Spaanse wagen

blauwevis
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Spaanse wagen

#1 , 11 nov 2019 23:26

Hoi iedereen

Ik heb een vraag

Mijn vaste verblijfplaats is in belgie
Echter heb ik een 2de verblijfplaats in spanje deze als niet resident aangezien ik nooit langer dan 3 maand aan 1 stuk blijf.

Ik of mijn ouders verblijven er wel meerdere keren per jaar maar niet lang genoeg telkens om zicj als resident te moeten inschrijven.

Het punt is Ik wil daar een wagen kopen zodat ik daar geen meer moet huren.

Op termijn is dit een grote kost die wegvalt... aangezien de verhuurbedrijven in de schoolvakanties niet de goedkoopste zijn...

Evenals zodat men ouders als ze in Spanje zijn ook geen moeten huren...

Echter heb ik dus volgende vraag?

Indien ik dringend naar Belgie moet en ik kom met de wagen met spaanse platen op de belgischte wegen...

Wat moet ik doen om in orde te zijn?

Moet ik een document afdrukken dat ik pas ben aangekomen dat dit enkel tijdelijk is...??? Ik las dat de wagen max. 1 maand mag blijven als er een document met begin en einddatum zich in het vertuig bevindt...

Of dien ik ergens iets van belastingen te betalen ik belgie?

De wagen op belgische platen zetten is dom aangezien de wagen in spanje blijft en daar ook gebruikt wordt... de km's die afgelegd moeten worden om de wagen in belgie te laten keuren is een heel domme kost, die ik wens te besparen.

Het is dus zeker niet de bedoeling dat ik hier heel het jaar met die wagen zal rijden maar soms heb je niet in de hand dat er geen vlucht is en dat je heel dringend in je thuisland moet zijn...(Lees: ziekte van de ouders, waterschade in u huis, inbraak,....)

Bv: dat ik telefoon krijg tijdens mijn verblijf dat 1 van men ouders of schoonouders in het ziekenhuis ligt..

Of dar de buurvrouw/man belt dat ze hebben ingebroken.

Die dingen heb je niet in de hand en wens natuurlijk door zo een geval geen beote te ontvzngen wanneer de Belgsiche politie een controle actieuitvoerd en merkt dat ik in belgie woon maar met spaanse platen rij.

Normaal zou het menselijke moeten primeren maar tegenwoordig lezen ze en verkiezen ze de letter van de wet.

Het is dus zeker niet de bedoeling om de verkeersbelasting te ontduiken...of eender andere belasting.

Ik betaal proper mijn belastingen hier aangezien Ik hier werk evenals mijn huishouden hier is.

Ik wil alles correct in orde hebben zodat er geen verassing zijn als er toch een controle is...

Hopelijk kan er iemand mij hiermee verder helpen...

Reeds dank voor de moeite om bovenstaande te lezen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
blauwevis
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2019 00:10

Deze tekst heb ik gevonden als uitzondering

"Het voertuig ingeschreven in een andere lidstaat op naam van de natuurlijke persoon die dit voertuig uitzonderlijk in België gebruikt voor hoogstens 30 dagen per kalenderjaar en dat bestemd is om voornamelijk gebruikt te worden in eerstgenoemde lidstaat. Een door de titularis opgesteld en ondertekend document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden dat uitdrukkelijk de begin- en einddatum van het gebruik in België vermeldt."

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 nov 2019 09:08

Een door de titularis opgesteld en ondertekend document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden dat uitdrukkelijk de begin- en einddatum van het gebruik in België vermeldt."
Is dat wel voldoende? Mijn landgenoten kennende, is dat een bron van fraude. Er zullen dan mensen zijn die dat document om de havenklap aanpassen op andere data, zodat het lijkt dat ze maar even in ons landje zijn, om alzo de taksen en belastingen in ons land te ontlopen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 12 nov 2019 10:11

Een door de titularis opgesteld en ondertekend document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden dat uitdrukkelijk de begin- en einddatum van het gebruik in België vermeldt."
Is dat wel voldoende? Mijn landgenoten kennende, is dat een bron van fraude. Er zullen dan mensen zijn die dat document om de havenklap aanpassen op andere data, zodat het lijkt dat ze maar even in ons landje zijn, om alzo de taksen en belastingen in ons land te ontlopen.
Riskeren de mensen die dat proberen geen serieuze problemen krijgen met de verzekering, voor een ongeval dat "de moeite loont " ?

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 12 nov 2019 12:44

Als je met een Spaanse nummerplaat zou rondrijden, dan zou ik ook opteren voor een Spaanse verzekering..

Aan TS: je moet eens nakijken wat de kostprijs is om een wagen in te schrijven in Spanje tegenover België. Spanje is niet het duurste land op vlak van autotaksen.

Ik ken twee voorbeelden; één waar een verre kennis met een Luxemburgse vennootschap een luxewagen heeft en ook daar ingeschreven is. Wettelijke gezien zijn er een aantal voorwaarden, maar het kan wel. Scheelt een serieus bedrag op vlak van taksen.

Tweede voorbeeld is een Belg met buitenverblijf in Frankrijk. Zijn wagen is ook daar ingeschreven. Ook een luxewagen vnl. om fiscale redenen. Beetje gelijkaardige situatie dus, maar die bezit hij niet via een vennootschap maar in persoonlijke naam. De regel is inderdaad dat de wagen maximaal X aantal dagen in België mag zijn. Als je nog een wagen met BE nummerplaat hebt moet dat in mijn ogen vrij makkelijk hard te maken zijn.

Als je nu in BE geen wagen meer zou hebben, en enkel een wagen met Spaanse nummerplaat daarentegen...

blauwevis
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2019 14:25

Ja daarom net dat ik het vraag

Er is bevestigd dat de informatie anno 2020 klopt.

Maar heb gewoon geen goesting om een verweer aan te gaan wanneer ik toch op dat moment zou worden tegengehouden

Alles zal in orde zijn maar toch zullen ze het moeilijk maken omdat zoals men zegt dit een vorm van ontduiking is.

Ik heb hier echterr enerzijds men bedrijfswagen en anderzijds de wagen van mijn moeder dus kan perfect bewijzen dat ik hier een voertuig heb waarmee ik dagelijks rij.

Het is ook daarom dat ik opteer voor ginder 1 te kopen zodat ik enkel het vliegtuig dien tr nemen maat zoals gezegd je kan nooit onverwachte situaties incalculeren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 nov 2019 23:54

Dat is de wetgeving
Kan mee gefoefeld worden, maar dat zal men dan toch moeten bewijzen
Het hangt hier wel vol ANPR camera's ...


Kan je in Spanje een voertuig inschrijven als niet-resident ?

Art 3 §2 punt 6° heeft nog de optie om een uitgeleend voertuig van iemand te gebruiken:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”