelig kan zijn omdat eigenlijk heel 2019 bij mijn loonberekening er rekening is gehouden met 2 kinderen ten laste en deze zouden dan wegvallen. Ben ik juist in deze veronderstelling?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 nov 2019 14:41

Er wordt voor gezinstoestand , belastingen, e.d. toch gekeken naar situatie op 1 januari :?:


Dus zorgen dat de nieuwe gewenste toestand op 1 januari 2020 administratief rond is
Kan al krap worden (bvb controle domicilie)

Voor loon geeft u dat door wanneer het zo ver is.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 18 nov 2019 14:45

Als u in 2019 voor de ambtenaar van de burgerlijke stand een verklaring hebt afgelegd om uw wettelijke samenwoning te beëindigen krijgt u in 2020 elk uw eigen aangifte. Daarin vermeldt u uw eigen inkomsten en de inkomsten van uw kinderen waarover u het wettelijk genot heeft (dat zijn de inkomsten van uw minderjarige kinderen, behalve hun onderhoudsgeld en hun beroepsinkomsten. De administratie vestigt twee afzonderlijke aanslagen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nwonen/#q7

Maar het beëindigen van de wettelijke samenwoonst staat toch los van het ten laste nemen van de kinderen?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2019 17:57

Als u in 2019 voor de ambtenaar van de burgerlijke stand een verklaring hebt afgelegd om uw wettelijke samenwoning te beëindigen krijgt u in 2020 elk uw eigen aangifte. Daarin vermeldt u uw eigen inkomsten en de inkomsten van uw kinderen waarover u het wettelijk genot heeft (dat zijn de inkomsten van uw minderjarige kinderen, behalve hun onderhoudsgeld en hun beroepsinkomsten. De administratie vestigt twee afzonderlijke aanslagen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... nwonen/#q7

Maar het beëindigen van de wettelijke samenwoonst staat toch los van het ten laste nemen van de kinderen?
Bedankt voor jullie antwoorden. Dus als ik jullie goed begrijp zeggen jullie dat we de wettelijke samenwoonst wel kunnen stoppen in 2019 en dan in de akte laten opnemen bij de notaris dat de kinderen vanaf xx/01/2020 bij mijn partner gedomicilieerd worden en ten laste komen. Vanaf het moment dat haar domicilie ook veranderd. Voor mijn aangifte 2020 aanslag 2019 mogen de kinderen dan gewoon bij mij ten laste blijven.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”