KI bij tweede woonst

kobbie
Topic Starter
Berichten: 20

KI bij tweede woonst

#1 , 21 jul 2008 13:08

Wat mag je verwachten indien je een tweed woning aankoopt van het KI.
Kan iemand daar duidelijkheid geven , wat er op u afkomt.
Ikzelf ben al eigenaar maar mijn vriendin niet en we zouden een tweede woonst samen kopen.
Ik weet niet hoeveel het mij gaat kosten jaarlijks.

Alvast bedankt

:?: :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 jul 2008 17:22

Beste ,

het KI (kadastraal inkomen ) is niet afhankelijk van de koper , maar van de woning in kwestie. Het is de netto jaarlijkse huurwaarde van de woning. Die wordt vergeleken met andere woningen en wordt bepaald door oa. de grootte , het comfort ( vb. 1 of 2 badkamers) , de ligging enz.

Dus het is moeilijk om op uw concrete vraag te antwoorden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kobbie
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 28 jul 2008 17:56

Inderdaad dit klopt wel het geen u vertelt maar is het niet zo dat een tweede eigendom meer belast wordt en hoeveel dan?
Laatst gewijzigd door kobbie op 28 jul 2008 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 jul 2008 19:14

Het KI van de eigen woonst moet sinds enkele jaren niet meer aangegeven worden op de belastingaangifte. Het KI van verhuurde woningen is als volgt belastbaar :
het KI wordt eerst geïndexeerd , en daarna nog eens verhoogd met 40 %. In te schrijven onder code 1106/2106.Het verkregen bedrag wordt belast aan het hoogste tarief ( 50% + gemeentetaks)
Bovendien moet er , zoals bij de gezinswoning , wel de onroerende voorheffing betaald worden.
vb. KI = 1200 X index (= 1.45232) = 1740 + 40 % = 2436 €
Belastingen + gemeentetaks =ong. 1315 € te betalen.
Met de onroerende voorheffing erbij betaal je ongeveer het geïndexeerd KI aan belastingen.
Indien er hypothecaire intresten zijn , wordt het belastbaar bedrag van het KI daarmee verminderd of zelfs helemaal weggewerkt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

artliner
Berichten: 41

#5 , 11 nov 2008 16:42

Het kan interessant zijn om het KI om te wisselen op de belastingsbrief. De hoogste eerst en dan de laagste. Ongeacht of het de eerste of de tweede woning is. Dit is een gouden tip uit de belatsingsgids. Het kan je heel wat besparen. Via belastingssimulators (Tax-On Web van DVV) kan je dit uitrekenen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”